Konklusjonen på PopOff vs WasteGate vs DumpValve kan vel da se sånn ut:
PopOff: Plasseres på trykksiden mellom kompressor og gasspjeld. Brukes som sikkerhetsventil og slipper ut overtrykk til atmosfæren over et fastsatt manifoldtrykk. Kan også brukes som trykkregulering, men dette er lite effektivt siden turboen allerede har utført arbeidet med å produsere trykket. Kan hjelpe på spool up siden kompressoren holder turtallet oppe, men faren for over-revving av turboen blir stor. Vil lage en psssjjj lyd når den åpner, "fuglekvitter" er vanlig når en den blir brukt til trykkregulering siden trykket minker/øker hurtig.
WasteGate: Ekstern type plasseres etter turbinhuset, intern type sitter i selve turbinhuset. Brukes til å kontrollere trykket en turbo kan bygge ved å omdirigere eksos forbi turbinen. Intern type har en ventil som åpner en kanal mellom innløp og utløp i turbinhuset. Ventilen styres av en aktuator (kammer med membran) som sitter på utsiden av turboen og er koblet til ventilen med et stag. Ekstern type må installeres slik at den danner en tilsvarende kanal mellom innløp og utløp fra turbinhuset. Aktuatoren sitter på selve ventilen. Begge aktuatorene er styrt av manifoldtrykk. Siden dette er på eksosiden vil ikke en wastegate kunne lage spesiellt mye lyd om ikke en har et separt eksosrør. Det er mulig å høre ventilen åpne/stenge ved høyt turbotrykk og stor eksosflow, men ingen psssjjj lyd.
DumpValve: Plasseres på trykksiden mellom kompressor og gasspjeld. Brukes for å holde oppe hastigheten på akslingen i turboen, samt skåne den for mottrykk når gasspjeldet lukkes. Styres av manifoldtrykk som går over til vakuum når gasspjeldet er lukket. I hovedsak har vi to typer "DumpValve's", en atmosfærisk og en resirkulerbar. Begge vil lage en psssjjj lyd, men den atmosfæriske modellen bråker mye mer enn den resirkulerbare. Plasseringen av ventilen bestemmer hvilken lyd du vil få sammen med trykk og flow. Står den før intercooleren er en psssjjj lyd mest sannsynlig siden en slipper resonerende trykkbølger i systemet. Står den nærmest mulig gasspjeld er "fuglekvitter" mulig, men uvanlig. Type ventil spiller også en rolle her.
THE END