Gå til innhold

Ralf

Bruker
  • Innholdsteller

    3
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Trondheim

Ralf's Achievements

  1. Årsaken til at det betynner å hoppe er at opphengssystemet blir stående og svinge med en av sine egenfrekvenser. Egenfrekvens er den frekvensen et system kan stå å svinge i av seg selv. Eksempler på slike svingninger er mange. En stemmegaffel har høy egenfrekvens, mens pendelen i gamle klokker har lavere frekvens på 1 Hz. For at hjulopphenget skal komme inn i en slik svingetilstand må det påføres krefter. Er disse kreftene i takt med systemets egenfrekvens vil svingningene øke og øke i det uendelige hvis man ikke demper dem. Jo tyngre masse som får slike svingninger, jo vanskeligere er det å dempe systemet. Se for deg at du skal stanse en huske med en feit person! Når man spinner vil understellet utsettes for krefter som kan føre til svingninger. Ved stivt og kompakt hjuloppheng vil ikke disse kreftene gi større bevegelser av understellet og faren for svingninger blir redusert. Har man gode støtdempere vil disse ta av hastigheten på de bevegelsene som oppstår og således redusere faren for hopping. Lette felger, dekk og hjuloppheng er lettere å dempe og vil derfor normalt sett redusere faren for hopping. Oppsummert må man gjøre som følger: Kjøpe bakhjulstrekker, stive av hjulopphenget mest mulig ved å påse at alle foringer er gode (skift gjerne til stivere foringer), benytt gasstøtdempere, legg om til lavprofildekk som har høyere egensvingeperiode og gir opphenget mindre mulighet til å bevege seg opp og ned i forhold til underlaget, for biler med underdimensjonerte understell - sett på ekstra stabilitetsstag... eller kjøpe en annen bil!
  2. Dette er sikkert riktig. Både mustang og andre biler med hel bakaksel er ekstra utsatt for å få hopping pga at de har tung uavfjæret masse. Dette er en av fordelene med uavhengig fjæring og forklarer også hvorfor kjøreegenskapene blir bedre med lette alufelger....
  3. Slakke hjuloppheng og dårlige støtdempere er en vesentlig årsak til hjulhopping og annen dritt. Det er likevel verdt å merke seg at hjulhopping hovedsaklig er et problem på forhjulstrekkere. Dette skyldes at når en forhjulstrekker "drar" med forhjula oppstår et moment som løfter bilens front. I det man slipper clutchen vil altså bilen begynne å bevege seg forover og fronten går i tillegg OPPOVER. Hvor raskt man øker kraften på hjulene er med på å bestemme hvor raskt bilens front vil bevege seg oppover. Ved middels brutale clutch slipp vil bilen rekke å få stor hastighet oppover før hjulspinn oppstår og man kan oppleve at bilens hjul "tar av". Hjulene vil da ikke ha noe feste og momentet som "løftet" opp fronten forsvinner. Bilen vil dermed senke fronten igjen, noe som gir dekkene nytt feste og bilen/dekkene vil bevege seg oppover igjen. På denne måten oppstår det et komplisert svingningsmønster hvor bilens hjul hopper opp og ned og samtidig blir dratt fremover med ulik kraft, alt etter om hjulene er i lufta eller på bakken. Dette gir kraftige slag og bevegelser også fremover og bakover. Disse vekslende bevegelsene overføres nødvendigvis også til transmisjon og motor og blant annet motorfestene har det ikke godt ved slik kjøring... Ser også at noen anbefaler mer gass for å slippe unna problemet. Dette vil avhjelpe problemet med hopping, men har jo andre ulemper... Ved full gass og raskt slipp av clutchen vil ikke bilen "rekke" å bevege seg oppover før den begynner å spinne. Når så hjula spinner hurtig har de uansett marktrykk et dårlig feste og effekten av det varierende momentet som hever og senke fronten vil være svært redusert... På en bakhjulstrekker får man IKKE samme effekten. Her vil bilen "sette seg" når hjula begynner å "dra". Jo mer kraft man overfører, jo mer vekt vil komme på hjula og dermed øke friksjonen. Til slutt vil jo også en bakhjulstrekker begynne å slippe, men siden hjula her hele tiden trykkes mot underlaget vil ikke den hersens hoppingen oppstå. Mitt klare råd er at skal man spinne må man ha ordentlig bil - en bakhjulstrekker!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår