Gå til innhold

Radial

Bruker
  • Innholdsteller

    3,058
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Radial

  • Bursdag 09/22/1986

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Bil, Mc, damer/a, rally, Racing
  • Modell (eks S4)
    940 GE ÆLL
  • Biltype (eks Audi)
    Volvo
  • Årsmodell (eks 1995)
    1992
  • Yrke eller sivil status
    Flysystem-mekaniker, STS Gardermoen
  • Motor (eks 1.6)
    B230F
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    hjulbuebulk bak hs, sentrallås og treimitasjon i dash'en =P
  • Fylke
    Akershus

Contact Methods

  • MSN
    lars_dj@hotmail.com
  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Lillestrøm

Radial's Achievements

  1. Hei Skal først og fremst ikke bygge anlegg, anlegget i bilen er egentlig veldig bra (2021 Tesla Y) Men mine sikkert litt pinglete ører blir regelrett skadeskutt av veistøy, særlig bakfra bagasjerommet. Tror det er mye vibrasjoner der til tross for Mercasol støydemping. Ganske lille nå på vinterdekk, men var ingen behagelig affære på sensommeren i fjor heller. Dekka er av det stillegående slaget på begge sesongene, så det er trolig lite å hente på nye dekk (og ikke minst drit-dyrt!) Bilstereo-gjengen liker stillhet til lyden sin, derfor kan dette være riktig fora. Så jeg debaterer med meg selv om jeg skal røske ut alt i bagasjerommet, og legge full støydemping fra hjulbue til hjulbue baki vår Tesla Y. Men hvilke produkter!? Biltema har noen fine priser på sine produkter, men man kan jo like fult betale 10x så mye hos proffe butikker. Så hvor bør man gå for å handle? Fant en tråd fra 2014, men nå er vi i 2022. 2-3-4mm? Butyl? Bør man ha skum på toppen? (Tar fort litt ekstra mye plass)
  2. eneste du ikke får styrt på en diesel er vel "tenning" (foruten glødinga på kald diesel).... men du kan derimot justere når dieselen skal skytes inn, og dette igjen kan gi deg forskjellige "tennings-tidspunkter". Typisk for hard gange er dårlige dyser (Som lekker/forstøver dårlig), og dårlig software som sender inn for mye diesel (aka chip)....som gir masse svartrøyk når du gir jernet, og dårlig drivstofføkonomi. En "seriøs" diesel-tuner optimaliserer på ei rulle av no slag, for DIN bil. Først da får du en god software...for ingen motor er lik.
  3. Volden Racing mapper også Megasquirt (litt nord for Lillehammer), og han er godt kjent med Tunerstudio MS.... Han jeg har tenkt til å bruke til mitt 1JZ MS3x-oppsett. Er der mye av suksessen ligger...hvor kjennt mapperen er med software, så man kan med enkle tastetrykk jobbe seg gjennom mappinga, istedenfor å måtte "lære på veien" hvordan detta funker.... DA ruller timene fort da ;) Og en god mapper lærer ALLTID noe nytt....noe som gjør at kompetansen økes. Ellers finnes det jo Pro-Trim.... hvis du er fra Vestfold/bor i Vestfold er kanskje det nærmere. mitt tips er kanskje å angripe dette litt selv først og fremst.....få bilen til å gå, få tomgangsmotorer til å fungere, få tenninga "spot on" som manualen tilsier..... ja få til ett tennings-map som er super-safe og få kjørt en liten tur. Det er ikke VELDIG vanskelig å grovmappe litt selv, bare du forstår hva som skjer i Megasquirt'en din når du endrer noe. Det er ikke rakettforsking å mappe bil :) Hvis du kan litt om Tunerstudio MS før du kommer til mapperen også, så kan du fort "se" om mapperen har peiling....hvis feks DU veit bedre enn mapperen hvor VE-tabellen ligger, og hvor du setter innstillingene for feks lag-time på dysene.... da har du feil mann bak tastaturet ditt.
  4. Tror dette er like greit, skal du drive motorsport må du ha lisens... trening eller ei.
  5. Sladdebil/Driftebil uten skilter (Ja gi faen i driftebil på skilt, kostnadene vil løpe løpsk..og det bil BT også) ett EUROPEISK chassi.... med ENKEL deletilgang og STERKE differensialer og drivakslinger. Bigger is better... du kan ikke få drivlinja sterk nok omtrent. Tviler sterkt på at gamle opeler har no brukbare differ, da orginal-effekten og vekta er for lav til å tilsi at de skal ha det. Motor har i mine øyne 3 valg som er holdbare: Toyota 1JZ eller 2JZ, Chevrolet LS-serie (V8), og sist men ikke minst BMW sine store 6'ere. Fordelene er i at de alle kommer med manuelle& holdbare girkasser som standard, deletilgangen er enkel (særlig LS-serien!!) og de er svært holdbare på normale effekt-nivåer. Nissan RB-motorer i drifting fungerer litt dårlig syns jeg... 90% ender erfaringsvis opp med Rådebank eller totalt ras iløpet av en sesong pga motoren ikke er konstruert for hverken G-krefter i sving eller pining over lang tid... da er faktisk SR-serien bedre (men ikke over 400hk/turtallsperra) sålenge den er mappet riktig. Men dette var bare noen innspill :)
  6. Oppsett på en Driftebil er faktisk veldig variabelt fra bil til bil. pga effekt og VEKT... og litt bane til bane. Men jeg anbefaler Virkelig ikke å kjøre for stivt, for du har da absolutt null kontroll på litt mindere og teknisk krevende baner som krever raske og kontrollerte sladder. Stive oppsett tar jævla med plass fordi du sklir for mye og mangler for mye grep når underlaget ikke er helt rett. Funker til show, men du detter av lasset med en gang du skal drifte...mostanderen din vil kjøre fra deg I SLADD og du taper poeng. Gardermoen feks er en veldig Ujevn bane å drifte på (mye hull/dumper/ujavnheter på banen)... stive oppsett her snurer enkelt som faen, og mangler veldig mye feste kontra litt mykere oppsett. Opplevde dette veldig når jeg drev å satte opp min bil... knallstive fjærer og knallstive dempere og fikk kontrasladder du aldri i verden klarte å forutse eller kontrollere. Skrudde øyeblikkelig dempera bak til 1/4 stivhet og bilen fløyt på en "sky" og ble SÅ mye mer forutsigbar. Endte til slutt opp med litt mykere fjærer (ca 2 cm fleks med 90kg på bagasjelokket), 2/5 stive dempere bak, innsatser i subframe-foringene bak, ganske stiv framstilling (2-3mm fleks) med mye caster. maks Camber forran og NULL camber bak (alt på de orginale staga). Bilen ble helt nydelig å kjøre, veeeeeldig forutsigbar og spiser hvertfal Rudskogen og Gardermoen til som godis :) Men jeg har en litt tung (1500kg) og LANG Toyota sedan med 2,5L Turbo 6'er. Sveisa diff (elsk!). Anbefaler IKKE at du satser på å "kjøre" til og fra treff..... belastingen med drifting er ekstrem, og ting går jævla fort i stykker, Vegvesenet dreper deg om du kjører på veien med noe annet enn orginalt, og du vil rive av deg håret når du står der med defekt bil uten noen som kan hente deg. Kjøp deg TREKKVOGN, ta BE lappen, kjøp deg Biltralle som er minst 2M brei (IKKE kjøp 180cm, totalt ubrukelige til driftebiler...erfaringsbasert bomkjøp).... ogsåååå kan du bygge driftebil å kjøre Lisens-løp etz :) Ja, det koster flesk... trekkvogn og henger alene er lett 50-80 tusen for noe som er "brukbart" med grei plass og trekk-kapasitet... også kommer drifterbilen oppå det igjen + lisenser. Koster å være kar, men faen så gøy det er :)
  7. Han fikk ikke bot fordi han ikke eier nåla i veggen og står uten inntekt.... Poenget er ikke straffen i seg selv, men at han faktisk forstår Hvorfor han får straffen, og konsekvensene om han feks traff en liten jente på sykkel som ikke klarte stoppe nedover en bakke... Konsekvensene du opplever psykisk av sånnt er noe å tenke på.
  8. Jeg kjørte som en idiot som 18 åring...og blei mer og mer rolig etterhvert som selvtillit og erfaring kom... desværre kom dette litt for seint så jeg mistet førerkortet i 2007; DET blei ett vendepunkt i livet. 7mnd'er uten førerkort gjør noe med tankegangen din. Endte opp med å selge turbogliset, kjøpte meg en dritlat 940 isteden (når lappen var tilbake) og begynte å spare penger. Nå eier jeg en Banebil, henger og trekkvogn. Trekkvogna er sprek, men du tørr ikke kjøre fort med den...henger'n med driftebilen på har gitt meg enormt mye efaring - og jeg raser fra meg på lukka områder og baner! Livet er perfekt! Kjører Touran som firmabil - og har en kjørestil som er svært trafikkvenlig. Har ingen behov for å flate jernet lenger i det hele tatt. Banekjøring - Det virker bra det! Jeg blir hvertfal helt rolig etterpå - sliten som faen. Jeg er redd dagens sjåfører ikke lenger er sjåfører...de er førere av en motorvogn. Med all elektronikken i nye biler, har du ikke peiling på hvordan en bil oppfører seg...Touran er ett godt eksempel. ESP er som å kjøre med en trailer i hvert hjørne som dytter deg inn på veien om du gjør noe dumt (til en viss grense, men den er ganske stor den grensa!)... jeg klyper meg selv i armen og skrur ESP av hele tiden...rett og slett fordi elektronikken tar min rolle som sjåfør. Jeg føler hvertfal at jeg Skal mestre at bilen sklir uansett underlag...gjør jeg ikke det har jeg ingenting bak rattet å gjøre. Derfor ESP AV... Men derimot Kollisjons-sikre biler er veldig viktig...at folk setter seg frivillig inn i en mazda 323 fra tidlig 90-tallet er meg helt underlig. brusboks på hjul!
  9. Kommer noen bilder her...ikke så rå bilder men :) Sleit med Høy motortemparatur og sent ladetrykk (hull i ett rør& TRAGISK rørgate!) på Dokka, så har nå bytta ut det Hydrauliske Vifte-systemet i elektrisk, Fjerna A/C, kjøpt ATTER en ny IC som var litt mindere (cooler 600x400x76 2,5" tilkobl. til salgs btw, 1000kr, brukt 1 gang) og plassert den på en litt mer sikker plass mellom Rammevangene...nyt rørgate (under lyktene) + Panserlåser Montert oljekjøler på servo-systemet, flusha kjølesystem, El-vifte fra MB C180 (suger ganske bra!), Ny regreim (gamle så ikke ut), Ny 2jz Vannpumpe (Bolt on), Ny olje på diff bak som for øyeblikket er blitt sveiset da det var skukkelig skummelt å sladde med en Torsen-diff (ALT for godt grep & Ustabilt)... Men fikk til detta her fordet da :) GØY :D Og fikk ikke motoren over 95c etterpå :)
  10. Radial

    Abs trøbbel!

    Hvorfor hører du ikke med Norsk Bildelsenter isteden? Husk at en Audi er "lyx-vagn" i VAG-konsernet, da koster alt mye mer, selv om den brukes i en Passat fra samme årstall.
  11. Heller motsatt,du får ikke gjort så mye galt med en auto-kasse med normal bruk (utenom å drite i oljeskifta). Dessuten, Sharan har GOLF-girkasse (tverrstilt motor på sharan)....golf girkasse i en dobbelt så stor bil. Dritlurt.
  12. Huff, nok til at du kan se etter ny kasse med en gang... de kassene er ikke kjent for å tåle all verdens på en såpass tung bil.
  13. Hei. Jeg har en Toyota Mark 2 jeg driver å drifter med. Det sitter grønne Tein Coilovers på den med ei hovedfjær og hjelpefjær i hvert hjørne. Jeg sliter litt med å finne ut hvilke coilovers det faktisk er...selger av bilen sa det var Tein Superdrift, men de skal ha 16 forskjellige knepp på hver dempertopp for å stive opp demperen, men det kan jeg ikke se på mine. MEN, poenget er, demperene fungerer supert, har ett helt vanvittig veigrep, men bilen er for myk...særlig bak, og det er veldig uheldig for en drifter. det krenger rett og slett for mye. Fikk tips om å bytte til stivere fjærer, men hvor får jeg tak i dette uten å måtte gå til utlandet? i papirene til tein sine hjemmesider, selges Superdrift med 14nm/mm forran og 7 nm/mm bak. Dette sier meg ikke en dritt egentlig, hehe :) Kom gjerne med forslag! ;)
  14. Det var egentlig en sånn vifte jeg skulle hatt ja :) MEN, siden ingen fannt noen vifte noe sted, så dro jeg på hugger'n og henta en vifte fra en C230K fra 1999.... den trekker 28A, er 15", bråker ikke så ille, (dog ganske dyp - 12cm) men fikk plass (3 cm fra motor) og suger rimelig bra, holdt en 2,5L TwinTurbo under 100c på Gardermoen med maks herjing i 2 timer :) Så jeg antar saken som ferdig, sånn egentlig....men skal finne ei V70 vifte å ha i bakhånd :) Selv om det blir FlexaLite radiator med 3500cfm vifte fra Usa over vinteren..de funker sykt bra :)
  15. hei! Er det noen som har målene på denne vifta? Driver å kikker etter en vifte som kan kjøle sykt, og kommet over at denne skal suge bra.... men trenger målene, så jeg kan se om den kan passe :) Særlig bredde og høyde som er intr... med plastskjermen :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår