Hexagon
Bruker-
Innholdsteller
19 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Hexagon
- Bursdag 01/21/1981
core_pfieldgroups_99
-
Modell (eks S4)
90 2.3E
-
Biltype (eks Audi)
Audi
-
Årsmodell (eks 1995)
1991
Contact Methods
-
Website URL
http://
-
Bosted
Stavanger
Profile Information
-
Gender
Not Telling
Hexagon's Achievements
Menig (1/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Ja, CastrolGTX er helt klart noe annet, mye dårligere! Ventiltikking kommer av slitte ventil-løftere, og i noen tilfeller avleiringer i oljekanalene. Har du kjørt på Mobil1 olje som har god rense-effekt, så tviler jeg på at det er det siste. Kjøp nye løftere og ulyden er vekk. Får du ulyden vekk med annen olje fjerner du bare symptomet, ikke feilen.
-
1.8gti med kam og portet topp (vekk med kat dersom den finnes) har gitt 141HK med orginalt innsprut. Dette kan lett godkjennes. 1.8l motor med portet topp, kam og dobbel forgasser kan plasseres på ca. 160Hk. Dette kan og godkjennes. Bensinforbruk 0,8 - 0,9 liter pr. mil når rett dyset.
-
Går fint med 45grader. Stor flate i midten som blir frest av, deretter 45grader opp til "ringen" rundt stempelet som ikke ble frest.
-
9A stemplene har annen overflatebehandling. Egner seg defor til turbo applikasjoner. Når det gjelder nedfresing går det ut på ett. Pass på å ikke fres av hele overflaten, men lag en liten kon som på 8v stemplene. Tåler da mye mere (stempelringene).
-
Jeg kan ikke garantere noe jeg ikke har prøvd, så at 16v råder er like sterke som rs2 råder er ikke mine ord. Men jeg garanterer at råder og stempel som sitter i 8V og 16V tåler så mange hester du greier å få ut av en sugemotor, bare du holder deg under 8000rpm. Derfor er bytte av innmat i en 8V med kun 150HK ikke nødvendig. Når det gjelder turbo, kan en kjøre 1,5 bar uten problem med orginale 8V råder, sålenge en ikke har detonasjon. Har du det ryker det meste... 1,5bar kjøres også helt fint på orginale 16v stempel som er frest av, sålenge det er gjort rett. Spesielt 9A stempel er fine til dette.
-
Er nok ikke derfor delenr. ikke er likt, da KR (1.8liter 16V) har 144mm råder, samme som 1.8liter 8V. Forsåvidt har ingen sagt at 16V rådene i 1.8liter blokka er mye dårligere enn de som sitter i S2, bare at de ikke har samme delenr. Men var du som tvilte på styrken, da 70HK 1.6l 8V umulig kunne ha gode råder, noe den faktisk har. Kan legge til at s2 råder er 144mm, akkurat det samme som 1.8l 16V og 8V. 16V råder som er 159 finnes kun i VW 2.0 liter ABF motor (150HK). 159 råder står også i flere 2.0liters 8V motorer, VW 2E og ABA (crossflow) samt Audi ABK og ABT. Men 16V KR, PL og 9A motor har 144mm. 8V 70HK og 16V 139HK har samme delenr, inklusive bokstaven "A".
-
Prisen ser ut til å være fra 2400 til 6000,- ? Det en må passe på når det gjelder effekt, er at grenrøret har 4 rør som går sammen til ett (4-1), ikke to og to rør som går sammen (tri-y). En må også passe på at diametern på primær-rørene ikke er for stor. Er den stor nok TAPER du effekt i forhold til orginal manifold, men som oftest får du lyd slik at du tror kanskje bilen går litt bedre. :) Lengden på rørene er også viktig. De fleste grenrør har for korte rør til gatebruk. Minimum 75cm for å få virkningsgrad i vanlige bruksområder. Hjelper ikke med grenrør som gir effekt på 8000rpm og høyere. Må legge til at et skikkelig tri-y grenrør er bedre enn orginal manifold, men kan aldri gi samme effekt som 4-1.
-
Når det gjelder diameter på eksosrør, taper en effekt på rør over 2" på en orginal 90HK. Både 2,5" og 3" er overkill :) Trimmede motorer drar nytte av 2,25". Hardt trimmede motorer 2,5". Selv i et rakt åpent 3" rør blir det motstand. Gashastigheten blir for lav til å opprettholde jevn flyt, som gir turbulens = motstand. Grenrør gir sintere lyd i motoren, og gir høyere effekt. Minker ikke bare motstand i eksosen, men energien fra en eksospuls (overtrykkspuls) brukes til å lage undertrykk når eksosventilen for neste sylinder åpner. Dette gir, dersom rett avstemt (at pulsen treffer til rett tid), total tømming av eksos fra sylindere. Og når sylinderen er tom blir det sugd inn (plass til) mere bensin/luft = flere hester. På visse turtall kan det faktisk bli undertrykk i sylinderen før den åpner innsugventilen. Grenrør er dyrt, men er likevel de billigste hestene på en sugemotor. Ofte i trimming er det billigere å bytte hele motoren til en med orginalt høyere effekt. Men er jo en jobb å gjøre det også.
-
Skaffer 4-1 grenrør som er avstemt for maksimal effekt i bremsebenk. Har i flere dimensjoner til Golf 1, 2 og 3, både 8V og 16V. Koster 4990,- Har også rimeligere 4-2-1 grenrør (Tri-y). Gir ikke samme effekt som 4-1. Holder til i Haugesund jeg også.
-
Les på kammen om du finner noen nummer/bokstaver i godset mellom lobene, eller på enden av kammen (motsatt side av kamdrev). Søk på internett eller post i tråden det du finner. Ellers kan du jo lete etter VW/Audi logoen, da vil du ofte finne en bokstav i tillegg.
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.