Var ute å kjørte med en kammerat av meg i går med en Sierra 2.0is.
Han fikk vognkortet i går så det var første gang han selv kjørte den skikkelig.
Dette var en helt standard IS som han hadde kjøpt uken før.
Han var storfornøyd med bilen. Nesten like bra akkselerasjon og veigrep som min BMW e36 325 sa han.
Vi hadde kjørt i ca 30min før han fant ut at han skulle teste akkselerasjon og veigrep.
Han bremset ned til 0 og akkselrerte. Dette var ca 30-40m før en sving.
Han akkselrerte det bilen var god for, slapp hverken gassen eller bremset i svingen, med det resultat at bilen slappmed ræva.
Uerfaren sjåfør som han er slapp han heller ikke gassen eller bremset når bilen fikk sladd, så sladden pågikk i ca 40-50m fra side til side før vi traff autovernet med fronten og snurret rundt før vi traff autovernet igjen. Denne gangen langs siden. Jeg annslår farten ved sammentreff til 80+kmt.
Onkel Politi og brannvesen ble tilkalt. (ikke av oss) og stilte oss en hel del spørsmål før turen bar opp på sjukehus for sjekk.
Fronten på Sierraen og autovernet gav heldigvis godt etter så slapp unna med litt forslåtte muskler i arm og skulder.
Resultat av lufteturen:
* Knust Sierra IS
* 5 knekte autovern påler + noen skjeve.
* Forslåtte muskler.
Konklusjon:
* Sierra er slapp i ræva
* Standard Sierra 2.0IS har ikke like god akkselerasjon og veigrep som senket BMW 325 E36.
* Autovern er bra å ha