Gå til innhold

Mortenf

Bruker
  • Innholdsteller

    273
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    RX 7
  • Biltype (eks Audi)
    Mazda
  • Årsmodell (eks 1995)
    1980
  • Motor (eks 1.6)
    1.3

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Trondheim

Mortenf's Achievements

  1. Du har 4*110.. Nesten alle gamle (det vil si nesten alt før 82 av bakhjulstrekk mazda) har det. Av andre kan vi blant annet nevne: RX2, RX3, RX4, RX5, 1.gen RX7 opp til 83, 626 (som du har), 323 opp til 81, R100. De som sier noe annet kan kjøpe like mange gamle Mazdaer som jeg har hatt og prøve noe annet. Den hvite som er avbildet har for øvrig 1 gen RX7 felger. Jeg har prøvd slingrebolt med 4*108, det er helt greit, men anbefales ikke i lengden, da konen har en lei tendens til å løsne. i Tillegg skal felgene dine være navsentriske, det vil si at felgen skal være sentrert uten at du har strammet til boltene. Jeg har faktisk et sett 13 toms ATS Classic som har riktig boltsirkel og innpress, men de står på en bil akkurat nå. Mulig at bilen dør under jorderally i helga.. Dersom dette inntreffer kan vi se om det er muligheter!
  2. V8.. Det er jo bare sååå 90 tall! Dersom du skal ha gasser og gjøre det enkelt bruker du en 6 porter sugemotor fra 2.gen RX7. Med ordentlig porting og en svær gasser (type 48DHLA eller noe i den dur) skal det vel ikke være umulig å hente ut ca 250-260. Skal du ha gasser og ikke er så veldig nøye på kostnader og kjørbarhet, men er ute etter maks effekt, går du for p-port og IDA gasser.. Andre muligheter for rundt 250-300 hester er f.eks en turbo II motor, med lette mods, kanskje til og med en liten streetport? Kan uten problemer kjøres på originalhjerne og nei, det er ikke vanskelig å koble opp! Megasquirt er forresten heller ikke dyrt.. Det er et uttall forskjellige kombinasjoner du kan velge, prøv å si litt mer inngående hva du ønsker, hvor du skal bruke bilen og hva du har tenkt å bruke på prosjektet!
  3. Som sagt over, det er ikke bare å handle dash.. Brukte er ikke billige de heller, en kompis av meg kjøpte her i Europa, og det kostet nesten 10 000. I tillegg er det en helvetes jobb!
  4. Joda, 13B ble solgt i andre verdensdeler, og mange har også rotet seg hit til Norge. Hovedsakelig har alle Mazda wankler 3mm tetninger opp til 85, og 2mm etter. De gamle 13B'ene hadde 4 innsugsporter, men er ellers ganske like som de nyere som har 6. Når det gjelder girkasser kan alt lages, og det finnes mye rart blant annet i australia. Den "beste" Mazda har etter min mening er turbo II kassa som kom fra 86-91.
  5. Okay, vi prøver igjen. Dersom apExene sitter fast i sot, har du ingen mulighet for å presse noe forbi dem, og motoren går heller ikke rundt. Så ja, da har du null i komp.. i den forstand at motoren ikke er startbar. Kompresjon kan enkelt forklares som motorens evne til å være tett, eventuelt i hvilken grad den komprimerer luft/bensin. Problemet med wankel er gjerne at den blir tungstartet fordi den drukner i bensin, for eksempel når du slår av motoren. Dersom du ruser bilen opp på et par tusen, for så å stenge av, stenger du effektivt også av bensintilførsel. Dette gjør igjen at den blir lettere å starte, da blandingen mellom luft og bensin er mer optimal. Ha en ellers god nyttårsfeiring... PS. Til Hellrotary, vi snakkes på verkstedet utpå nyåret!
  6. Null i komp? har du begynnt nyttårsfeiringa litt vel tidlig i år? Hva i alle dager er overskuddseksos? Mener du at det finnes motorer som lagrer eksos til senere bruk? Du har rett i at Mazda har gått ut med at du skal ha litt turtall når du skrur av en wankelmotor, men det er fordi at man skal forbrenne bensinen helt opp, slik at det er enklere å få start neste dag...
  7. Dritten for oss er at våre biler har sluppet billig unna på grunn av sitt lave motorvolum. Desverre er ikke wankelen kjent for å være noen Toyota Prius når det gjelder utslipp akkurat... Skjønner ikke hva yankeene skriker sånn etter, de har jo alltid blitt straffet på grunn av høyt volum. Det er jo bare synd at de ikke klarer å lage biler som slipper ut litt mindre.. Men, men det er jo faktisk folket som synes at en V6er har fantastisk go bensinøkonomi!
  8. Hissig tone her gitt... jeg skjønner ikke hvorfor dere har så store problemer med å få godkjent bilene deres... Broderns gikk gjennom uten problemer, med både sportsstoler som helt tydelig er uorginale, ARC luftfilterboks og intercooler, feed rør og masse annet dilldall. Biltilsynet er ikke dumme, så lenge det som er gjort holder en viss standard, er det ikke noe problem å få ting godkjent!
  9. Desverre, rust... Spesielt i innvendig i hjulbuene bak, der festene til bakstillinga er. Normalt er interiøret rasert (stolene er i alle fall slitt ut) Den gamle 12A motoren som ble levert i Europa er den beste wankelen som er laget, i alle fall med tanke på holdbarhet. Ellers gjelder det som for alle andre biler med wankel. Vedlikehold er alfa og omega for en slik bil. Styr unna biler som ryker svart/hvitt i utstrakt grad, eventuelt få noen som har peiling på wankel til å bli med og se på bilen. 1 gen ble for øvrig levert med en del forskjellige motorer, og mange har også skiftet motor underveis. Disse ble levert originalt i 1.gen. 12A forgasser - fra 105 hester 12A injection - 130 hester og opp (usikre kilder) 13B injection - 135 hester 12A turbo - 165 hester. (Også levert med en del annet snacks, som blant annet justerbart understell originalt og forsterket girkasse) Denne skal du slite for å få tak i, da det bare finnes to i landet, og jeg vet at ingen vil selge sin... Ellers er det gode biler, begynner å bli klassikere, og i tillegg er de lette å skru på.
  10. Fattern har en 9er, faktisk den siste som er solgt i norge av forhandler. Fullt utstyrt med BBS og en haug med ekstra krom.
  11. Dersom du klarer å hente inn 8mm med slingrebolter er du enten gal eller dum...
  12. Nå har det jo tidligere vært store streetmeets på både piren, utafor wheelie+++ Men for all del, finn gjerne en dato, jeg møter opp.
  13. Går en her i Trondheim med 13B wankel med div trim...
  14. Mortenf

    Simtech RX-2

    Hva? Trøtt? Skjønner ikke hva du mener med det Ole! Du kan si det sånn; i det den motoren startet var alt arbeid verdt det!
  15. Bilen din bruker 0,4 liter på mila og så klager du? Tenk på oss stakkarene som må ha et par liter på mila!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår