Olemannz
Bruker-
Innholdsteller
21 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om Olemannz
- Bursdag 05/31/1974
Contact Methods
-
Bosted
Vestfold
Olemannz's Achievements
Menig (1/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Hehe...Bare å eta mindre, gutta! Helt klart den greieste måten å lette doningen på. I tillegg sparer man jo penger i matbudsjettet, som man kan bruke til tuning av bilen. Kutter man ut smør og majones på brødskiva og roer ned burger og babb, kan man droppe både karbontaket og rørbærearmene, som koster skjorte på skjorte. Dessuten blir vektfordelingen bedre, og tyngdepunktet lavere. Det er jo selvsagt å brøle i kjerka, dette; jeg veier jo mer enn både deg og bror din, men så har jeg ikke karbon og magnesium i bila mine heller...
-
Takker for raskt svar! Så bremsene ligger på hos deg og? Snodige greier! Blir felgene varme også? Jaja - kanskje man bare må leve med det...? Godt å høre at man slipper å tenke på registerkjedet, da. Da er det bare å konse på oljeskift o.l. Hvor bør jeg begynne å lete etter baklykter, da tro? Litt kjedelig med originallykter føler jeg. Vil heller ikke ha lexuslykter, men helt cleane hvite og røde, for eksempel. I golfsammenheng var det haugevis av uoriginale deler å få kjøpt på nett. Norsk bildelsenter forer jo golf- og audieiere med alt mellom himmel og jord. Har man noe liknende for P10-eiere? Man kan jo tenke seg at det er artig å gi Primeraen et mer personlig preg etterhvert...
-
Heisann! Jeg har akkurat kjøpt meg en Primera etter at Golfen min måtte kondemneres etter påkjørsel bakfra. Må jo si at Primeraen virker som en hyggelig bekjentskap så langt, med twin cam 16ventiler og greier! Dette er min første japsebil og jeg tror den kler meg langt bedre enn golfen gjorde, selv om den også var en artig (og trafikkfarlig) liten børse. I og med at jeg ikke har oversikt over historikken til denne bilen, tenkte jeg å bytte olje, plugger, filtre osv. Jeg tenkte også på å bytte reg.reima, men så får jeg en snikende følelse av at det er registerkjede, og ikke reim på denne bilen. Stemmer det, tro? Og hvor lenge kan man i så fall forvente at kjedet holder? I tillegg virker det som om bremsene "ligger på" litt på forhjula. Felgene blir litt varme ved normal kjøring, og bilen kan stå stille i kryss o.l. uten at jeg holder bremsen inne, selv ved svak helling (i bakker triller den heldigvis greit, og den bruker ikke masse bensin, så det er nok ikke helt krise). Er det vrient å gå over bremsene, og hva er evt. lurt å gjøre? Holder det å nibremse noen ganger, skal man smøre opp noe i kalipperne, eller må man bytte "alt"? Bilen er en sedan, og baklyktene er et sørgelig skue. De har falmet, og er nesten hvite der de skal være røde, det er gule blinkers - ja de ber nærmest om å få gå av med pensjon. Det kan jeg jo hjelpe dem med, men hva gjør jeg? Vet at det finnes SRi - lykter som er grå-hvite og røde, og det hadde jo vært stas å få fatt på. Men hvor henvender man seg da? Dette er vel rimelig dyrt hos Nissan, kanskje? Finner man dem på høggern? Et annet spørsmål er om det finnes en måte å "døpe seg om" her på forumet på. Har jo liksom ikke Golf II lenger... Mange spørsmål her, altså. Hvis det er noen som kan svare på disse, eller i hvertfall en del av dem, hadde jeg blitt en glad mann!
-
Luftmotstanden.... Den øker med kvadratet av hastigheten. Dobler du farta fra 100km/t til 200km/t er det fire ganger så tungt å måke bilen gjennom luftmassene - så vidt meg bekjent, da:-)
-
Høres ut som den digre jobben da gitt!? Pelle ut alle vinduene med varmetråder, listverk og innerfòr og alt mulig. Hva skjedde med den gode gamle cowboysotinga, hvor man dropper å ta ut vinduene, men prøver å snike rundt kantene med kniv/skalpell? Bør vel gå an å få et kurant resultat da og? Hvis man gir filmen en liten ekstra cm i nedkant på vinduene som kan sveives ned og er litt stø på hånden, skal det vel være mulig? Jeg håper det, i hvert fall...
-
:-)Hehe. Det er nok forklaringen ja. Skjønt - det skal godt gjøres å komme seg forbi fotoboksautentisiteringskontrollene som ligger tett som ansjos nedover E-18 med en bil som dette, uten å få ufine brev i posten. Lekkert var det i hvert fall å se den gli forbi sammen med den litt slitte bilparken til Ola Nordmann, som en perle blant svin.
-
Hehe... Se der, ja? Fått ordnet med avatarbilde og greier? Der ser vi det første glimtet av 940`n gitt! Kult!
-
Snodig. Jeg så en orange Lamborghini kliss lik denne i går - men det var ved kanalbrua på nøtterøy - sånn i 16-tida.
-
Hmm... det er vel noen - meg selv inkludert - som vil se på dette som "pose og sekk". Både lav og stiv bil, gitt:-)
-
Du har det, ja? Men hvor gjorde du av alle de små slangene og ledningene som er i forbindelse med luftfilterboksen og Monopointen, da? Kanskje det er derfor turtallet ditt er rart? Er jo klar for konfilter jeg og, men tør ikke å kødde med alle slangene i frykt for å gi motoren mangelfulle signaler, på en eller annen måte. Har hørt at det kan ise inni der, blant annet. Eller har du filteret inni innsatsboksen, og alt sammen tilkoblet?
-
Har ikke veldig peiling på detta, men har vel hørt at supersport er fine saker?
-
Jaja - godt å høre at man ikke er alene om å slite med ujamn gange. Høres nesten ut som det er enda verre med K-jet enn med monopoint. Jeg vet jo ikke engang hva som er forskjellen på disse, men at vi har med mer eller mindre halvhjertede forsøk på injectionmotor her, kan vel ikke stikkes under en stol. Når lommeboka gir grønt lys bærer det nok til nærmeste rekvisitasjappe for å hente ut fordelerlokk, rotor, thermostat og noen vakuumslanger(her trengs råd og vink om hvilke - er som sagt ikke god til å mekke bil, selv om interessen er upåklagelig). Kan jo hende at disse tingene roer de frenetiske symptomene i golfen til opeldug også? Får jo håpe det I tillegg lurer jeg på hvilken oktan det er best å kjøre på. Hva bruker dere? Er det ikke slik at blyfri 98 gir litt mer futt enn 95, da tro? Men da må vel tenningen få beskjed om dette på en eller annen måte? Hvordan påvirkes alt dette hvis man monterer et mer cowboy-aktig luftfilter - f.eks et konfilter? Da er det vel adjø til mange av vakuumslangene, med de utfordringene det igjen følger med seg, vil jeg tro. Jeg har også hørt at det ligger noe styring inne i forhold til om det er varmt eller kaldt ute (ehh...kanskje det rett og slett er thermostaten...?), og at denne styringen går haywire hvis man vil nyte lyden av litt mer innsug fra et konfilter. Er jeg helt på jordet her, tro?
-
Blir sikkert digg å få mer futt - ser at du har konkrete planer om det, ja. Har ikke de helt store trimmeplanene, men jeg håper jo på å få til litt småtteri etterhvert. Å få motoren til å gå noenlunde jevnt har mye høyere prioritet, for å si det sånn. Kanskje lurt å droppe powerfilter etc? Hadde jo vært døllt å hatt en bil med tomgang på 3-4000, og som i tillegg nesten "drukner" når man clucher....?Litt kjipt å høre at man har begrensede muligheter til å justere dette her, da. Men at bytte av thermostat og fordelerlokk/rotor kan innvirke positivt, er jo gode nyheter. Jeg har liksom prøvd å kjøre på både 95 og 98 oktan og greier, jeg - for å se om det kan ha innvirkning. Jeg klarer ikke å finne ut hva som er best for motoren. Hva tror du, Housey? ...Og opeldug: jaja hva kan man si? Her legger vi ut om hva man kan gjøre hvis turtallet synker, og det er jo ikke helt det du er opptatt av for øyeblikket. (hmm...Kanskje opel er noe for deg, med tanke på navnet ditt og det du har skrevet i signaturen din?)
-
Ojsann! Du har bytta endel ting her, ja? Jeg tror nok at fordelerlokk - og rotor må byttes hos meg. Thermostaten er trolig også lur å skifte ut i ny og ne? Det kan virke som om problemet er mindre når det ikke er kaldt eller fuktig, men min info på området er begrenset, da jeg kjøpte bilen i november, og det stort sett bare har vært kaldt og fuktig siden... Koster det mange skjorter for thermostat og evt lambda, mon tro? Fordelerlokk og rotor er billig, så vidt jeg kan huske fra sist jeg byttet i en caravelle for noen år siden. Opeldug: Beklager nok en gang for lånet av tråden din. Handler jo om tomgangsproblemer dette og, forsåvidt...
-
Hei Housey! Jeg har RP, men opplever av og til det motsatte, nemlig at turtallet "dykker" ned mot 4-500 når jeg clutcher, f.eks inn mot et kryss e.l. Virker som den får for mye bensin, men en kompis mente det kunne være tenningen. Er det vanskelig å justere dette for en som ikke er dritgod til å skru? Sorry, opeldug, for at jeg sniker meg inn i tråden din på denne måten:-)
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.