Gå til innhold

Mentos

Bruker
  • Innholdsteller

    133
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Mentos

  • Bursdag 10/05/1983

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Almera 1.8 Tekna
  • Biltype (eks Audi)
    Nissan
  • Årsmodell (eks 1995)
    2004
  • Yrke eller sivil status
    Systemutvikler
  • Motor (eks 1.6)
    1.8
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Null og niks, den er tøff som den er

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.mentoware.net
  • Bosted
    Oslo

Mentos's Achievements

  1. Aah, det passer inn i spesialavfall altså? Deilig da! Takk for svar!
  2. Hei, har søkt litt rundt både på nettet og forumet her men kan ikke finne en god forklaring på hvor jeg skal gjøre av motorolje etter oljeskift hjemme. Tar de imot på bensinstasjoner?
  3. Takker så mye for knallbra svar! Får se om jeg finner en hugger som har åpent i morgen og handle et ratt.
  4. Hei Har kjøpt en delebil: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17587465 Som dere ser har den ikke ratt og defekt tenningslås / rattlås. Tanken min er å hente den med bilhenger, kjøre den hjem, slakte den og donere den til bilopphøggeren. Bilhenger er dyrt og jeg vil gjerne slippe å leie det to ganger, er det derfor noen som vet om det er mulig å få koblet fra rattlåsen slik at hjulet får fri bane. Enten mekanisk eller med "brute force" (vinkelsliper mot vitale deler). Vil det være mulig å taue bilen selv uten ratt? En annen løsning jeg har sett på er "hjuldolly" fra Biltema. Vil det være mulig å taue bilen veeeldig sakte med forhjulene på denne? Er det evt. andre løsninger jeg kan ta i bruk for å taue bilen en kort distanse. Det er snakk om ca. 4km. En annen ting, hvor mye bil må det være igjen for å få vrakpant? Må alle paneler osv. være intakt, må motoren / noen av delene medfølge? Må den være kjørbar?
  5. Bilen står i norge men er ikke fortollet enda. Tenkte bare å rive av skiltene og stashe bilen i garasjen og la den stå der og være donor. Hvordan er reglene for prøveskilter på chassisnr, og hvor mye koster det? Hadde vært bedre det enn bilhenger! (litt mer økonomisk)
  6. Har en superdeal på delebil og tenkte å slå til. Er bare det at bilen er svenskregistrert sånn som den er nå, ufortollet inn i Norge. Må bilen omregistreres hvis jeg bare skal kjøpe den som delebil? Hvis jeg ikke omregistrerer den, får jeg da noe tilbake på høgger'n (i sverige)? Og hvis jeg skal omregistrere den, må jeg da og fortolle den inn i Norge? Det koster jo.. noen kroner...
  7. Lufttrykket er OK. Kan være bremsene, husker at plata (shims) mellom stempel og kloss var rimelig gjennomrusten... mulig jeg fjerna hele greia. Det kan jo være en årsak da. Har hatt elendig bremseeffekt også. Will check that out! Alternativt blir det forstillingskontroll.. tusen takk for bra svar! :D
  8. Dette koster ikke allverdens? Hvor mye betalte du? Tror du dette kan ha noe å gjøre med det? De skal være på plass og "settled" nå. En ting til; er det farlig / ødeleggende å kjøre med forstillinga sånn?
  9. Hey Etter at jeg byttet begge drivknutene og høyre stab-stag har bilen begynt å trekke mot høyre når jeg kjører rett fram. Er redd dette kan komme av 2 ting; 1 - ikke dyrt: når jeg bytta stab-staget på høyresiden bytta jeg ikke den på venstresiden og derfor trekker bilen. 2 - au da: når jeg bytta drivknutene ble metoden "slegge-mot-trebit-mot-bærebro" tatt i bruk for å få slått ned bærebroa... metoden ble gjentatt. M.ao: forstillinga er ødelagt. Hva tror folket?
  10. Jeg har lest litt om dette Aceton trikset, det ser jo ut som en mirakelkur det og, hvorfor bruker ikke bensinstasjoner dette fra før av? Og hvor mye anbefaler du å helle oppi en 50 liters tank? ;) Jeg kunne tenke meg å prøve dette! Edit; for å holde oss on-topic; noen som har detaljer om hva denne bensinpillen inneholder?? Og om det er sant at den brukes i canada osv. (der vi allerede vet at de har krise om bensinen)
  11. Fikk frigjort den idag, kjøpte en endeleddstrekker og modifiserte den litt med vinkelsliperen. Pusha den av navet med et smertefullt klong... nå har jeg et enda viktigere problem da, sjekk ut krisetråden min: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=84725
  12. Okay, har endelig etter 4 dagers intenst arbeid og litt fantasifull modifisering av en endeleddstrekker fått bytta drivakselmansjetten min. Så skrur jeg alt sammen igjen - og KNEKK!! Bolten til BREMSEKALLIPEREN blir med ut!!! Noen som har noen knallgode tips til hvordan jeg kan få ordna dette i en fart? Får ikke ny bolt før på mandag (er det noe sted jeg kan ta en sånn bolt fra fra bilen ett annet sted uten at det gjør noe?? dette er krise!) - men en del av bolten sitter igjen inni bremseskoen! Får ikke tak på den med tang - hva gjør jeg? Må jeg kjøpe helt ny bremsesko?? Sånn ser det ut: Dette er krise, skal til Elverum i mårra, Rena dagen etter.. blir vel buss på meg nå da angry
  13. hm, formulerte meg kanskje litt dårlig; jeg skal frigjøre navet ifra den bolten. Deretter skal jeg bøye bærebroa ned og jobbe på navet. Prøvde å kutte av bolten nå, men får ikke tak.
  14. Den går rundt uten å stige på gjengene ja. Selve bolten sitter godt fast. Kan ikke kappe av under mutteren, men tenkte på å kappe av selve mutteren. Kan ikke kappe av pg.a et sikkerhetshull som det skal stappes en sikkerhets-pin inni. Men blir å kappe av bolten nå, bare jeg finner den løsne-greia til vinkelsliperen :@
  15. Mange som deler mitt problem skjønner jeg ;) Jeg hadde sånn "dunk" lyd på hver venstresving - viste seg at det var stabstaget på høyre side som hadde tatt kvelden. Men hvis det hele tiden er lyd mens du svinger kan det hende at det er en drivakselmansjett som har tatt kvelden, se etter dette: Hvis det er det som er feil så kan du prøve å ta ut leddet (good luck btw. har beskrevet en del i tidl. tråder) og rense det, men iflg. Nissan måtte det som oftest skiftes (dyrt). Ny mansjett kostet fra Nissan litt i underkant av 350,-, stab-stag kostet rundt det samme + sette-på-stash til en 150-200 kroner. Mulig du får tak i billigere deler på mekonomen eller noe, men jeg liker at iallfall disse ganske vitale delene er av garantert kvalitet. Drivleddet kostet visst rundt 2500,- (altså nesten 10% av bilen min sin verdi angry ). Ganske hardcore å skifte syns jeg, må skru av skruen på drivknuten (str. 32 på Sunny), så av med bremsekalliperen (heng den fast i fjæringa), deretter av med to bolter som garantert er rusta under på bilen, som holder fast en kopp for å beskytte og holde på plass bærebroa der stabstaget og bærekula er skrudd fast. Fjern den underste delen på stab-staget (ta godt vare på delene). Deretter på du slakke på mutteren til bærebroa, for så å fjerne en sikkerhets-pin på mutteren som holder fast drivknuten til broa, løsne mutteren - finn en måte å få bøyd ned broa på (jeg brukte slegge, funka ikke.. bulk ble det, men den sitter som støpt.. faen!). Da har du løsna navet (den henger i fjæringa og styreleddet), vri navet til full sving og gyv løs med en gummihammer (eller slegge, your preferance) til leddet sakte men sikkert snor seg ut av navet. Pass på så ikke drivakslingen faller ned - da begynner girkassa di å sprute olje (ukoselig affære). Når du har fått den ut banker du på det innerste leddet av drivknuten: til den faller av. Så må du finne en måte å demontere leddet på, inspisere om alt ser okay ut - rengjør med parafin, lighterveske e.l, hvis det er noe som er ødelagt må hele greia byttes ut - iallfall på min bil, for det fins visst ikke reservedeler. Men han fortalte meg suksesshistorier han duden på Nissan, så det er håp! :) Hvis alt er ok, rengjør alt, sett stashet på plass igjen, gyv løs med masse masse smørefett der det var fett før - og vips er bilen i orden igjen - og du har spart masse penger på å ikke sende bilen på dyrt verksted. Men verktøyet du trenger koster en del da, her er det verktøyet jeg trengte for å utføre denne jobben: 32mm fastnøkkel (drivknute) - 320,- på Meca Kongsvinger (blodpris) 22mm fastnøkkel (bærekule) - 250,- på Meca Kongsvinger (ran på høylys dag) 14mm fastnøkkel (stabstag) - 100lapp sikkert 17mm fastnøkkel (beskyttelsesplate) - 80,- Anbefaler lufttrykkmuttertrekker da jeg klarte å knuse en slik fastnøkkel. Hammer m/ og u/ gummi (nav) - 50lapp, kanskje mer for en med gummi Butanbrenner (løsne rust) - 300,- på Jernia (170 på Biltema med gass) Muttertrekker koster 399 på torshov bilrekv. Kompressor låner du av en koselig nabo, hvis du bare har sure naboer koster det ca. 2000,- for en lettvint en. Tilsammen: 320+250+100+80+(50*2)+300 = 1150 Eller med med muttertrekker og kompressor; 1150+2399 = 3549,- På Nissan skulle de ha 2030,- for å bytte begge drivakselmansjettene (merk: BYTTE) når jeg ga de originaldelene (de kostet rundt 800,-) på forhånd. Når jeg ser tilbake på dette så kunne jeg spart en del cash på å fixa det på verksted. Kommer an på hva du har i garasjen, er ikke spess vanskelig å fixe - men er en del som har litt SÆRE løsninger. Har prøvd å forklare alle fellene jeg har fallt i ovenfor. Lykke til :P
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår