Gå til innhold

OleM

Bruker
  • Innholdsteller

    75
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    RX-7
  • Biltype (eks Audi)
    Hiroshima-snurre
  • Årsmodell (eks 1995)
    '86
  • Yrke eller sivil status
    Profesjonell amatør
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Fiiin blank girkule, og noen Biltema-målere. En (eller to) slange(r) i motorrommet er uoriginale. Eksosen er litt modifisert, det brummer i alle fall pent. Fant her om dagen en ting festet på motoren som lager 'ladetrykk', sier gutta.

Contact Methods

  • ICQ
    11659104
  • Bosted
    Trondheim

OleM's Achievements

  1. Halvveis enig, man får ikke mer hester av kun vanninnsprøytning. MEN: Vannet kjøler meget bra, og tillater mer fortenning, magrere blanding og høyere turbotrykk før man får tenningsbank eller noe smelter. Mer fortenning og høyere turbotrykk = mer hk, såvidt jeg vet.
  2. Enkleste måten å 'trimme' en wankel på er følgende: Termisk reaktor / katalysator fjernes og brukes som ballast bak i 240'en Eksosrør utvides så mye som du orker Luftpumpe dumpes i hagen til din verste fiende Mekanisk vifte byttes ut med elektrisk Trimfilter (ikke nødvendigvis konfilter) installeres (Turbotrykk kan økes, men pass på at motor får nok å drikke) (Servo kan også fjernes, men da blir det tungt å lukeparkere med 235-dekk) Da har du fjernet mange kg dauvekt, og i tillegg frigjort mange gamp til å drive bilen fremover, mer turtallsvillighet og sannsynligvis mindre forbruk (dersom du bryr deg om sånne ting). Alt dette uten å ha rørt selve motoren, og halvparten er kostnadsfritt! Ut over denne 'trimminga' begynner lappene å fyke litt fortere, da må man gjøre litt større endringer.
  3. - Dyserens Har vurdert dette, men koster omtrent like mye som nye dyser. - Nytt diesefilter Det er ganske nytt, bilen har vel gått ca 5000 km etter sist skifte. - Instilling av innsprøytningstidspunkt Vet ikke om denne motoren har justering av tidspunkt? Vi snakker jo steinaldermotor her, fantastisk lite elektronikk. - Bremser som ikke er trege og henger seg på Ja, dette kan være aktuelt for meg å sjekke. - Og tilslutt, når bilen er gådd såppas langt kunne det vært intresangt og hadd ute dysene og kontrollert sprøytebildet.Evt byttet dysespisser og justert åpningstrykket. Er dette noe man gjør inni selve dysa (åpningstrykket)? Kan null og niks om diesel, er egentlig wankelskalle =)
  4. Det vil også forundre meg mye dersom Mindor hos Aukra Biloppretting ikke har liggende fire-fem slike fangere!
  5. OleM

    Bakseteplass i Rx7

    Hvis du med normale mennesker mener en dverg eller en kortvokst japaner, er Rx7 perfekt. Eller med småturer mener turer som tar under fem minutter. I baksetet på en Rx7 er det plass til tre handleposer, og da er det fullt. Eneste grunnen til at Rx har baksete, er japanske avgiftsregler, en bil må være så og så stor og kunne ha plass til så og så mange mennesker for å unngå en skyyyhøy avgift.
  6. I mangel av et bedre sted å poste, gjør jeg det her. Har i lengre tid målt forbruket og forsket på å redusere dette på min trauste Peugedes med 69 hk, i alle fall 69 hk da den var ny. Når det ikke kan trimmes, må man modde på andre måter vettu =) Vanlig forbruk under daglig bruk til og fra jobb og butikk etc, er 0.58 liter på mila i snitt, målt ove en periode på ca 1.5 år og 13000 km. Jeg kjører hverken spesielt pent eller stygt, så dette er et forbruk jeg synes er bra på en så gammel bil, med en motor som har gått såpass langt. Men nå i helga ble det rekord, på tur nedover til nært Oslo var forbruket nede i 0,476 på mila (ja jeg vet, dette er en enkeltmåling og er ikke nødvendigvis 100% holdbare tall), og jeg var skikkelig imponert. På turen tilbake til Trondheim var bilen en god del lettere, og forbruket datt ned til 0,422 på mila, da trodde jeg at noe var feil mens jeg sto og fylte diesel, og prøvde å få plass til mer på tanken - men den VAR full. Er sikker på at dette er en eller annen form for verdensrekord, så det er på plass med en post på dette forum =) Greit å ha en 'billig' bil som kompenserer for alle de andre bensinslukerne jeg har (2x wankel og V6 =) Noen som vet hvordan kald luft vil påvirke forbruket? Dvs kald luft vil jo uansett øke toppeffekten, men teoretisk skal jo en forbrenningsprosess være mest fullstendig jo varmere det er. På den andre siden er jo kald luft mer kompakt enn varm luft, og sånn sett vil man jo få inn mer oksygen på samme volum når lufta er kald, dermed en magrere forbrenning. Min 'rekord' ble tatt i temperaturer mellom +2 til -15 grader - altså ikke en typisk sommerdag med +20 grader. Noen som har mods eller triks som fungerer i denne sammenhengen? Liste over ting jeg vet man kan gjøre for å få ned forbruket: ( ) Trimfilter (X) Oppvarming av diesel ( ) Rense / nye dyser ( ) Kaldluftinntak (?) (X) Varmluftinntak (X) Dekktrykk ( ) Dekktype ( ) Hjul med større omkrets (X) Kjørestil (X) Omtrent 0,15% aceton i dieselen ( ) Litt totaktsolje på tanken ( ) Ny olje på motor ( ) Fjerne ting som gir motstand (feks. AC, servopumpe, mekanisk vifte) ( ) Større dim på eksosanlegg ( ) (Justering av tenning, nye plugger etc på bensinmotor) ( ) (Luftmotstand) Ting merket med X er allerede utført på den gamle franske haugen, og tydeligvis fungerer dette.
  7. GP-4027 skal vissnok omhandle denslags, men den er visst godt gjemt på politiets sider, eller annet sted. Uansett, så lenge man godtar et forelegg på stedet er det samme faen hva slags feilaktig måling som har blitt gjort, såvidt jeg skjønner. (Dumme meg.) Mener å ha lest at dersom man blir målt i en sving, er lasermåling ugyldig. Det skal måles tilnærmet rett forfra / bakfra. Hvor rett er 'tilnærmet rett'? Skal man måle noen rett forfra eller bakfra i en sving, har man kanskje 1/10 sekund på å gjøre det, idet bilen har fronten/bakenden rett mot måleinstrumentet. Politiet er sikkert flinke, men SÅ flinke tror jeg ingen er. Måling bakfra er visstnok ganske vanlig, noen som mener det ikke skal måles bakfra, men akkurat det kan jeg ikke skjønne har noen betydning. Noen som vet reglene? Og hvordan klarer man å måle en bil 'tilnærmet rett foran' på 20 meters avstand dersom den kommer mot personen som måler i 100 kmt? Instruksen sier (visstnok) at godkjent måleavstand er 20-400 m. Ble noen kr fattigere for noen dager siden, men har heldigvis lapp i behold. Men irritert allikevel! Hadde bilen i fri, og rullet ned en slak bakke med masse fartsdumper, og ble stoppet av en herremann i sort, som ville ha førerkort, vognkort, underskrift og penger inn på konto.
  8. Standardtrikset jeg bruker når motor suger seg full av bensin og ikke lar seg starte (feks når motor er halvvarm, du kveler den i et kryss, og ikke får start igjen) er å montere en bryter på bensinpumpa, lett tilgjengelig fra førersetet. Skru av pumpa, fil noen sekuder, skru på pumpa mens du filer, og motorsaga starter. Fungerer også fint som tyverisikring, dersom bryteren er litt bortgjemt. Som nødløsning, hvis du har problemet men ikke har tatt deg tid til å montere bryter, finner du ledninga til bensinpumpa rett ved venstre støtdempertårn bak, det skal være en skjøt du kan ta fra hverandre mens du filer. Ufattelig mange wankler med dette problemet, bryter burde vært standard fra fabrikk =) Skulle vært morsomt å vite grunnen til at bilen ble parkert, om man kan forvente knekt apex eller bare fastlåst. Faktisk er småkjøring ofte det som tar knekken på en wankel, folk kjører den som om den er en diesel-traktor, og får aldri blåst ut karbonrestene. Turtall på varm motor er ikke farlig!
  9. Bensin i olja blir det på alle biler etter en tids bruk, men lukter det kraftig bensin vil jeg tro at blandingsforholdet er skummelt - antageligvis har bilen blitt kjørt alt for langt uten oljeskift. Gjerne også meget hardt, slik sportsbiler skal kjøres _hvis_ man har fulgt serviceintervallene. Dårlig olje på en wankel er døden, den soter noe jævlig og det fører til at apex setter seg fast eller knekker. Har hørt om triks som hjelper, feks å fylle opp kamrene med en eller slags kraftig skumrens, la stå noen timer, og hvis du er heldig løser dritten seg opp, apex'ene går igjen fritt, og kompresjonen kommer tilbake, dersom det ikke har skjedd større skade. Antageligvis er kompresjonen borte på denne bilen du snakker om, men det er ikke 100% sikkert at motoren er gefahren. Lykke til!
  10. Når jeg skal kjøpe en bil, og skriver kontrakt, er det fordi jeg da regner med at bilen vil bli registrert på mitt navn. Når dette ikke skjer pga uvilje (eller whatever grunn) fra selgers side, kan jeg ikke skjønne at kontrakten er gyldig, jeg er ikke den formelle eieren av bilen så lenge biltilsynet ikke har registrert det. Det heter seg vel at man plikter å levere inn salgsmelding senest en uke etter at salget har funnet sted? Det må da være grenser for hvor sent man kan innlevere en salgsmelding? Sjekket med biltilsynet, det eneste de kunne si er at jeg må ha underskriften fra selger på en salgsmelding dersom de skal kunne omregistrere bilen, andre tips kan de ikke gi meg. Men - som sagt - er det nå ikke interessant for meg å omregistrere bilen, har begynt på annet prosjekt. Ble kun fylt ut en salgsmelding, og to kontrakter (selgers og kjøpers eksemplar). Så ingen grunn (der og da) for å fylle ut to salgsmeldinger. Det var i selgers interesse å bli kvitt bilen (rust, defekt motor, skyldig årsavgift...). Antar selger har fått masse krav fra staten ang. skyldig årsavgift for både 2005 og 2006, så det er VELDIG merkelig at hun ikke har tatt kontakt, dersom hun fremdeles har salgsmelding og kontrakt. Kan aldri tenke meg at disse papirene finnes, jeg ville i alle fall vært kjapp til å ta en telefon dersom jeg kunne spart meg over 6000 spenn på det. Jeg kunne selvfølgelig gjort mye mer for å få tak i selger, gjorde to eller tre forsøk de første par månedene, men på dette stadiet er jeg drittlei av selgers manglende evne til å levere salgsmeldinga, og prosjektet døde for et år siden. Er _fristet_ til å sette fra meg bilen et eller annet sted, og gi faen. Kan ikke skjønne at det finnes noe som knytter meg til den bilen allikevel.
  11. Kjøpte et prosjekt i april 2005. Var da skyldig årsavgift for 2005, noe jeg var klar over. Skrev kontrakt i to eksemplarer og fylte ut salgsmeldingen, og eier sa hun skulle levere den, på tross av at jeg skulle innom Biltilsynet dagen etter uansett. Greit nok for meg, tenkte jeg da. Det er forøvrig eier som plikter å levere salgsmelding, såvidt jeg vet. Etter et par uker var fremdeles ingen salgsmelding innlevert, og jeg ringte for å purre. Oj oj, den hadde hun glemt, det skal hun gjøre snart! Etter enda noen uker purret jeg på nytt, men ingenting skjedde, undertegnede ble drittlei og nå skriver vi juli 2006. Bilen står fremdeles med skilter på parkeringsplassen, intet prosjekt påbegynnes før jeg står som eier av bilen. (Nettopp fordi at jeg kan legge titusener av kr i oppussing, og plutselig står gammel eier på døra og vil ha bilen 'sin'.) Gammel eier har mitt navn, mitt telefonnr, og kjøpskontrakten hvor alle data finnes - det er ikke vanskelig å få tak i meg - jeg synes jeg har gjort nok med tanke på å ordne omregistrering, dessuten er det ikke min plikt å levere salgsmeldingen. Nå er det ikke noe særlig penger det er snakk om i mitt tilfelle, vi snakker om en gammel Mazda med bakhjulstrekk - men har lagt prosjektet på is siden det har tatt sånn tid (kjøpte en Mazda 616, strøken, istedet =) og er derfor ikke interessert i å omregistrere bilen i mitt navn - med de økonomiske forpliktelser det medfører (2 årsavgifter, omreg. etc.) Noen som har forslag til hva jeg bør foreta meg? Hvordan stiller det seg, når tidligere eier ikke kan/vil levere salgsmelding? Dersom man leverer en salgsmelding som er gammel, blir det automatisk godtatt på Biltilsynet? Har riktignok en kjøpskontrakt, men den mener jeg faller bort når tidligere eier ikke kan/vil omregistrere. Dersom gammel eier plutselig finner ut at hun skal levere salgsmeldingen nå, etter nesten 16 måneder, får jeg plutselig krav om to årsavgifter etc? Noen synspunkter/erfaringer?
  12. Jepp, stemmer, har en strømforsyning beregnet på laptop (fra ClasO den også), omformer direkte fra 12 til 24v. Hadde en plan om å jorde tilbake i strømforsyningen, regnet med at produsenten av strømforsyninga hadde tatt høyde for problemet mitt, dersom det finnes, og det virker jo som det gjør. =) Planen var å spare meg for masse ledninger ved å jorde direkte i kaross, men gir opp den planen! Takk for hjelpen!
  13. Hmmmm, hvordan hadde du tenkt å ha separat jording? Alt blir jo jordet i karosseriet? Er ikke så ufattelig flink på det elektriske, vet bare om èn måte å jorde på.
  14. Holder på med et noe spesielt prosjekt, og har i den sammenhengen investert i noen 24 volts baklykter fra buss (diode), fant dem ikke i 12v. Har ordna releer for å styre strøm og alt er bare velstand... trodde jeg. Kan 24 volts apparater jordes til en bil som ellers er 12v? Vil det bli et helvete eller null problem? Har det fra en halvdårlig kilde at det ikke er noe problem, men ønsker ikke å føkke opp alt det elektriske på bilen jeg har jobba med i tre år. Ellers består ryggelys og tåkebaklys av 12v spotlights (diode de også) fra Clas Ohlson, blir sikkert moro å snakke med biltilsynets nidkjære paragrafryttere. Har skiftet min siste lyspære på rx'en!
  15. OleM

    Simtech RX-2

    Kan nok stemme at Roger ikke var spesielt happy med Electromotive. Men det var vel mest fordi han ikke fikk sakene til å fungere skikkelig, fikk gnist bare av og til. Tror ikke Electromotive er spesielt dårlig, men det kan jo ha vært feil på boxen, eller en eller annen ledning som er koblet feil, tull med sensor, dårlig jord, renspikket magi, who knows. Når man ikke har tid til å feilsøke blir det bare sånn! Helt enig ang. felgene! Jævlig synd at de ikke dukket opp i rett tid, men det hadde jo ingen betydning i den store sammenhengen. Tror ikke det blir noen endringer på utseendet på denne bilen fremover.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår