Gå til innhold

Tigerfish

Bruker
  • Innholdsteller

    70
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Tigerfish

  • Bursdag 01/09/1977

Contact Methods

  • Bosted
    Sub

Tigerfish's Achievements

  1. Det der med søknad er egentlig feil dersom det ikke er snakk om en ombygging. Å bytte fra f.eks b230K til FK/FT blir regnet som en "mindre endring av motor" og krever ingen dokumentasjon på at motorbyttet er korrekt utført fordi det "med rimelighet kan kontrolleres av trafikkstasjonen". Dette var svaret jeg fikk fra vegdirektoratet. Det har blitt sendt ut et notat til trafikkstasjonene som presiserer dette. Jeg har fått godkjent en 240 med FK både på Kongsberg og i Tønsberg ved å henvise til dette notatet. Jeg har hatt med meg "godkjente produktendringer" og kvittering på at motoren er anskaffet på lovlig vis. Det er alt.
  2. For min del var det slik at jeg nærmest ringte for å få lov til å betale høyere forsikring etter at jeg hadde byttet motor, i en bil som jeg da hadde hat forsikret i samme forsikringsselskap i tre år. Beskjeden var grei, så lenge ombyggingen var godkjent av biltilsynet ville ikke det faktum at det var en turbomotor i en GL ha noe å si for utbetaling ved en eventuell skade.
  3. Det forsikringsselskapet sa til meg var at dersom slagvolumet var uendret og ombyggingen godkjent av biltilsynet hadde man sitt på det tørre ved en ulykke. Ansvarspremien var uendret. Dersom man vil ha kasko som reflekterer bilens virkelige verdi er saken en helt annen.
  4. Jeg kjører med det dype lh-2.4 svinghjulet og en sachs -655 trykkplate (228 mm). Om jeg har forstått det rett så er 228 mm lamellene til BMW ca 1mm tykkere enn vanlig Volvo lamell. Svinghjulet er balansert sammen med trykkplata så det er ikke aktuelt å legge skiver mellom trykkplata og svinghjulet for å kompensere. Av samme grunn er jeg heller ikke så lysten på å ta av svingjulet for å få dreid av det slik at BMW lamell kan benyttes. Det jeg lurer på er om det finnes noe sted der man kan få en lamell med riktig tykkelse laget. (En volvolamell med BMW sentrum).
  5. Brukte vanligvis å være skai seter, lette å vaske
  6. K-motoren går veldig bra med lh-2.4.
  7. Har han begynt med moms på sånt nå? Hm.....
  8. Etter at motoren kommer opp i 3000 o/min begynner vifta å slure selv om motoren er varm. (Vifta har altså i teorien samme turtall enten motoren går med 3500 eller 5000 o/min) Problemet er vel at de slutter å funke slik det var tenkt når de blir gamle. Min var iaf jævlig fin å skremme syklister med. Bare å legge inn 1. giret å dra på litt bak dem så slutta de å vingle 2-3 stk. i bredden. (De trodde sikkert at det var et russisk militærkjøretøy som kom bak dem)
  9. 937 = 100% sikkert at det er 2.4. 940 = 100% sikkert at det ikke er lh-2.2 Alle 940 turbo har lh-2.4. Regina fantes bare på NA.
  10. Har du snakka med biltilsynet? De har aldri krevd noe måling fra meg iaf. Første gangen hadde jeg med instruksjonsboka til bilen motoren kom fra. Andre gangen hadde jeg printa ut den "Godkjente produktendringer" som ligger hos volvocars.no og tok med sammen med instr boka. Sist endte det opp med 220 HK i vognkortet med 0.5 bar...... Jeg skulle jo egentlig bare dokumentere at 165HK var OK i en 240
  11. Kaller du disse stive? (Dessuten ser jeg at du fortsetter å skrive "Dana TrueTrac") Slutt å røyk så mye tjall!
  12. Du kan sette den i serie med orig. Funker fint.
  13. Ja på Dana akslingene er det skille på 3.54 og 3.73. Mens på de lisensproduserte akslingene laget av Volvo i Köping er flensen like tykk på alle utvekslinger. Truetrac het til å begynne med "Detroit Truetrac," så het de "TracTech Detroit Truetrac" og nå heter de "Eaton Detriot Truetrac" Dana har aldri laget noe truetrac. Jeg har forøvrig bare sett normenn på ulike forum kalle disse Dana truetrac. Noe som er feil. "Powr-Lok" har bare blitt laget av Dana/Spicer. Tror ikke den lages lenger. SAM har sluttet å selge nye.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår