Gå til innhold

rypskar

Bruker
  • Innholdsteller

    54
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om rypskar

  • Bursdag 02/23/1977

Contact Methods

  • Bosted
    Bodø

rypskar's Achievements

  1. rypskar

    M20B25 problemer

    Jeg har byttet fra M20B20 til M20B25 i en bilcrossbil, men den nye motoren går bare på tomgang. Med en gang jeg prøver å gi gass kutter den. Er det noen som har forslag til hva som kan være problemet? Jeg har funnet ut av nesten alle ledningene, men har to som ikke er koblet på hovedpluggen. Starter, strøm til ecu, oljetrykk og temperatur er koblet og virker. Men jeg har en grønn kabel med svart stripe og en mørkegrønn kabel som jeg ikke vet hvor skal. Så problemet kan være der. Jeg har også hørt at det er viktig med en føler som skal stå på gearkassen, er det noen som vet hvilke kabler den skal inn på og om føleren er av typen av/på slik at kablene bare kan kobles sammen? Bilen er en e21 så jeg bruker en 245 kasse for å slippe å bygge om mellomaksling. Så kassen har ikke føleren. Problemet kan også skyldes at jeg ikke har fått tak i riktig LMM enda, jeg har bare den fra M20B20 men trodde bilen skulle kunne gå med den. Det virker som motoren får litt mye bensin, den spytter ut mer gjennom eksosen en den gamle gjorde. Men jeg vet ikke om det skyldes LMM eller at det er byttet kam. Alle plugger er byttet og det er ikke falskluft.
  2. Nå har jeg endelig somlet meg til å begynne å legge ut "noen" bilder jeg tok i forbindelse med Classical Adelaide i fjor. I følge noen av deltakerne som jeg pratet med er dette det største historiske rallyet på den sørlige halvkule. Disse bildene er fra en bilutstilling helgen før løpet.
  3. Hastigheten på slutten av banens lengste strekkning sier sjeldent noe om rundetidene. Det er bare å se på for eksempel F1, topphastighetene øker ikke mye fra år til år. Likevell går rundetidene stadig nedover. Det som har mest å si er hvilken hastighet bilene har gjennom svingene. Hvor fort en bil kommer opp i høye hastigheter kan også ha mye å si. Hvis en bil klarer å komme opp i 180 midt på strekken, og 190 på enden. Så kan den bilen bruke kortere tid på strekken en biler som har 170 midt på og 200 på slutten. Forøvrig synes jeg programmet var ganske dårlig. Det virket som rølping var viktigere en bil, noe jeg synes er en feil fremstilling av bilmiljøet.
  4. Er ikke helt sikker på hvordan det er med nye forbrukerkjøpsloven, men med gamle kjøpsloven så skulle garanti være utover kjøpsloven. Så å si at noe er uten garanti er det samme som å si at ikke garanteres for mer en det du allerede har av beskyttelse fra lovgiving.
  5. Fører og vognlisens koster tilsammen 1545,- for et år.
  6. Det første du bør gjøre er å skaffe deg bilsportboken. Der står det meste av det du trenger å vite. For å kjøre trenger du bil, ca. 8.000,-, sikkerhetsutstyr, ca. 10.000,- for nytt, og lisenser, ca. 1.500,-. Du må også være medlem av en motorklubb, NAF, KNA eller NMK. Om du bør bygge bil selv eller kjøpe brukt kommer helt an på hva du har lyst til. Hvis du er som meg og synes det er morsomt å holde på med, og har lyst til å gjøre det selv. Så bygger du bilen selv, ellers er det ikke noe problem å kjøpe på løp. Det er ikke noe spesielt vanskelig å bygge en bil, men det tar litt tid første gang. Du må kunne sveise eller ha tilgang til noen som kan det for å få sveiset bur skikkelig, ellers trengs det ikke noen spesielle kunnskaper. Hvis du bygger bil selv og får perioder der du blir lei av å bygge, så bestiller du deg bilcrosskavalkaden for et år for å få inspirasjon. Bilcrossdelen her på forumet er ikke mye brukt, men det er ivertfall noen som svarer selvom det kan ta litt tid. Ellers kan det også være en fordel å ta kontakt med de lokale klubbene.
  7. Mister hjulene feste fordi hele friksjonen mellom gummi og asfalt er brukt opp, eller mister de festet fordi friksjonen mellom bremseskive og -klosser er brukt opp slik at bremsene låses?
  8. Gratis spillet med clutch kan være racer. Jeg vet om flere spill som har innstilling for clutch, men ettersom jeg ikke har clutchpedal må jeg koble dette til en knapp. TOCA racedriver 3 og gtr har ivertfall clutch, tror også noen nfs har mulighet for det og regner med at spill som lfs også har det. Å bruke bremse og gass samtidig virker i de fleste spill så lenge du har valgt separate akser på pedalene i spillkontrolloppsettet i windows.
  9. rypskar

    Regler

    Reglene står i bilsportboken, og finnes på sidene til bilsportforbundet.
  10. Jeg har selv lyst på noe som denne, men ser at den er solgt. Men det går jo an å ta kontakt med trs autoteknik å høre om de kan skaffe flere. Tror også det ligger noen prosjekter på nccn .
  11. Jeg bare lurer på hvordan noen som ikke klarer den norske prøven skal kunne klare den polske? Klarer du å lære deg polsk bør du også kunne klare den norske teoriprøven.
  12. Så bra ut den der. Jeg har selv lyst på den fronten og tror også svart gitter i den vil se bra ut.
  13. Regner med dette gjelder E30'en du har i signatur og avatar. 1,5cm er jo ingen ting. Jeg kan bevege girspaken i bilcrossbilen min ca. 10 cm når den står i første gir, 5 trinns kasse. Det er en vanlig slitasje på girkasser til M20 motorer. Er sansynligvis en foring i overføringen mellom girspake og girkasse som er slitt.
  14. Det er 24-timersløp der i helgen. Det er med norsk bil i løpet, se mer på http://www.norsk-racing.com
  15. Dette har vært tatt opp mange ganger før. Parklys+tåkelys er lov når det er lyst, eller tåke. Tåkelys+nærlys gir 2.000,- i bot for feil lysbruk.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår