nnnneh
Bruker-
Innholdsteller
3,765 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
core_pfieldgroups_99
-
Interesser
div.. å såklart bil :)
-
Modell (eks S4)
V70
-
Biltype (eks Audi)
Volvo
-
Årsmodell (eks 1995)
1999
-
Yrke eller sivil status
Karosserimaker
-
Motor (eks 1.6)
2.0 Turbo
-
Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
Chippa, 225Hk. Motor B5204T
-
Fylke
Sogn og Fjordane
Contact Methods
-
Bosted
Stryn
Profile Information
-
Gender
Not Telling
nnnneh's Achievements
General (13/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
En kollega har en zafira med turbodiesel (rundt 2000mod..?). Syns litt synd på han siden han har hatt bilen sin stående å gå på tomgang 3 timer midt på dagen de siste ukene for å få start når han skal hjem. Bytta glødeplugger på den i går, da var det tre av de gamle som ikke virket. Bilen ble jo en del bedre, men han meiner at den er mye vanskligere og starte enn da han kjøpte den. Merker at den må gå på starteren en stund, høres seig ut. Den gløder når lampa lyser, målt at det er ok. Spørsmålet mitt er, er det noen form for timing av dieselpumpen på desse motorene slik jeg veit det er på en del vag diesler (ihvertfall 2.5tdi fra audi a6/volvo 1994-2002) Han skulle fått sjekka opp i dette i så fall! Noen gode forslag?
-
Dersom du har 99mod så skal du ha motoren uten gasswire til gasspjeldet. I så fall skal du bytte den venstre rattbryteren (blink og langlys) og resten skal programmeres hos volvo. Delen koster ca 700kr (kompis kjøpte en i forrige uke hos samme forhandler.. :p)
-
ladelampa er nok ei lita lyspære på 1.2w 5w er alt for mye, da smelter instrumentpanelet.
-
lær deg å håndtere bilen din så slipper du brekk for å ha det gøy på snøen... (høyrefotens tær på gassen og helen på bremsen. når du bremser gir du gass samtidig, da vil bakhjulene låse og forhjulene gå rundt pga. motorkraften)
-
den passer ikke til rettstilt motor...
-
Forresten så brenner eberen diesel. Men den går like fint på 50/50 bensin/diesel eller 100% bensin. Er ikkje så kresen på det ;) Den går også på spillolje, matfett osv men da må man regne med oftere overhaling...
-
det holder å kjøpe løse kobberskiver i rett størrelse. Sånt har dem på alle verksted. Kobber føyer seg til metallet når du strammer det gjør ikke stål. Er ikke rart at det ikke ble tett med stålskive på ene siden.
-
Ta ut koblingsskjema til den og ta med brenneren så ser vi fort om det er håp for den utenom å gå lange omveia ;) Eberen min er fra Toyota Avensis 2006 ellernoke i den dur. Plukka den ut sjøl for å sjå kor det hang sammen. Den treng berre pluss og minus og pluss når den skal gå. Skrekkelig enkelt, styreenheten er innebygd i brennaren. Varmeapparatet er kobla om på trinn 2 med rele. Så startar sammen med brennaren. Men skal modifisere heile elektronikken, skal få inn en thermokontakt slik at vifta ikkje starta før kjølevatnet har komme opp i en 40-60grade. Fra brua i olden med iskald motor og heim blir det full motortemp uten problem... Og de e bra på en bil uten turbo.
-
Finn.no sier følgende. 57stk C30 1.6D til salgs 10stk C30 2.0D til salgs Vil du ha en bil som er lettere og selge tror jeg du bør velge 2.0D. Den gir det lille ekstra om du har full bil, tilhenger med grus eller bare skal kjøre forbi i oppoverbakke. Jeg har akkurat sammme bruk som nevnt ovenfor. Kjører V70 2.0T med godt over 200hk og biler med mindre kraft er rimelig ubrukelige. utenom, 185hk D5 det er en fin motor...
-
behold orginalfilteret du, det virka best! Så sleppe du ising av gasser'n om vinteren
-
Kvifor fyre på bensin til 12-13kr/literen når du kan fyre grønn diesel til 7,50? ;) Har en 23liters tank i bagasjerommet. Biltema drivstofftank for båt, den skal holde en til to mnd med varm bil morgen og ettermiddag. 170kr for full tank :) Varmeren fra V70 kan du sikkert bruke. CAN kommunikasjon på den eller er det mulig å få brukt den? Veit at nye Caddy med Webasto har CAN kom. så er heilt ubrukeleg for slik bruk. Ta den med hit så skal vi sjå på det. Få med vasspumpe og dieselpumpe, uten det virka det ikkje.
-
Går bare varmtvann gjennom varmeapparatet med vifte på trinn 2.
-
I dag startet forberedelsene til å få varmet opp vinterbilen/konebilen i vinter. For å slippe å la denne stakkars forgasserbilen stå på tomgang med choke og bli sur skal den få dieselvarmer med tidsur slik at jeg og fruen kommer til varm bil og varm motor hver morgen og ettermiddag etter jobb :) Først noen fakta: Brenner, Eberspächer Hydronic II 5kw med sirkulasjonspumpe. Tidsur, Webasto tidsur, 24v ombygget til 12v Dieseltank for avgiftsfri diesel monteres i bagasjerommet. Brenner i motorrommet. 45minutter drift hver morgen gir et dieselforbruk på under en halv liter, avgiftsfri diesel koster 7.50 for litern ca nå så omtrent 3kroner og 50øre koster det å komme til varm bil om morgenen. Og da slipper jeg følgende, ut i kulda å starte bilen før avreise, slipper kjøring/tomgang med choke, slipper å sitte i et kaldt sete, slipper kaldstart med choke (her kommer nok STORE deler av de 3,50kronene til å bli spart inn igjen!!!) Her er første del montert, selve brenneren og eksosen ut under bilen. Selve brenneren får jeg ta bilder av en annen dag. Har det meste jeg trenger, mangler noen detaljer. Dieseltank og litt småting men det kommer til helga. Det elektriske er også en smal sak, bare bruke litt tid på å trekke kabel... http://www.enivest.net/~jens..helgheim/pdf/dieselvarme.pdf Laga til det elektriske, gjenstår noen småting som jeg ikke får gjort før alt har komt på plass i bilen... Velkommen kong vinter! :D Da har eberen gjort sin første oppvarming av 240'en, bare mindre modifiseringer gjenstår før alt er helt klart. Skal teste i morgen tidlig med å ha en temp.måler inni bilen for å se hvor varmt det blir. :D Skal ta flere bilder også, har ingen nye akkurat nå. I dag tidlig var det 4 grader ute, 25grader inni bilen nede ved brekket og 32grader omtrent midt i bilen. Så kan sikkert greie seg med en haltimes drift mens det endå såvidt er plussgrader ;) Her må det finpusses litt på passformen en gang. Sitter godt fast men ser ikke så pent ut. Gul lampe lyser for aktivert starttid klokken 06:10. Direktestart til høyre (Når jeg forlater bilen om vinteren for å gå på butikken, ferge, kø, råning osv..) Lurte plass til rele og sikringer bakom midtkonsollen på høyre side. Brenneren ferdig montert, står slik til at den ikke skal komme i veien for noe. Kan overhales på stedet (pakningsbytte) uten å ta den ut. Litt banning ble det for å få på plass til alt borti hjørnet, men alt går. Det meste jeg har manglet har jeg fått tak i på Tess. Det går ca 0.62l diesel per time drift på full effekt, når kjølevannstempen stiger over 80 grader reduseres driften og forbruket til 0.15l diesel per time. Stiger det fortsatt stopper den på 85grader, synker det til 75 grader økes det til full effekt igjen slik at om jeg starter varmeren går den i 59min, men den stopper av seg selv når motoren produserer den varmen jeg trenger.
-
2.5TDI er vag... 2.4D eller D5 er volvo
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.