Gå til innhold

RAPNordland

Bruker
  • Innholdsteller

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om RAPNordland

  • Bursdag 06/26/1972

Contact Methods

  • Bosted
    Mo i Rana

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

RAPNordland's Achievements

  1. Har nå hatt ekstrarunde hos 2 verksteder, gløderele og glødeplugger er ok, forbindelse mellom batteri og gløderele, gløderele og plugger samt ecu og gløderele er alle ok, og det er gløding på pluggene. Dieselfilter ble byttet i sommer av forrige eier. Begge verkstedene ga opp, lokalt Peugeot-verksted ba meg komme tilbake med bilen når det blir kaldvær igjen. Så får bilen stå over natta hos verkstedet slik at de får sett på saken live... Men ingen gode løsningsforslag så langt...
  2. Når det er kaldt ut så sliter jeg stort med å få starta bilen, en 4007 2,2 TDI 2009-modell. Har nå byttet glødeplugger, gløderelé (var feilkode på dette) og nytt batteri, men fortsatt sliter jeg når det er kaldt. Når det er plussgrader er det ingen problemer, og det blir bare verre og verre jo kaldere det blir. Er det noen som har noen ideer om hva dette kan skyldes? Begynner jo å bli lite igjen å bytte...
  3. Er det stor forskjell på takhøyden i x-trail (-05-06-mod) med/uten takluke? Har prøvd uten takluke, og der var det ingen problemer, men glemte selvsagt å måle avstanden fra hodet til taket, og når jeg ikke vet hvor mye ett soltak bygger ned så kan jeg ha ett problem. Litt dumt å reise store deler av landet for å hente bil, for så å finne ut at jeg ikke er nok takhøyde... I en del andre biler har dette medført problemer, eks ASX, legacy. Rållf
  4. Hei Nå har de første minusgradene meldt seg, og den forbindelse har også et lite problem meldt seg! Motoren starter helt fint og rusler fint på tomgang rett etter start, men når jeg kjører og trykker inn clutchen så faller turtallet rett i bånn før motoren blir varm. Når det er varmegrader så faller turtallet til ca. 500 rpm, for så å øke til ca. 750, mens nå så stopper den den bare. Dette er de 4-5 første kilometerene, deretter er den like fin igjen! På denne strekka har jeg noen kryss jeg må igjennom... Er det noen instillinger/justeringer som kan gjøres for å forberede den på vinterkjøring? Nå har man jo 5 måneder med minusgrader foran seg...
  5. Ikke helt dum disse heller, selv om de er den rake motsetningen av felten: http://www.blocket.se/view/5240318.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0 http://www.blocket.se/view/5222007.htm?caller=vbl_s&l=0&c=1&city=0 Noe å breisladde med... :)
  6. Fjernlysene på min -89 240 sluttet plutselig å virke her om dagen. Har sjekket sikringene, der er alt OK, pærene er ok. Indikatorlampen i dashbordet lyser heller ikke. Lyshornet skal vel virke selv om ikke nærlysene er slått på?! Har prøvd med en testlampe direkte på kontaktene på fjernlysbryteren, men her var det ingen strøm på noen av kontaktene (forutenom til blinklysene). Styrestrømmen til fjernlysene går vel gjennom hovedlysbryteren til fjernlysbryteren? Da skal det vel være mulig å måle seg til om feilen ligger her eller noen andre steder? Hvilke ledninger går hvor? Er det samme rele som styrer langlysene som nærlysene? Skal ha 50 mil med nattekjøring neste torsdag og da hadde det vært kjekt med fjernlys! Og nå går hele denne helga med til langtur til svigers :eek: , så jeg får ikke så god tid til å leke elektriker som jeg skulle ønske! Så hvis noen kan peke meg i riktig retning så hadde det vært kjekt!
  7. "innkjøring" av nye fjærer? Trenger de nye bakfjærene litt tid før de setter seg skikkelig i det øvre festet? Nå knirker og knaker det litt på den ene siden når man kjører over de røffeste humpene, det virker som det kommer fra det øvre innfestet. Jeg antar bare at det tar litt tid før gummien i innfestet har tilpasset seg sin nye hverdag!s Forresten, det er ikke noen som vet om en 52 mm orginalklokke (til salgs...)?
  8. Jeg så en vraka 240 på Rana Bilopphugging med en slik turteller nå seinest på torsdagen! Litt irriterende da jeg nettopp har kjøpt en teller fra bcb (ca. 500 kr)! Vet ikke om den fungerer eller hva de skal ha for den... Det er enkelt å bytte, skru løs selve instrumentpanelet, skru klokken løs og sett inn telleren, ledning (rød og hvit) ligger klar...
  9. Ja da var det gjort! Det tok 3 timer alt i alt, kanskje ikke så fort, men det tok litt tid å få bilen stabilt opp på bukkene, løs grus er ikke det beste underlaget! Klokket ikke de forskjellige operasjonene, men det som enkeltvis tok lengst tid var nok å få av styrekulene uten avdrager og uten å ødelegge dem! Selve byttingen av fjærene gikk nok dobbelt så raskt på nr 2 fremfor nr 1, får ta det som et godt tegn på at jeg har lært noe... :) Brukte metoden til lars_b, men i tillegg hekta jeg bare på fjærklemmene uten å stramme for mye (dro bare til for hand...), da ble det litt enklere å vippe de lange standard fjærene ut! Ved montering av nyfjærene gikk det greit uten fjærklemmer. Takker for alle gode tips, sparte nok mange timer fremfor å bruke oppskriften i Haynes! Målte på fremspoileren før og etter bytte av framfjærer (men etter senking bak), før skifte var spoileren 29 cm over bakken, etterpå var den 24 cm. Bilen ble litt fastere i fisken, men det er begrenset hvor stor effekten blir med svimlende 185/80 -14! tannløs
  10. lars_b: Når du setter jekken under fjærbeinet setter du den da på endeleddet og løsner så endeleddet i festene mot bærearmen? Dette virket jo som den enkleste måten, så jeg prøver denne. Har fått bytta fjærer bak, selv om maxtrac-fjærene er angitt til å bare senke 35 millimeter så er det nok i realiteten nærmere 50 mm. Tror jeg blir nødt til å måle mer nøyaktig foran når jeg setter igang der! Hva som er "nok" senking får være opp til hver enkelt å avgjøre! For min del ønsker jeg ikke for mye senking da dette blir for upraktisk ved kjøring på dårlig vei og ved av-/påkjøring på ferge (her er det opptil 180 cm forskjell på flo og fjære, så da blir knekken oppe og nede på fergeleiet rimelig knapp!). Hos meg må nok utseende vike for funksjon! Slipper å dra på et verksted å låne ringnøkkel, etter å pratet litt med farsan begynte han å rote litt i lageret sitt og vips så har jeg rett nøkkel! Kjekt med en gammel far som har tatt vare på alt av verktøy som han har vært borti i løpet av livet... :) Forresten, dere som bruker avløpsrør som eksosanlegg ;): Er det ikke mulig å få tak i ovale eksosanlegg som bygger mindre i høyden, eller bruke 2 stk med litt mindre dimensjoner? Da skulle gi litt bedre bakkeklaring samtidig som det gir en bra gjennomstrømming...
  11. Kjekk plass dette her! Fint å slippe å finne opp kruttet på nytt selv om man ønsker å gjøre litt selv! :thumb Satt akkurat og tenkte på samme saken med fjærene! Tror jeg varmer opp med bakfjærene i dag, så får jeg fortsette jakten på en 24 mm ringnøkkel til muttera på toppen av fjærbeinet, det var verre å skaffe enn det jeg hadde trodd her i byen! Forhåpentligvis har bilen fått litt mer bakkekontakt i løpet av helga!
  12. Takk for svarene! Tror nok at 35 mm skal gå bra for mitt bruk, den blir nok fortsatt høyere enn mine gamle biler (primera og passat)...:) VolvoTores fremgangsmåte virker litt enklere enn Haynes! :) Gyver løs på oppgaven noe lettere til sinns! På denne måten treffer man vel også sånn nogenlunde med hjulstillingen etterpå... Så får man vel heller ta finjusteringen på et verksted. Etter en lengre periode uten mekkeplass har verktøyskapet mitt blitt tynnet krafig ut så jeg må vel ta en liten shoppetur i dag. Hvilke dimensjon har mutteren øverst på fjærbeinet? Må vel skaffe en fastnøkkel med rett fasong for å nå tak i den! Hvor setter dere støttebukkene? På innfestingen til bærearmen eller på kanelen ved siden av jekkfestet? Er litt skeptisk til å bruke kanalen til dette!
  13. Hei Er noe fersk med tanke på bytte av fjærer framme på den "ny-gamle" 240. Har lest i Haynes-boka og sitter med følelsen av at dette var en omstendig prosess, må man virkelig demontere forstillinga i så stor grad som beskrevet for å bytte fjærer? Hadde tenkt å bryte meg på dette i helga, hvis det er så omfattende som jeg oppfatter det i boka så trenger jeg nok helga! :) Forresten, er det noen som har erfaring med Maxtrac sine senkefjærer? Disse var de eneste jeg fant i farta som har TÜV-papirer også for stasjonsvogna... De senker bare 35 mm, men det er greit nok for meg, ønsker bare å stramme opp understellet samtidig som jeg kan komme meg helt fram til hytta...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår