Hei
Solgte i går bilen min, en 1995modell BMW 320i Touring som akkurat har passert 240.000 km.
Bilen ble solgt for 30.000,-,noe som er 18.000,- under listepris på tilsvarende bil.
Jeg solgte bilen såpass billig p.g.a en del feil og mangler med bilen som jeg opplyste
om klart og tydelig både i annonsen og i salgskontrakt, som ble signert av begge parter via telefaks kvelden
før levering av bilen. Jeg har opplyst kjøper om de feilene bilen har som jeg visste om og har
tilstrekkende kunnskap til å oppdage,da jeg langt fra er noen bilmekaniker.
Feilene ved bilen var problemer med kaldstart, overflaterust på hjulbuer bak og på bakluke,
utslitte bremser, feil på vindusheis, varmeapparat virker kun på nivå 4 og førersetet er slitt.
Bilen har også tidligere vært frontkollidert. Ble da byttet panser,frontfanger,grill og lykter, dette står
også i salgskontrakten.
Både bilde av rusta og bilde av slitasjen i setet lå ute i annonsen.
Møtte så kjøper og en venn på flyplassen som avtalt. Ble litt paff da den eneste undersøkelsen de gjorde av bilen var å
gå ett par runder rundt bilen. Kjøper og vennen tenkte å åpne panseret, men orket ikke allikevel da jeg forklarte at
panseråpneren ikke er montert,men at det er bare var å trekke i en vaier for å åpne panseret,noe som er gjort på 10 sekunder.
Jeg brydde meg ikke mere om det, men hadde kjøper spurt meg hadde jeg selvfølgelig åpna panseret.
Kjøper spurte heller ikke om å få prøvekjøre bilen en runde, signerte bare salgsmelding og ga meg pengene kontant.
Vi dro så avgårde og jeg tenkte saken var grei.
Da kjøper er på tur hjem ( ca 50 mils kjøretur) ringer hun meg og sender flere tekstmeldinger om at bilen ikke går som den
skal og at heller ikke girkassen girer som den skal,dette er midt på natta og jeg ligger naturligvis og sover.
Jeg ringer opp kjøper med en gang jeg oppdager dette og forklarer at dette med motoren er feil jeg aldri har opplevd og
heller ikke vært klar over men at jeg har ved en tidligere anledning hatt problemer med girkassen, noe som kun viste seg å
være en dårlig kobling og denne feilen ble utrettet. Dette var tidlig i vår, og alt har fungert fint siden.
Vennen til kjøper forteller også at han har oppdaget en bulk innunder ene dørtrekket (?), og mener derfor bilen KAN være
rammeskeiv. (Rammeskeiv bil p.g.a en tydeligvis liten bulk inni døra høres for meg meget usannsynlig ut?),noe jeg forteller
at jeg heller ikke har vært klar over, og jeg synes høres meget merkelig ut.
Kjøper forlanger først å få tilbake en del av kjøpesummen, vi blir ikke enige og kjøper forventer i dag å få hevet kjøpet.
Sier også hun i dag har vært i kontakt med forbrukerrådet, og de sier hun har rett til å heve kjøpet p.g.a feilen de oppdaget
med girkasse og bulken inne i døra, siden Forbrukerrådet iflg henne mener dette er store feil og mangler. Hun sier hun blir
fortalt fra Forbrukerrådet at ved å få disse feilene påpekt av ett verksted kan hun enkelt heve kjøpet.
Jeg kan ikke skjønne at jeg har opptrådd uriktig eller gjort noe feil her og mener kjøper har en svært dårlig sak.
Mener det er viktige kriterier at salgskontrakten er klar og tydelig på at ''bilen selges som den står'',
kjøper ikke undersøker bilen i det hele tatt ved henting, heller ikke prøvekjører den,jeg har opplyst klart og tydelig
ved flere anledninger både i forkant av salget og i salgskontrakt om de feilene jeg kjenner til, og
at bilen har rundet 240.000 km, er over 15 år, og jeg solgte bilen 18.000,- under listepris i god tro ettersom
de feilene jeg visste om var blitt opplyst om veldig klart for å unngå slike episoder som jeg nå allikevel har blitt..
..Det hører også til historien at jeg har fått en sms fra kjøper noen dager i forveien der hun understreker at hun er klar
over at dette er en gammel bil som det kan være ukjente mangler på,men at hun er fornøyd så lenge motoren holder på turen
hjem, da de uansett har planer om å bytte motor.
Hva mener dere?Bør jeg ha noen som helst grunn til å frykte at kjøper kan få kjøpet hevet?