Nå, etter sju år som smygende skygge her inne, har jeg faktisk et spørsmål verdt å stille.
Iallfall, ute for å prøvekjøre en mulig kandidat før kjøp nå i helga, en Ocavia -03 110Hk TDI. 107 000 km, manuell kasse, pen bil for alderen.
Etter ca 1 km, clutcher for å gire ut av en 60-sone. Merker at det er veldig langt fram til pedalen (4-5 cm), og når jeg trykker inn slipper såvidt motoren, men får den ikke ut av gir. Triller inn i en busslomme, stopper motor, girer om til 1. og triller sakte tilbake til selger. Han er litt i stuss, bytta clutch hos merkeforhandler (lekkasje i simring, oljeskade) før jul, men han ser pedalen langt fremme, prøver å trykke litt, napper i den for hånd, og den spretter ut. Ut å prøve litt forsiktig igjen. Etterhvert mindre forsiktig, prøver å provosere frem tilsvarende. Ingen feil funnet. Fin bil ellers, god å kjøre. Litt småfiks, rust bakluke osv...
Prater med selger etter turen, jeg mener dette burde reflekteres i prisen, han mener at om det skulle dukke opp igjen blir det garantisak etter nevnte jobb hos forhandler.
Har søkt her, men ikke funnet noe om dette. Googlet resten av verden, det nevnes som en kjent feil på engelskspråklige forum, men jeg får ikke helt tak i om det foreligger EN klar årsak, eller om det finnes flere alternativer, og hvor dyrt det faktisk kan være.
Det mest konkrete forslaget så langt er at bremser og clutch visstnok deler hydr-oljereservoar, men clutchen har tilførsel lenger oppe i tanken. Så er nivået for lavt, slutter cluthen å funke før bremsene, som en sikkerhetsfunksjon slik at man stopper bilen før bremsene ikke vil mer. Sjekket ikke nivået i tanken så nøye der og da, alt annet av slikt var jo på stell, og visste ikke at de delte tank. Sjekket konsistens osv på olja der, men ikke noe mer. Kontrollampa fungerte på selvtest, så da er bare spørsmålet om nivået kan være en skyldner, evnt at nivåsensoren i tanken har daua?
Uansett, inntil videre får ikke selger noen telefon fra meg, kjøper ikke billig bruksbil med som det lyser verksted-jobb av fra dag 1. Er det en grei fiks er det jo ingen sak, men å sette bort bilen for å undersøke og bytte og fikse blir fort kostbart... Får vel heller begynne å lete etter noe annet.
Noen som kjenner til dette?