-
Innholdsteller
463 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om eirik med volvo
- Bursdag 09/07/1977
core_pfieldgroups_99
-
Interesser
bil, bob, ski
-
Modell (eks S4)
945
-
Biltype (eks Audi)
volvo
-
Årsmodell (eks 1995)
1995
-
Yrke eller sivil status
møbelsnekker
-
Motor (eks 1.6)
b230ft
Contact Methods
-
Bosted
lillehammer
eirik med volvo's Achievements
Fenrik (4/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
ja, har skjønt det er et forsterkningssett å kjøpe? en profil som er i veikeste laget? har noen erfaring med polyurethan foringer og lesjøfors på multilink? og passer forstillinga fra en 960 rett over på 940?
-
Volvo girkasse som tåler litt gamp
emne svarte i eirik med volvo sin NiklasJA i Andre Volvo diskusjoner
eller hva med denne?:http://www.norsk-rally.com/index.php?option=com_agora&task=viewtopic&id=1965 sellholm m45000 kasse, pent brukt og tåler mye. men så skal man heller ikke kimse av å bruke clutchen når man girer, samt å bruke girstanga til giring og ikke røsking. har hatt flere biler med m45 kasse, og den har jeg aldri kjørt i filler, så det er vel like mye sjåførens feil enn girkassa når ting raser. mange bruker jo m45 i rally, og holder det der så skal det holde til "vanlig" bruk også, om den som holder i girstanga kan å kjøre bil da, vel å merke..... -
hei. har en multilink liggende som jeg lurte på å sette på '95 945 turbo'n min. at jeg må bytte tank og eksos er jeg klar over, har det liggende. men passer festepunktene, eller må det sveises inn noe? fotnote: er en familiebil, IKKE noe raggarprosjekt. skal ha komfort:) (har søkt, og finner bare usaklige diskusjoner, så meninger om multilink er ikke interessant, kun fakta takk!):) og hvis man skal ha på noe annet enn nivåmat, f.eks et normalt ukappa senkesett fra f.eks lesjøfors og gasdempere, har man noen tips?
-
jeg har kjørt med spacere derfra i 2 år, de er svært bra. veldig hyggelig service også, så de kan jeg anbefale på det sterkeste! mvh eirik skarderud jensen lillehammer
-
veit om den bra volvodel plass, men det blir for langt sør for deg, anders bildelar i skara/linköping 0046707688123
-
0.9 bar er vel det som anbefales som maks. har det på min 940.
-
hei igjen. det er et helt vanlig problem i denne bransjen å hovere, enkelte er jo værre enn andre, men det finns leverandører som er meget hyggelige, uansett kunnskap og tidligere bekjentskaper. kan helt klart anbefale norbond og hamar bilpleie på hamar, de kan faget sitt, og er hyggelige å prate med. jeg skjønner godt at du ikke kan pøse ut med penger, og må velge "billige" løsninger. jeg har holdt på sånn jeg også, men har jo erfart at det blir lite å hente på det i lengden, da merarbeidet er vesentlig på "billige" løsninger. du kan få et vannskillertips: berner har en bra en, mener det var under 1000-lappen for den jeg kjøpte! er vanskelig å få perfekt resultat utenfor en lakkboks, uansett hva enkelte her mener. greia med tjukk/tynt lakklag er følgende: ved tynt vil løsemidlene slippe ut raskere, og du vil enklere få et bra resultat. MEN skal du slipe og polere vil du med 100% sikkerhet gå igjennom. når man trenger tjukk lakk så må man gå litt gradvis, legge 2 strøk, så mellomslipe, vente, nye 2 strøk, mellomslipe, vente osv. dette fordi løsemidlene trenger litt tid for å slippe. nå du mellomsliper vil "hinna" som tetter lakken bli såpass "ripet" opp at løsemidlene vil slippe enklere, så får det litt tid (1 døgn i verste fall), vil det gå mye enklere å få en bra polerbar overflate. det kan godt hende at problemet ditt med "tåke" ligger her. da er det løsemiddelteorien som må fram i lyset. og det å si at hvis man legger det perfekt med en gang så slipper man slip/polering, er bare tull, bead-lock. tilogmed svaksynte ser appelsinhuden i lakken, uansett hvor perfekt det er. skal man ha speileffekten, så kommer man ikke utenom våtslip polering, men det er viktig at lakken er skikkelig gjennomherdet. skulle jeg gjort det på en showbil, kunne jeg godt ha venta 2-3 mnd før jeg begynte med våtslip, rett og slett for at lakken skal være bra nok til å få showfinishen. jeg gjør dette på flygler 3-4 ganger i året, så her har jeg litt erfaring. men mailer du meg istedet, nordhagen, så kan vi jo ta detta på privaten uten at besserwissere får godtet seg på din bekostning!
-
jeg har en -95 945 som familiebil. er meget fornøyd, har gått gradene fra 245 innom opel astra tdi til 940'n. er minimalt med tull, og kjøreegenskapene er meget bra, om du har skikkelig dekk. det er derimot alfa og omega. har nå hakka rsi og conti 5 piggfritt på bilen, brodern har hakka 5 på sin. er jo komfortabelt med piggfritt, men synes pigg sitter noe bedre på snø, på is er de mye bedre. min har gått 360.000 om 13 mil, så den er utrolig god. har chippa lavtrykksturbo med justerbar wg, så da blir det morsomt også:) bensinforbuket varierer veldig, fra 0.64 på langkjøring (pers) til 1.1-1.2 på vinterkjøring til og fra jobb (2 mil, mye bakker) finns jo biler som bruker mindre bensin, men det har jeg prøvd.... når man i tillegg kan få inn barnevogna (kombivogn) på langs, og har en lasteevne/tilhengervekt godt over gjennomsnittet, så er dette en svært bra familiebil. det du også må tenke på er at de to japsene du nevnte ikke har plass til de vanvittig plasskrevende barnesetene du må ha nå. det er bare såvidt det går i 940'n nå setet står i midten baki, i astraen var det helt umulig å få det inn. legacyen er alt for liten både kupèmessig og bagasjeromsmessig, camryen er jo stor, men det er vel tidenes beste salgskampanje at toyota lager verdens beste biler. har kjørt toyota i yrket i flere år, det skjer ikke igjen. bra service og de bytter ting kostnadsfritt, men dårlige seter, løse plastdeksler (13 på et tidspunkt) girkasse som ikke ville gå i fri (ble byttet uten at de sa noe om det....)begredelig kvalitet på hjuloppheng osv. bra motorer, men de bruker like mye suppe som 940'n. har også kjørt endel 850/v70, jeg liker bilen meget godt, (bortsett fra feilhjulsstrekken), så som konebil er jo den et godt valg. kvaliteten er ikke akkurat som på 940, men helt greit. 940 er mye mer solid, på godt og vondt, men det er nok den bilen du vil ha minst trøbbel med. bilen er også helgalvanisert, så rust er ikke et tema, hvis den er tatt vare på. finns jo selvfølgelig alle typer bileiere, men et tips er å få tak i en fin varebil og bygge den om. har en kontakt i sverige som får tak i fine innredninger til en vettu pris, jeg kjøpte en 960 delskinn innredning i grått av han. trenger du mere relevante 940 tips, kan du jo bare spørre. har forøvrig 2 barn som også bruker bilen:)
-
hei! beklager at jeg ikke har svart, har vært sjuk og internettet hjemme er ute av drift om dagen (enkelte skulle ikke fått kjørt gravemaskin..) litt vanskelig å anslå grunnene på dette, men kan jo være lakken som gjør det? har opplevde noe liknende, og da fant vi ut etterhvert at det var løsemidler som slapp overflaten som var grunnen. men kan jo være at produktene reagerer med lakken også? var en 1 komp lakk du hadde brukt? kan også være, om det er samme plata du brukte turtleproduktene på, at det er igjen silikon. kan også gi en sånn effekt, men skulle nesten testa sjøl for å gi noe klart svar:)
-
mener å huske jeg har sett at de er 4 cm kortere, ellers like. men skal ikke vedde på det:) men holder vel ikke å bare sette på kortere dempere, da fjæra vil holde lengden uansett?
-
hei1 enig med deg bosscat, det er ikke tørt nok. lite erfaring med acryl, men har en følelse av at de ikke er lagd for å slipes? mener det samme skjedde når jeg brukte det på en vegg, vil anbefale en 2k grunning, beregnet for tre, ikke stål/plast. har aldri opplevd problemer med grunning og mdf, så der er jeg ikke enig:) jeg sliper mdf'en, som kan være ganske "skjoldete" i overflaten med 240 og 380 før grunn, kantene tar jeg gjerne å høvler og pusser godt før grunn, da sagspor er leie å få has på effektivt. fiberreisning vil du uansett få, det vil man få på alle typer trebaserte produkter. så der kommer mellomslipinga med 400 inn i bildet. problemet med grøvre papir er at når lakken/grunninga har krympa ferdig (tørket/herdet) vil slipemerker fra alt under 320 synes i lakken. og det vil man jo ikke ha på høyglans. lakker man 50% glans, så vil ikke problemet bli like framtredende. bruker en type lakk/grunn som jeg mener er alkoholbasert, den er enklere å jobbe med enn tradisjonelt løsemiddelbaserte produkter, og tørker slipeklart på etpar timer. da kan du tørrslipe med 400 uten problem:) har aldri vært borti trøbbel av fettede fingre, klart smører man inn hendene med feit krem før man håndterer platene kan det jo bli trøbbel(aldri prøvd), men normal hudfett, og håndsvette, har jeg aldri opplevd problemer med. men jobber man mye i mdf, blir man jo ganske tørr på fingra etterhvert:) du trenger ikke base, kan kjøre en solid lakk, og legge klarlakk over. men ha samme type produkt! finns jo et hav av produkter og meninger, men det er iallefall min mening at det ikke er mye i en normal malebutikk jeg kan bruke på verkstedet. det koster gjerne noe mer med mer profforienterte treprodukter, men det er vel verdt penga. produksjonstid både på tørketider og bearbeiding imellom bli mye mindre, og bruker man f.eks norbond's (akzo nobel) produkter, er de veldig effektive, og også drøye iforhold til 1k "maling". de er også greie med å dele opp i passende embalering (ned til 1 ltr), så det blir ikke overvettes dyrt som man kanskje kan tro. tror jeg regner ca 150 kr ltr for 50% glans med herder og tynner. noe rimeligere med grunning. se på http://www.norbond.no, så er de svært hyggelige (er ikke sponsa:), men det er jeg av http://www.billakk.no :)) håper jeg gir deg litt mer kjøtt på beinet her. er du møbelsnekker av utdannelse, eller er du "sjøllært" (ikkeno gæli med det:))
-
jeg har kjørt litt med en sånn v6, hadde den i en 245 ambulanse vi hadde som skibil ei stund. var utrykningstrimma også, gikk omtrent som en 2,3 ltr med 531 topp. brukte mye olje og mye bensin, utover det hadde jeg ikke spesielle problemer med den. (hvis man ikke ser 1 dl olje og 2 ltr bensin på mila som et problem..) men er man glad i å file, og det er nok gods bør jo trange oljekanaler være et overkommelig problem, en god oljekjøler er nok også et must. satt i alle 260 og 760 ei stund på 80 tallet?
-
1 Sliping 120 180, Mer grundig neste gang 2 Avfetting (Motip) 3 Vannbasert grunning med rulle (Jotun V Flügger) 4 Sliping 180 4 Vannbasert grunning med rulle 5 Sprøytesparkel (Hagmans) 5 Våtsliping 240 6 Avfetting 7 Grunningsfyller (1K Glasurit 76-71) 8 Våtsliping 800 9 Avfetting 10 Topplakk (Monopol) 11 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter 12 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter 13 Topplakk, vått-i-vått etter 7 minutter tenkte jeg skulle kommentere denna også. slipinga må være finere, jeg går oppimot 400 avfetting skal være unødvendig, er stor sjangs for at du får fuktproblemer i platene. legg 2 gode lag med 2k grunner med sprøyte, så kan du slipe over til 400 igjen. sprøytesparkel og grunningsfiller trenger du ikke, legg heller et lag til med grunner! våtsliping er også unødvendig, her kan du ev.t dra over med 5-600 tørr (har et papir beregnet ø150mm festoolmaksin, fra 3m. har også kloss til disse papirene, genialt, og enkelt! finns også 800 tørr her. avfetting er fortsatt ikke nødvendig:) jeg legger som oftest grunnfarge i 2-3 vått-i-vått, så legger jeg 3-4 klarlakklag i vått-i-vått samtidig. så kan jeg dra over med 800 før jeg legger 2-3 omganger til med klarlakk. da skal du ha nok å slipe/polere på. tynnere enn det er det fryktelig lett å gå igjennom, spesiellt på kantene!
-
hei! tar litt tid, men nå er man på nett igjen. skavisjå, har ikke prøvd de turtleproduktene, men kan godt være silikon i polishen. står det noe om at den er beregnet for maskin? har også opplevd at noen polisher legger igjen litt "fett", som også kan bli litt som det bildet du viste. kan hjelpe å vaske over med zalovann (fettløsende), og polere igjen med et annet produkt. jeg bruker da ofte et produkt som heter centurium, kjøpes fra http://www.ernstp.se. en møbelrenoveringsprodukt, for celluloselakk, utrolig bra renseeffekt på gamle lakker. møbelrenovererens hemmelige triks;) av maskiner sverger jeg til festool, finns mye annet bra også, men har dårlige erfaringer med bl.a dewalt og würth (dewalt og bosch). en god en på luft er jo også stas, men kanskje litt voldsomt for hobbybruk. monopol lastebillakk har jeg aldri vært borti, så der er jeg blank. mvh eirik
-
http://www.verktygsboden.se er en fin plass å kikke på nye. er man ute etter gamle uutslitelig greier, så kan jeg anbefale http://www.e-imr.com, en europeisk side for både metall og trebearbeidings maskiner. her får du alt fra cnc rigger til 50 talls dreibenker, freser og egentlig alt mellom himmel og jord på maskinsida:) har sett meg ut både en dreibenk til 1500 euro og en diger fres i samme prisklassa, men sør-tyskland og gammal volvo..... skal sjekke ut transport, men blir vel ikke så økonomisk for det. mulig jeg skal ned neste høst for å kjøre e-cup i bob med en lastebil, så da kan det jo hende det blir noen stopper på veien:)
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.