Årsaken til at det betynner å hoppe er at opphengssystemet blir stående og svinge med en av sine egenfrekvenser. Egenfrekvens er den frekvensen et system kan stå å svinge i av seg selv. Eksempler på slike svingninger er mange. En stemmegaffel har høy egenfrekvens, mens pendelen i gamle klokker har lavere frekvens på 1 Hz. For at hjulopphenget skal komme inn i en slik svingetilstand må det påføres krefter. Er disse kreftene i takt med systemets egenfrekvens vil svingningene øke og øke i det uendelige hvis man ikke demper dem. Jo tyngre masse som får slike svingninger, jo vanskeligere er det å dempe systemet. Se for deg at du skal stanse en huske med en feit person! Når man spinner vil understellet utsettes for krefter som kan føre til svingninger. Ved stivt og kompakt hjuloppheng vil ikke disse kreftene gi større bevegelser av understellet og faren for svingninger blir redusert. Har man gode støtdempere vil disse ta av hastigheten på de bevegelsene som oppstår og således redusere faren for hopping. Lette felger, dekk og hjuloppheng er lettere å dempe og vil derfor normalt sett redusere faren for hopping. Oppsummert må man gjøre som følger: Kjøpe bakhjulstrekker, stive av hjulopphenget mest mulig ved å påse at alle foringer er gode (skift gjerne til stivere foringer), benytt gasstøtdempere, legg om til lavprofildekk som har høyere egensvingeperiode og gir opphenget mindre mulighet til å bevege seg opp og ned i forhold til underlaget, for biler med underdimensjonerte understell - sett på ekstra stabilitetsstag... eller kjøpe en annen bil!