TIPS: Rust i støtdempertårn og i kanaler (kan være vanskelig og se i og med at mange av de hadde plast "styling" over kanalene)!
Motoren er i basis en CVH (i RS Turboens fall en 1600 ccm) motor (enkel, grei og billig og skru på i utgangspunktet), men kan som nevt over ha vært hardt kjørt! Et lite tips er å se på fargen på eksosen!!!! En av de bilene jeg syntes er veldig tøffe gatebiler, men vanskelig å finne et "pent brukt eksemplar"!
RS Turboen ble langsert i 1984 (MK3 escort) og siste bil ble sluppet i 1990 (Mk4/5). Andre generasjon kom i 1986!
Karosseriet er det samme som RS 1600i med små "extensions"! Dobble "bonnetvents" blant annet! Turboen er en grei turbo å få tak på! En vannkjølt Garrett T3 Turbo, matet av Boch innsprut (EFI).
Den hadde en standard ytelse på 132 hk ved 6000 ondreininger og 133 fot/pund ved 3000 ved første genrasjon og 2750 ved andre genrasjon.
Understellet er likt RS1600I, men med krengningshemmer bak i tillegg!
Skiver forran, tromler bak! Correct me if I'm wrong, men tromlene bak er lik 1,6l escort, altså 9 tommer eller 22,5 cm!
Ble levert standard med 6*15!
Mer husker jeg ikke i farten, men skulle det være noe kan jeg få sjekket det opp!
Mvh Peder!