Cosworth Askøy
Bruker-
Innholdsteller
122 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Cosworth Askøy
- Bursdag 08/22/1979
core_pfieldgroups_99
-
Modell (eks S4)
Sierra Cosworth 4x4
-
Biltype (eks Audi)
Ford
-
Årsmodell (eks 1995)
1992
-
Motor (eks 1.6)
2.0 Turbo
Contact Methods
-
Website URL
http://
-
Bosted
Bergen
Cosworth Askøy's Achievements
Sersjant (3/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Mr_Lightning: la du merke til om arrangørene var borte å justerte på sensorene under 1 kjøringen event mellom din første og din andre kjøring? Det er nemlig en mål sensor. Denne måler tiden din. Så er det en sensor 10m før mål og denne måler tiden mellom denne sensoren og mål sensoren og derfra regnes det ut gjennomsnittsfarten mellom sensorene. Her borte ble en slik tatt av dragsuget på en bil noe som resulterte i ganske imponerende sluttfarter på opp til 500+ km/t Tidene stemte siden det var første sensoren som ble flyttet, men farten ble selvsagt veldig feil. Var ikke så allverdens mye den ble flyttet heller. Dette gjaldt kun ene banen hvis jeg husker riktig. Lightningene pleier å ligge på den farten som du viser til på de andre dragene, mens de er rundt 120kmt og gjerne oppimot 125kmt på litt trimmete. dersom du spinner så gjør det som oftest forholdsvis lite utslag på farten, men ofte en del på tiden.
-
de sluttet med dem pga dem ble for gammel og på tide å fornye seg.. da kom focus og overtok og er helt klart mye bedre.. en escort duger veldig dårlig i wrc iforhold til focusen..blir jo nesten det samme som å spørre hvorfor dem sluttet å lage taunus det. hehe
-
60ft : 1.8sek pga hjulspinn 201m : 7.9sek og 145.5km/t 402m : 12.3sek og 185.8km/t litt over 300hk og gode 1400kg bil og 4x4
-
bygg twinturbo. på 6syl er twinturbo ideelt uansett om det er v-motor, rekke eller bokser. Bokser bør uansett gå med twinturbo for å slippe subaru-turbolag. hehe
-
Potensielt verdens beste turbo for ~550 WHP?
emne svarte i Cosworth Askøy sin Øyvind Ryeng i Annet bilrelatert
Øyvind: beklager at jeg gjorde inntrykk av at det stod bra bunndrag, men det der er jo rett og slett elendig på en turbomotor med såpass kubikk som 1.8liter. hadde det vært en 1liter motorsykkelmotor så greit, men ikke i en bil. å sammenligne med std sugemotorer blir jo litt feil siden turbomoterer har langt mer moment. Og forresten så er det ikke whp eller slikt som har noe å si, men hvor mye av disse kreftene som faktisk kommer ned i bakken. :D Ang girutvekslingene til honda vet jeg lite om, men synes alltid når jeg kjører honda så går det på rundt 3000rpm i 80-90.. er jo grusomt å kjøre med slikt høyt turtall. :D og ang whp og hva som kommer i bakken så kan det være veldig forskjellig siden en kan stroppe bilen fast slik at den ikke spinner på effektmålingen, mens på veien spinner den mye, da vil jo ikke whp være den effekten som flytter bilen. og det er forøvrig momentet som flytter siden effekten bare er kraft i forhold til turtall. -
Potensielt verdens beste turbo for ~550 WHP?
emne svarte i Cosworth Askøy sin Øyvind Ryeng i Annet bilrelatert
eiriksmil: det er HELT feil å si at whp er kreftene som hjulene putter i bakken. Det er effekt målt på hjulene. Øyvind: å si at denne motoren har mye bunndrag er jo helt på tryne. se på kurvene i bunn, har ALDRI sett så dårlige kurver. er jo ikke 100hk på 3500rpm engang, og på 4000rpm er det knapt 120hk.. hva?? Greit bilen vil kunne funke meget bra, men dog kun på turtall og vil ikke være noe gunstig å kjøre på vei med pga VELDIG svak nede på turtall. Lett utveksling er jo løsningen, men jeg er ikke den personen som liker å kjøre til butikken på 4000rpm da liker jeg bedre 1500rpm.. :D -
firstprice: er jo veldig mange biler som klarer å bryte regelverket til street legal som ikke tillater tid under 10sek på 1/4mile. å kalle det der en street legal car blir vel feil. forøvrig kreves det også at bilen skal føre registreringsnummer og godkjent for gate.
-
cosworthFTW: svart som alle andre. hehe
-
optus: det der tror jeg veldig lite på, eneste er hvis det satt en totalt ubrukelig sjåfør bak rattet på cosworthen. Det er ikke tema å diskutere engang. En std cosworth er raskere enn en omega 3000 med 260hk med mindre det er kommet turbo på den. da forandrer kurvene seg voldsomt og da kan vi snakke, men som sugemotor, glem det. blir jo omtrent som å si at en mondeo 2.5liter er raskere enn canblibra turbo.. hørt slikt vas.. hehe
-
MR_Ford: nå har jeg ca 240-250hk i min og har enda ikke møtt en 200sx som har klart å holde følge. den som var nærmest var påstått å være en 300++++ med bremsepapirer og mye greier.. synes ikke den gikk så fælt jeg.. holde følge gjorde den hvertfall ikke, ikke på flaten engang.
-
audiRR: det er jo ikke maks hester som "flytter" bilen, men registeret av hester. har du f.eks 300hk fra 4000rpm til 7000rpm så går bilen sinnsykt godt og du vil nok veldig ofte kjøre rett fra flere andre som har samme bil med 4-500hk, men dårligere register..
-
Mr.X: dersom en kjører så høyt grunntrykk så får en ihvertfall problemer med bensinmengden. ved 2bar ladetrykk så vil jo pumpen prøve å levere 7.7bar og dette er LANGT utenfor virkningsområdet til pumpen og da er det veldig lav leveranse. Folk har fått problemer med oppskrudd trykk og dårlig spenning inn på pumpen som har ført at pumpen ikke klarer engang til like over 300hk.. denne gir på 4.5 eller 5bar 220l/t ang bremsing av motor/biler så kan du jo få lese denne.. viser jo hvor ille det faktisk er. http://www.turbomagazine.com/tech/0306tur_turbo_magazine_dyno_dash/
-
Mr.X: selvsagt går det, fysikken stemmer jo ikke, det viser seg jo ALLTID, samme som folk klarer å få ut 400hk av en turbo som ikke KAN levere mer enn 380hk. Har det noen gang slått deg at 99.99% av alle rullene viser feil og dem som bruker dem stort sett ALLTID korrigerer feil da de ikke har værstasjon osv. Ealoken: enig med deg ja.
-
Mr_Ford: hvordan vet du at det virkelig var 400hk. har selv erfaring med cosworth med 500hk og det er nærmest håpløst å kjøre med på vått. på tørt går det ann uten å spinne for mye med gateslick. dette er da en 4x4 med tilhørende drivverk. Min erfaring fra min da som har 240-250hk er at det er altfor mange som skryter på seg effekt. Ser spesielt på disse med grønne dyser, 330hk sier de, men realiteten er at en sliter faktisk med å få over 320hk da det mangler litt bensin. :D og når disse med 330hk blir frakjørt på flaten av meg så stiller jeg meg veldig tvilende.
-
ealoken: er flere her hvor jeg bor som gjør det, men de er også byttet kasse til en BMW kasse og teoretisk toppfart er regnet ut til 296 eller 297km/t av de som kan regne sånt. Den giringen du oppgir der er ikke så langt unna cosworthen sin. litt mer på første ihvertfall, men eller er det ikke så fælt ulikt.
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.