-
Innholdsteller
594 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om lohelle
- Bursdag 11/28/1979
Contact Methods
-
Bosted
Valderøya
lohelle's Achievements
Løyntant (5/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Jeg vurderte kompressor på min BMW 540 for noen år siden, men den hadde gått litt langt i førge ESS Tuning.. og da var det snakk om under 200000 km.. Men en 520-motor koster jo nesten ingenting da! Men så er det jo andre ting som blir slitt også da sikkert..
-
her har du i hvert fall kabelsett til Carsoft 6.5 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13489116&sid=xz9sebWqucl377026&WT.svl=Link Det er et slikt et jeg har. Du trenger en bærbar PC med com-port. Du kan eventuelt bruke en sånn usb-serial converter om den bærbare ikke har com-port (serial)
-
Det tar jo bare 2 min hos noen som har kabel da.. kan umulig koste mer enn et par hundrelapper.. (jeg har kabel og program selv)
-
Dette er fantasi-tall, rett og slett. Men med mye mer lyd osv så føler du kanskje at du får mer effekt..
-
Har du noen kilder på dette? Jeg har kilde for mitt utsagt nemlig: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131780&epslanguage=NO Sitat derfra: Det skal betales tillegg i engangsavgiften samt eventuell vrakpantavgift dersom motorvogn før 10 år fra førstegangs registrering her i landet, har endret avgiftsmessig status til en avgiftsgruppe med høyere avgiftssats eller at kjøretøyets motor får høyere effekt og/eller slagvolum som følge av vesentlige tekniske endringer av motorvognen. Og fra samme side: I utregnet tilleggsavgift gjøres det et fradrag for registreringstiden. Fradraget regnes fra dato for første gangs registrering her i landet til tidspunktet for statusendringen. Det oppnås ikke bruksfradrag lenger tilbake i tid enn dato for første gangs registrering her i landet dersom en ønsker å statusendre et bruktimportert kjøretøy. Satsene for bruksfradraget er: * Over 1 år : 15% * Over 2 år : 30% * Over 3 år : 45% * Over 4 år : 55% * Over 5 år : 65% * Over 6 år : 75% * Over 7 år : 85% * Over 8 år : 90% * Over 9 år : 95% * Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.) Så.....
-
Er du nå så sikker på dette?? Jeg er TEMMELIG sikker på at det ikke har noe med 01.01.96 å gjøre, men 10 år.. Grunnen til at alle tror det er 01.01.96 er vel at det var det første årstallen man hadde å forholde seg til. så ble det 01.01.97 i 2007...? edit: reglene gjelder jo for biler som er nyere enn 01.01.96 , men så er det bruksfradrag på 100% etter 10 år da: (sakset fra en annen tråd) --------------- Satsene for bruksfradraget er: * Over 1 år : 15% * Over 2 år : 30% * Over 3 år : 45% * Over 4 år : 55% * Over 5 år : 65% * Over 6 år : 75% * Over 7 år : 85% * Over 8 år : 90% * Over 9 år : 95% * Over 10år : Ingen tilleggsavgift. (Kontakt trafikkstasjonen direkte for endring av vognkort m.m.) -------------------------------
-
poster et ganske likt svar som i en annen tråd: ----------------- Jeg tror faktisk det blir billigere/bedre å kjøpe en E39 540i delebil fra Tyskland og flytte over deler enn å gjøre det "skikkelig" med kompressor/turbo.. Delene du ikke trenger selger du bare videre til en god penge.. Ser at det koster fra ca 7000 Euro for en 98-modell 540i.. da kommer kun MVA i tillegg (dvs totalt ca 70000 kr TOTALT inkl mva). Siden du ikke skal registrere DEN bilen i Norge så kommer det kun MVA på prisen (+ eventuell frakt da) Om din bil er eldre enn -98/99 så slipper du å betale for effektøkningen (over 10 år i Norge?) Siden budsjettet ditt er 50000 kr så bør dette være innenfor.. vil tro at du får mer enn 20000 kr for alt mulig av utstyr som er "til overs". Får jo kanskje 5000 kr for felger, 2000 for cd-spiller (org), 5000 for seter (minst!! om det er skinn) Om det er sport + skinn + el/memory så kan jeg gi deg 10000,- for sand beige skinn for eks) Bare noen tanker fra meg. Og dere andre; vennligst korriger meg om jeg tar feil om noe. Og så tror jeg bilen må være eldre enn 10 år (i Norge) for å slippe avgift for effektøkning. edit: info om effektøkning finner du i denne flotte tråden http://www.bilforumet.no/opplysningen/98160-priser-regler-ang-effekt-kning.html
-
Er det ikke LANGT billigere å putte i en større motor? Mye lettere å få godkjent også.. Jeg tror faktisk det blir billigere å kjøpe en E39 540i delebil fra Tyskland og flytte over deler enn å gjøre det "skikkelig" med kompressor/turbo.. Delene du ikke trenger selger du bare videre til en god penge.. Ser at det koster fra ca 7000 Euro for en 98-modell 540i.. da kommer kun MVA i tillegg (dvs totalt ca 70000 kr TOTALT inkl mva). Siden du ikke skal registrere DEN bilen i Norge så kommer det kun MVA på prisen (+ eventuell frakt da) Om din bil er eldre enn -98/99 så slipper du å betale for effektøkningen (over 10 år i Norge?) Bare noen tanker fra meg. edit: 70000,- er da for HELE bilen. Vil tro at det er mulig å selge videre "resten" av bilen for en god slant!
-
Hei! Noen er som har laget custom høyttalerbokser til fremdørene i sin BMW E39 ?? Har montert et sett med Focal 130KP, men tror kassevolumet er litt for lite (org kasse), samt at kassen sitter litt før løst.. Tenkte å lage en egen kasse inni, men om noen har gjort dette før med suksess så er jeg interessrert i å vite hvordan dere har gjort det! :) Dørpanel skal være urørt, kun "innvendig" arbeid.
-
Hei! Har nettopp kjøpt meg en 2001 BMW 525DAT, og må selvsagt gjøre noe med lyden.. :) Det er (tror jeg) 1 stk 1" diskant, en 53mm (?) "mellomtone" og en 5,25" midt på døren sånn omtrent. Jeg har funnet ut at jeg nøyer meg med en sånn pnp 4-kanals Blaupunkt som stort sett bruker eksisterende kabling, og som også gir meg line-out til subforsterker bak. Det jeg lurer på er hva dere anbefaler til høyttalere fremme? Har hørt at det er rundt 60mm dybde å gå på for 5,25" Det er vel mulig å få montert en god diskant i 53mm "slotten" også. Har hatt Focal 130KP før, og det skulle muligens gå greit. Noen som har erfaring med montering i E39? Ligger delefilter i fremdørene eller?
-
velvel.. jeg kjøpte slike spacere på biltema! og der var ulydene borte! veldig fornøyd! :) så at boltene var mer enn lange nok, så jeg la på både 3 og 5 mm skivene jeg! hehe
-
neida.. vet det. Men da burde kanskje spacere hjelpe da.. ser at det er en del plass på "utsiden".. :)
-
bilen er ikke senket.. det gikk bra med 185/65/15 på vinter (samme rulleomkrets) og 205/(usikker)/15 på sommer.. det tar borti EN plass bare, og siden det gikk bra med samme rulleomkrets (vinter) så er det vel kanskje mulig med en liten spacer for å bli kvitt problemet?
-
har nå fått på felgene som jeg viste til tidligere i tråden.. ble 205/45/17.. Ble pent på bilen. Det eneste jeg irriterer jeg over nå er at en eller annen plass så tar et av dekkene borti såvidt.. Er det noen typisk plass dette skjer? Så jeg slipper å krype så mye.. Kan dette løses med noen spacere eller lignende? Eller er det en eller annen skrue som jeg må stramme eller file litt på?
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.