Jeg kjører med bearbeidet svinghjul for at lameller og trykkplate fra 940T (sachs forsterket skal passe)
Sakset fra TPC:
Många frågar om vilken koppling dom ska köra med när dom vill ha m90 på en äldre bil, så då slänger väll jag ihop denna topic i ämnet då.
Alt nr 1.
Dubbemasse-svänghjul från samma bil som lådan kommer ifrån och med orginal koppling..inget vidare hållbar, men billigt.
Alt nr 2.
D.M.hjul med standard lamell och en tryckplatta som heter 712,detta klarar 525 nm, eller ca 400 hk (svårt att räkna på då det hänger på varvtalet)
Alt nr 3.
Djupa orginalhjulet till m46 ihop med tryckplatta 655 och en 850 glt-lamell.
Detta håller för 440 nm, eller ca 320-330 hk.
Alt nr 4.
Djupa hjulet uppsvarvat till 240 mm, 712-platta och standard organisk m90-lamell.
Detta håller för 525 nm.
Alt nr 5.
Djupa hjulet uppsvarvat till 240 mm, 712-platta samt en sinter-lamell av bra kvalitet.
Detta håller för en bra bit över 600 nm, beroende på lamell.
Nu kanske nån frågar sej varför man svarvar upp det djupa hjulet till 240 mm då dubbelmassehjulet redan är 240 mm.
Det är av 3 orsaker.
1. djupa hjulet är betydligt lättare
2. dubbelmassehjulet har en dämp-ring i silicon som inte tycker om höga effekter=haveri
3.240 mm tryckplattan med nummer 712 håller mer samt är billigare än 228 mm tryckplatta 655 ,2590- mot 3395:- hos K.G