Gå til innhold

thojen

Bruker
  • Innholdsteller

    101
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om thojen

  • Bursdag 04/28/1976

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil, paintball, fiske, friluftsliv
  • Modell (eks S4)
    Almera
  • Biltype (eks Audi)
    Nissan
  • Årsmodell (eks 1995)
    1996
  • Motor (eks 1.6)
    1.6

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Hell

thojen's Achievements

  1. Heisann..jaggu meg en laaang tråd dette her, diskusjonen har utartet seg litt, for å si det mildt..hehe.... Jeg vil bare si at jeg kjøpte den bilen jeg skrev om, har hatt den i 20mnd nå, og får vel si at jeg skjønner at Bead-Lock har hatt en del arbeide på denne Mazda-modellen. Har vært inne med bakskjermene 2 ganger, den ene gangen ble gjort rett før jeg kjøpte bilen (Sulland bil, Gjøvik), den andre ble gjort noen mnd etter at jeg kjøpte den (Strandveien Auto AS, Trondheim). Nå har jeg ventet i 10mnd på å få satt inn bilen for å få skifta ut bakskjermene. I tillegg har jeg oppdaget rust i sveisekanten nederst på innsiden av bakluka. Alt dette blir utbedret på Mazda`s regning hos Strandveien Auto AS i Trondheim i Desember dette året. Er meget fornøyd med oppfølging fra de, og skjønner at de har en hel del oppvask å gjøre etter at denne modellen har rullet ut av fabrikk.. Var inne på understellsbehandling hos en kompis i september ifjor, han var litt sjokkert over hvor mye han måtte sandblåse på en såpass ny bil, men etter mye jobb ble dette utbedret og understellsbehandlet. I går var jeg hos samme kompis, hadde bilen på bukk og inspiserte under bilen, satte den inn i dag igjen for å flikke litt på de verste steinsprutstedene. Ellers så det bra ut under bilen. Har kjørt 54.000km på de 20 mnd jeg har hatt bilen, hovedsaklig langkjøring, (jobb) og jeg må si, bortsett fra rust-temaet, at jeg er strålende fornøyd med bilen! Det er ikke en sportsbil nei, men man får en viss sportslig følelse av å kjøre den, synes den er passe stiv i svingene, ligger godt på veien, og er fremdeles behagelig nok å kjøre på litt humpete veier. 1.8L motor gjør vel ikke dette til den kjappeste hoppa, men det holder til mitt bruk. Rimelig i drift er den også. Da jeg kjøpte den var pris veldig viktig, jeg kunne ikke gå i en høyere prisklasse, og jeg mener at jeg har fått mye komfort, kjøreglede, (drifts)/sikkerhet, plass og bil for pengene, og angrer, selv om rustproblematikken ikke er over, ikke på kjøpet. Har ikke hatt problemer ellers med bilen, har "slitt" med at hele 3 pærer i front har røket i løpet av tiden jeg har hatt bilen,hehe... Nå har jeg ikke sett spor av rust på dørene, har ikke lakkskader på bilen, annet enn noe steinsprut på panser, så jeg vet ikke hva som evt vil dukke opp på dører da. Bilen er ganske så nøyaktig 5 år gammel nå, og har gått 127.700km. Ellers, hva andre bilmerker av nyere årgang, og deres rustproblemer angår, vet jeg ingenting om. Heller ikke hvilke merker som deler plattform med hvem, hvilke motorer som brukes hvor osv, amcar og kjørekomfort osv, helt blank. Setter ellers pris på at erfaringer deles på dette forumet, og kan vel, basert på min egen bil, og mine samtaler med en karosserisjef på nevnt Mazdaverksted/forhandler, bekrefte Bead-Lock hva M6 og dårlig erfaring med rust angår. Får nevne igjen at jeg er tilfreds med Mazdaverkstedet som følger opp den/de reklamasjonen/e på bilen min, når først problemet er oppstått.
  2. Heisann, takker for et godt svar på spørsmålene mine! :=) Har den lykta som er avbildet, så sånn sett skulle det vel gå greit med en evt overgang til xenon. Får se hva det blir til, synes nærlysene er altfor dårlige på bilen iallefall. Ser det annonseres masse kits på QXL, lurer på om disse er ok?
  3. Har en Mazda 6, 2004 modell, som jeg synes har for dårlige nærlys. Har lenge spekulert på sånne xenon-kit, men vet ikke noe om hvor enkelt det er å konvertere dette selv, lovligheten i det, sikkerhet med dette. Er det en kurant sak å montere, vil dette passere EU, evt biltilsynet? Er jo lyktespylere og høydejustering på lyktene hvertfall, men om lykta/reflektorer er tilpasset bruk av xenon vet jeg ikke? Nyere Mazda 6 har vel xenon, mener jeg?
  4. Hei...blir jo nervøs av mindre... Har lenge vurdert å kjøpe en brukt Mazda 6 st.v 2003mod, 74000km, skal brukes en del i jobb, så det blir en del langkjøring med den. Etter å lese denne rustproblematikken blir jeg jo mildt sagt skjelven da..selger sa at bilen hadde vært inne på en reklamasjonssak, der han sa noe om nye hjulbuer, omlakkering av disse eller hva det nå var. Har i tillegg omlakkert bakluke grunnet lakkskader forårsaket av forrige eier.. Er det sånn å forstå at jeg vil støte på rust-trøbbel på en slik utgave Mazda 6? Selv om denne bilen har vært inne på en reklamasjonssak?? Eller er denne "reparasjonen" en engangssak, så er det bra etterpå? Er det andre kjente "feil/mangler" på denne modellen som jeg bør vite om? Nå er jeg ikke ute etter det mest sportslige, men en grei, komfortabel, romslig, økonomisk og god bil å kjøre, med litt sportsfølelse selvfølgelig. Prismessig er dette bilen jeg søker, også utseendemessig. Utfra tester og anbefalinger, synes det å være en grei bil til denne prisen da?
  5. så reg.reim skal byttes ved 120.000km? Km-stand nå er 83.000. Når er neste service da? 90.000km? Hva skal gjøres på den servicen da, og vet noen ca pris på dette? Ja, en må jo nesten høre med Mekonomen eller lignende, hvis man kan spare seg noen tusenlapper..Gjør vel jobben like bra de?? Har prøvd å kontakte Møller Trondheim, men havna i kø før helga, og nådde ikke helt fram til infoen om intervaller/priser osv.
  6. Åj..såpass...da tar de seg godt betalt!!! Er det noen måter en kan få presset denne kostnaden ned på da?? Hehe..skaffe delene selv eller noe sånt...fankern..helt vilt at det skal være såå inni hampen kostbart da? Hvilke deler er det snakk om da?
  7. Hei, jeg vurderer å kjøpe en 2002mod Audi A4 1.8T. Km 83000. Prøver å finne ut litt om Audi på forhånd da, så jeg ikke får noen overraskelser.... Håper dere her inne kan hjelpe meg litt/komme med tips her. Service: Det er vel 30.000km intervall på service, som jeg har forstått det. Bilen har gått 83.000km. Jeg har funnet ut at det skal vel etter hvert skiftes reg.reim, og dette er vel en ganske så dyr affære?? Noen som vet ca priser på servicene som skal tas? Og hvor mye det koster å få skifta reg.reim?? Er det andre ting jeg bør merke meg? Hvordan er det med priser generelt på Audi? Dyre deler? Generelt dyrere bil å holde i stand? Det er iallefall fort det inntrykket man får.. Kjente feil/mangler på denne Audi-utgaven, feil som vil dukke opp etter hvert? Vil bli en god del langkjørt i jobben. Setter pris på mest mulig info/tips:) Thojen.
  8. Heisann.....sorry at jeg blander meg inn med litt off topic..men ser det er en del trafikk her:) Utrolig fet bil, forresten!! Flott innsats i denne!! Likte best rompa jeg også da..hehe.... Har nylig kjøpt en 1995mod Nissan Almera (reg 12.11.95), gått 170.000km. 1.6l. Er Det da en N15?? 3 dørs... Har tenkt å gjøre bittelittegrann med den, men ikke noe alvorlige modifikasjoner nei... Tenkte da på senking, soting, felger, og også interessert i å vite om muligheter for chipping. Noen som har tips til plasser man kan henvende seg for å finne ut litt mer om muligheter/tips/priser? Tenkte ikke noe versting-opplegg, bare å få en mild ansiktsløftning på bilen, og gjerne litt mer motorkraft.. Tips mottas med takk:)
  9. Blå temp.sensor er bytta, jording fra batteri sjekket og forbedret. Blå temp.sensor bør forøvrig byttes med kald motor :scared Kjørte 1 time natt til lørdag, med kun 1 runde med fjusk v/varm motor, og deretter var den grei å kjøre. Lørdag skulle jeg legge ivei på langtur, tok en prøverunde i nærheten først da... Fikk trøbbel igjen gitt, fjusket og ble idiot v/varm motor, denne gangen HELT ille!!! Stoppa, og ville ikke starte igjen. Lukta bensin lang vei da. Det var litt tenning, ca 1 sekund før det ble dødt igjen. Endte med at jeg måtte slepes hjem igjen da......... anger2 Fredagskvelden fikla jeg litt på koblingen til Lambda, skrudde en jording til karosseriet fra festebraketten til lambda. vet ikke om det har noen virkning da, er litt grønn ang. elektrisitet:) Kan vel ikke ha gjort noen skade iallfall.. Spørs vel om det er like så greitt å bytte Lambdaen da,hehe...
  10. Prøvde en kjøretur igjen før jeg sjekka noe som helst. Virker som at motoren må bli varm før den starter å kødde med meg...tror jeg da.. Uansett, det virker som den tidvis nesten drukner i bensin, for så å få "normal" mengde igjen, slik at dette blir litt av en kanin-kjøring, med rykk og napp til den evt stopper. Starter jeg på nytt igjen "nullstilles" dette, slik at de første sekundene er normale, for så igjen å bli rykk og napp. Minner nesten om at ikke alle plugger tenner når den fjusker skikkelig...men det kan vel være/er vel like godt at den drukner i bensin?? Slange fra gasspjeld til hjerne er reletivt ny, 1m, og sitter som et skudd på begge endene. Kom på at jeg hadde en blå temp.sensor liggende fra en annen motor. Bytta denne (fikk en real sprut gloheit kjølevæske i trynet i iveren etter å bytte...glemte at det var varmt...idiot...det svir!!!!) Ingen forskjell på oppførselen. Vet ikke om den tilfeldigvis kan være gåen også da, men tror ikke det. Turtallet på tomgang økte ihvertfall med motor i gang og blå sensor frakoblet.. Skrudde ut pluggene, pusset de rene, og på plass med de..ingen forskjell. Har ikke gjort noe med plugg-ledninger/fordelerlokk. Lambdaen har 3 ledninger fra koblingen og ned til kat. 2 hvite og 1 svart ledning. I tillegg er det 1 brun som virker å være jord eller noe sånt. Går iallefall ikke ned til lambda. Det virket som det gjorde hverken fra eller til om lambda var koblet til eller ikke. Mener oppførselen var like håpløs uansett. koblet den fra/til både med motor i gang, og ved stopp. vet ikke hvor lurt det er da,men.. Er det nærliggende å tro at det er lambdaen? Er det en typisk feil/problem det også eller? Noen som er "overbevist" om at det er lambda? Vet ikke om forsøket på forklaring er verdens beste, men dette var det jeg fikk til :) Noen som har anbefaling om hvor evt kjøpe lambdaen? Dæven...den må da sitte som et skudd vel??? Bytta motor, girkasse, veiv på "ny"-motoren, overhalt kompressor, div. brytere og sensorer og you name it på kjerra nå..hehe...gir aldri opp :rolleyes:
  11. Har ennå ikke hatt tid til å sjekke hvor feilen ligger, tenkte å begynne etter jobb i kveld, men før jeg gjør noe som helst: Hvis jeg nå f.eks skal lete etter bildeler på nett, hvor vil dere anbefale å leite? Er innom mekonomen på nett og ser etter lambda-sonde, registrerer at prisen er 1200-1825,- avhengig om det er universal-lambda, eller avhengig av før/etter juli-august 1991. Har ikke sjekka om min er 3 eller 4-polet (bilen er 1990-mod, men motoren er ifølge en mekaniker muligens 1991....ikke vet jeg...) Jeg skal altså med andre ord oppleve en forskjell på motor når lambda er tilkoblet/frakoblet, og hvis så ikke skjer skal det være den? Tror jeg sjekker dette FØR jeg evt skrur ut pluggene da. Mener disse skal være rene, har ikke kjørt spes. mye etter at motor ble satt i, men vet igjen ikke hvor fort slikt soter seg til da... Ser også at mekonomen selger "temperatursensor for motorstyring" til 568,- Går ut fra at det er den blå sensoren da? De andre som selges er enten gjenget eller for slangemontering. Husker da vi var ute med motoren etter et havari at jeg da sjekket ledninger osv..oppdaga at ene ledningen til lambda faktisk var revet av, den ble lappet sammen igjen, må sjekke om denne lappinga fremdeles henger sammen da... Litt elendig til å forklare, men den bensin-svettinga jeg nevnte kommer fra en bryter/sensor eller noe sånt, som er tilkoblet en 2-polet ledning (mener det er 2 poler), og i tillegg tilkoblet en/to slanger. Er plassert nært ISV, litt til høyre for den når du lener deg under panseret. Kan prøve et bilde, mulig det forenkler litt :rolleyes: Lambdaen er vel sikkert ikke verdens letteste del å skru løs, hvis jeg skulle måtte gjøre det, kan jeg tenke meg........... Jepps, er vel bare å sette i gang etter jobb ikveld.
  12. Okei, takker for hjelpa så langt. Skal prøve denne rekkefølga når jeg får tid:) Gir uansett tilbakemelding på hva jeg finner ut.
  13. Hei, har EU-godkjent og hatt bilen på veien i ca 3 uker nå, etter at den har stått stille i nesten 1 år pga havari (bolten på veiva knakk). Opplevde i går at bilen nesten holdt på å kveles når den gikk på tomgang, og at det under kjøring nesten ikke ble noen framdrift i det hele tatt. Akkurat som om noe holdt igjen bilen, som om den ikke fikk nok bensin eller noe sånt... Hvis jeg prøvde å være hard på gassen ble det bare enda verre. Slapp jeg den imidlertid brått kunne den plutselig oppføre seg normalt i noen sekunder. Gjengangeren var at hvis jeg var veldig hårfint rolig på gassen kunne den gå sånn omtrent normalt, men tvert det ble motstandpå veien (oppoverbakke) kunne det bli tyngre igjen. Når jeg plutselig fikk liv i den kom jeg meg kjem ved å kjøre på rimelig full gass....nervepirrende... Noen som har en viss formening? Ser at like til høyre for tomgangsstab.ventilen er det en tilkobling sov "svetter" litt bensin... kan lukte litt og være litt bensinfukt der etter kjøring, og like etter at bilen er stoppet og jeg åpner panseret hører jeg en lav klukkelyd som jeg tror kommer derfra. Blir litt stressa nå når jeg endelig har bilen på veien igjen og nye skumle ting skjer angry
  14. Etter mye om og men viste det seg at det vår for dårlig jording ja!!!! La opp en kabel fra jordingspunktet på girkassefestet til den ene festebolten til starteren, og vips der ble det liv i bilen igjen!! Merkelig....har alltid vært greit å starte tidligere, men vips så har jordinga blitt for dårlig? Jepps, er i orden nå i allefall, og jeg takker for tipsene :)
  15. Fyttih......!!!! Ved å trekke en jordingskabel fra jordingspunktet på girkassefestet og bort til festebolten på starteren, løste det seg. Starteren lever i beste velgående! Nå har jeg en i reserve da,viser det seg plutselig :rolleyes: Sverger at det ALDRI har gått en kabel der så lenge jeg har hatt bilen, jord har gått via godset, og at jeg ALDRI har hatt trøbbel med starteren før. Plutselig en dag har visst dette blitt for dårlig jording????? Jaja, er lykkelig over at problemet er løst! Var deilig å kjøre bilen med prøveskilt idag, litt bedre på veien en den rustholken av en Volvo stv. jeg kjører rundt med for tida flushit Takker for tipsene!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår