Dette er et utrolig vanskelig spørsmål å svare på, men jeg skal prøve litt likevel:
1: Regner med du har bensinbil, og da blir det vanskelig å trimme 30hk uansett hvordan du snur å vender på det før du enten må inn med turbo eller borre opp blokka.
2: Å trimme koster det delene koster + det det koster å montere de.
3: Det er ingen regel som heter at du ved så og så mange HK må forsterke noe. Du må selv finne ut hvor mye din bil og dine deler er dimmensjonert for. Ta derfor kontakt med produsenten av bilen.
4: HVIS jeg skulle trimmet en bensinbil (igjen), så ville jeg startet med effektanlegg (2000 --> 12000 ca, avhengig av om du velger ferrita, supersprint eller svendsens eksos. Tror ikke du merker mange HK forskjell på noen av de. 5-10 kanskje). Et annet alternativ er å bytte kamakslinger for på den måten å "konsentrere" noe av kraften i turtallsregisteret, men det er lite å hente der også (5-10 her også).
5: Mange snakker (eller snakket?) om sportsfilter og alle hestekreftene de var verdt. Det jeg kan si er at det ikke blir noe særlig å hente der. Avhengig av bilen vil du kanskje merke en responsforskjell. Jeg merket iallefall det (tror jeg....)
6: Som du sikkert skjønner, så slipper du å tenke på å forsterke noe som helst før du begynner å gjøre seriøse forandringer med motoren din