Gå til innhold

MazdaFriend

Bruker
  • Innholdsteller

    125
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om MazdaFriend

  • Bursdag 04/27/1988

Contact Methods

  • Bosted
    Drammen

MazdaFriend's Achievements

  1. Takk for det pLxr.. Fint aa faa litt tilbakemeldinger. Nikdev : Var der i fjor, tror ikke vi skal samme vei i aar. Men det er fint der, og bildet er ogsa derifra. Skal fra Levkas til Korfu. Mange fine ettapper, og jeg maa snike til meg litt nettverk for aa juge om bil :)
  2. Gøy med litt montering av interiør, får bilen til å se så mye mer ut som en... Bil?:P Plassering av ECU. Litt slanger må til. En motor i sin livs form. Eller noe Fått laget meg tilførsel til turbo også nå. Note til seg selv neste gang: Prøv å få tak i 4-AN koblinger ferdiglagd. For ett slit! MOTOR ER I FAKTISK! Så til fyringa. Hadde egentlig tenkt mye på hvordan dette skulle gå. Gruet og gledet meg om hverandre. Batteri var ladet opp, kamerat sto med oljetilførselslange til turbo i ei bøtte og jeg var klar for å kinne oljetrykk. Setter meg inn i bilen. Skrur på tenning, ber kamerat si ifra når det kommer og vrir om nøkkelen. Ingenting skjer. Ikke ett forbaska klikk engang. Prøver 4-6 ganger bare på måfå. Skjer ingenting. Hmm.. Sjekker spenning på batteriet. Ok. Sjekker spenning til starter, Ok. Kontakter? Ok! Hva kan være galt? Setter meg ned for å tenke litt. Clutch switch lock? Såklart, er så lenge siden jeg har kjørt bilen at jeg har glemt at clutchen må være inne for å starte. Trår inn clutchen, som forøvrig har blitt passe tung å fin og vips, kinning er igang. Får kinnet oljetrykk. Klokka er 10-11 på en lørdags kveld og vi begynner egentlig å bli litt fyra på å få motoren til å gå. Får lånt en pc med serial/com1 port og programmerer bredbåndslambdaen. Setter opp ett grunnmap jeg har laget istand på forhånd og prøver å starte. Legg merke til at jeg ikke har noen rør på turbo/innsug og bare en meter med 2.5" eksos. Først må en kamerat holde inn LMM for at bensinpumpe skal begynne å pumpe og får å få en slags måling av luft inn. Vi måtte jo bare få fyret den på en måte. Dette får den til å gå såvidt på tomgang. Kobler sammen de gamle innsugsrørene og vips, motor går og har fått påmontert en stk liten hårføner. Nå var den riktig frisør, med en turbo som sugde inn forante og blåste rett ut til siden. Fikk fyret den, ti på tolv. Tok kvelden og dro ut. Idag har jeg fått mappet ett Airflow Output Map, så nå starter den uten å ha LMM koblet til innsuget i det hele tatt. Deilig da jeg slipper å ha denne store klompen i motorommet. Er ubrukelig i forhold til MAP sensor alikevel, og tar opp plass og gjør det vanskelig å lage rør. Eneste som må gjøres er å lage en bryter av noe slag på bensinpumpe, kjekt for har hørt at det er lurt å kjøre tom bensinanlegg når man parkerer, mao stoppe motor ved å kutte tilførsel. Også må tempsensoren fra lmm settes inn i ett innsugsrør. Takk for meg denne gang, nå blir det 3 uker med azurblått hav og ferie. Sterkere tilbake etter ferien, og planen er fortsatt å bli ferdig til rudskogen, sånn nogenlunde. Lang post detta :P
  3. Like spent sjæl jeg! Går sakte, men sikkert framover. Får holde øyne og ører oppe, kanskje er jeg ute en dag i fjordparken med egen bil snart. Må jo få råna inn kjerra å ?:P Hvordan står det til med den karen omdagen forresten? Jepp, de hevder borti statene at orginal bunn skal klare opptil 270-290 hk med god tuning, såklart. Håper såklart bilen blir gøyal og litt raskere enn hva den var. Så får vi se hvor lenge det varer. ;) Fått sluttmontert litt saker nå: Ja, litt mye målere. Jeg veit. Men heller ha oversikten enn å blåse en motor. Måtte lage litt hull i skvalpeskotta for å føre inn oljereturen. Regner med at dette ikke spiller noe rolle. Ikke så lenge før jeg kan putte i motor nå. Men har en del elektro arbeide i bilen som gjenstår, det kan bli.. Hva er ordet? Spennende? :P
  4. Ja, typisk min flaks. Men jaja, kjipt å stå opp klokk halv 7 når jeg ikke skal jobbe før 15.00, men like greit. Dro ned på jobben å fant nøkkelen og fikk kjørt hjem pakka mi. Vel hjemme åpnet jeg den! Whoa! Fått klistremerker OG clutch. Blei 1.6liters trykkplate, siden jeg ikke har planer om noe alusvinghjul. Ennå. Skulle egentlig tatt det nå, men må kutte litt noen steder for å få råd til alt og få den klar i år. Fikk med pilotlager og utløserlager, og alignment tool og en clutch override. Har tidligere hørt det ikke er bra å starte biler med litt hardere clutcher enn vanlig med clutchen inne. Så fikk med denne overriden gratis fra FM for å slippe dette. Er som kjent sperre på bilen for å ikke starte den i gir. Må jo bare være amerikansk oppfinnelse, hvor tomatgiret råder.
  5. Idag har jeg hentet min nye act clutch og alt var fryd og gammen. Jobber kvelden denna uka, og kjører bilen til bestemor ned på jobb (fått låne den). Vel, skulle hente noen motorfester for å ordne noe, får ikke tid til dette og nøkkelen til bilen blir liggende i lomma. Får hastejobb, får slipekorn flygende inn i øyet som fortsatt er vondt å lukke igjen, sveiseglo i skoen som svir høl i alt og mister nøkkelen på jobben. Mest sannsynligvis når vi kjørte inn biler. Takk for en BRA BRA KVELD! Og ja, clutchen ligger i bilen!!
  6. Selvom det ligger papirer på nettet, så viser dette seg å være litt vanskelig alikevel. Ikke samme kravene og en ikke samme komponenter er nok til å velte en godkjenning. Men man lever i håpet vel ;) Det skjer LITE omdagen. Venter på deler som ikke kommer, backorder på nesten alt og dette kjeder livet av meg.. ACT clutch er på vei fra Flyinmiata. Like greit å ta når motor er ute vel. Bestilte meg FM motorfester før jeg i det hele tatt sjekket mine. Det viser seg å ha vært en god investering ;) Gjenget opp bunnpanne for oljetemp og skal ta returen når jeg får gjengetappen (Helst ikveld). Så ett bilde med de berømte felgene. De ble ikke helt den fargen jeg hadde tenkt meg, men jeg bryr meg lite. De ser mye bedre ut enn hva de gjorde før og de skal jo byttes ut engang uansett.. ;)
  7. Du kommer ikke til å angre på kjøpet hvis du gjør det hvertfall. En helt orginal MX-5 er utrolig morro å kjøre spør du meg. Med riktig oppsett er den en riktig killer på bane også. http://www.flyinmiata.com http://www.mx5parts.com http://www.mx5mad.com]mx5mad stageonetuning corksport japanparts trc-tuning racingbeat mmmiata showoffimports mx5parts miatamania summitracing Har det meste du kommer til å trenge, noen mer aktuelle enn andre.. Du er vel kjent med delepriser hos Mazda Norge? :P
  8. Bare prøvemontert litt idag, for å måle litt lengder til oljeretur og tilførsel. Dårlige bilder og møkkete deler, men tror det kan bli pent jeg ;) Felgene har jeg også fått tilbake. Orginalfelger er stuket ;) Er litt ymse farge på de, pga kamera. Men fargen på eikene er vel sånn de ser ut sånn ca. Tror ikke det blir så ille på bilen, bedre enn hva det var hvertfall. Noen meninger? :D
  9. Han får det nok til han også ja ;) Men jeg fikk en ny pakke på døra. -MazdaSpeed motorforinger. -Termostat, vannpumpe, strammehjul,løpehjul og reimer (Kort sagt, nytt register) -ARP bolter til toppen -Bensinfilter -22-24lbs radiatorlokk -Tennplugger for turbo -Lambdasonde -Diverse pakninger,simmeringer og o-ringer. Skru i helga? Ja :P
  10. Okay, da skjønner jeg! Du sitter nok inne med masse lærdom om dette. Får ha lykke til med innsuget til HF, det blir nok bra. (Si ifra hvis det blir noe muligheter for serieproduksjon av Mazda Innsug da.. :P )
  11. Hvorfor ikke en speilfinish? Bare lurer.. Ja, på neste motor får jeg forhåpentligvis mere tid til å pusle litt med diverse saker som kan gi forbedringer. Vet HF her på forumet har bygd nytt innsug til sin. Jeg må nok sette meg litt inn i tingene på ett hobbybasis før jeg prøver på noe sånt, dog..
  12. Toppen blir sånn som den er nå. Har ikke råd eller tid til å få syrevasket den. Men blei greit fornøyd med den, mye renere enn hva den engang var hvertfall ;) Er pulverlakk ja. Blei veldig fornøyd med det. Tenkte på å porte, er vel noe som heter extrude eller noe som hadde vært aktuelt isåfall på innsuget? Dette kan du bedre enn meg. Også portmatche med innsug og sånn. Men tror kanskje prisene hadde skremt meg litt. Får bli på neste motor. Kan trøste meg med at jeg faktisk polerte opp innvendig så langt jeg kom med dremel. Var støpekant og ru overflate, så slipte vekk støpekanten og gjorde det glatt inni der. Ikke mye, ikke det beste, men alt hjelper litt (Liker jeg å tro)
  13. Skjedd litt her på bruket i det siste.. Vel, bildene over får meg til å ønske jeg hadde wankel eller noe. Og drømmen om selvbygd V8 lenger unna. Men, morro å drive med noe. Grunnen til at toppen ble demontert ser du under. Hadde noen puff av blårøyk når jeg startet bilen etter å stått en stund. Kan være det lekker ned mellom ventilene, så for å være på den sikre siden ble ventiltettninger byttet. Og bare slipt til ventiler igjen med ventilpasta. Og på den korte stunden jeg hadde ventilløfterne ute (De lå i en pappeske) har den ene klart å skjære seg, mest sannsynligvis. Ene ventilen er 2 mm foran den andre og alltid åpen. Så den blir vel åpnet imorra. Gratis hjulskift på jobben tar på.. Her er en av grunnene til at jeg vil overhale og vaske hele motor så den blir litt mere "i form". "liten lekkasje i front". Er lekkasje i bak-kant også. Fin gyllen farge på toppen. Så ren har den nok ikke vært på lenge :) Iogmed jeg har kjøpt meg 550cc dyser fra RC Eng. og disse har annen kontakt enn orginaldysene så måtte jeg mikse og trikse litt. Hadde lite lyst til å ende opp med lange ledninger hengende rundt innsuget, så kuttet like så godt opp litt i ledningsnettet for dysene. Loddet og satte på krympestrømper. Ble fornøyd med resultatet. Før og etter bilder: Fått montert litt målere på plate som skal inn i bilen. noen vil kanskje si det blir mye målere, men jeg liker å ha oversikta over ting. Hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt en dashlogger, mye cleanere look, men det får vente. Disse blir hvertfall under cd spiller, så blir det turbotrykk og Lambda i luftdysene. Knappen til høyre er for å kalibrere O2 sensoren og rød led for å lese av feil-lager og status på bredbåndslambda. Jaggu har ikke turbo`en begynt å få litt slanger også ;)
  14. Håper på å være nogenlunde klar til stortreffet. Om alle bitene i understell og sånt er på plass vet jeg ikke, men motor skal være klart. Så får det gå som det går. Du får hilse brodern og si gratulerer, kidd`n er vel ute nå ?:P
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår