Gå til innhold

HardRock

Bruker
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om HardRock

  • Bursdag 07/05/1977

Contact Methods

  • Bosted
    Oslo

HardRock's Achievements

  1. En grei alkomåler koster en snau tusenlapp! Det er ikke værre enn å ha en vakt stående ved utslipp slik at ALLE må blåse. Det at noen i det hele tatt tenker tanken på å kjøre Gatebil med promille er jo hårreisende! Greit nok at dette er den enkelte førers ansvar, men de er faktisk ikke alene utpå der! Hadde jeg visst at jeg kjørte på banen sammen med berusede sjåfører hadde jeg kjørt rett i depoet og anmeldt vedkommende på flekken. På et arrangement der alkohol og bilkjøring så til de grader forenes, så MÅ dette være strengt! Men for å oppsummere litt så er det tydelig at Gatebil på Våler gjorde en del grep i positiv retning. Imidlertid er det umulig å se bort fra at det var et par veldig stygge ulykker, og uansett hvor mye man argumenterer med at dette er førerenes egen skyld og ikke noe Gatebil kan noe for, så er det allikevel et tankekors. Men som sagt tidligere så mener jeg at det er denne "vise seg frem" holdningen som råder på Gatebil som er hovedårsaken til at det går galt. Drifting, breisladd og extremklassen er underholdning. Den vanlige banekjøringen skal være tilrettelagt for de som vil prøve bilen sin på bane, ikke de som står og ser på. Uansett er det kommet frem en rekke gode poenger i denne tråden. De fleste er enige om at vi vil unngå ulykker for å sikre at Gatebil og andre treff kan fortsette sine aktiviteter i mange år fremover. Hvordan dette skal løses er det mange meninger om, men dersom ledelsen i Gatebil leser denne tråden så stoler jeg på at de klarer å sile ut de forslagene som er gjennomførbare og fornuftige.
  2. Greit nok, men det er som sagt ikke det som er poenget! De som kjører vet hvilken risiko de tar, og til en viss grad gjør publikum det også. Hovedpoenget er at dersom noen kjører ihjel seg selv eller andre på Gatebil så kan det bety kroken på døra for alt av treff med gatebiler! Dermed er det ikke én som taper dersom det går galt, men et helt miljø. Skjønner?
  3. Argh. Les da, ikke bare skum to linjer og post et svar... Det handler om å unngå at en alvorlig ulykke får store konsekvenser. Reglene er det forsåvidt ikke noe galt med, men det var nå engang et par ganske heftige smeller på Våler i helgen, noe som er litt skremmende. Om du dør når du står opp av senga så får ikke det konsekvenser for banetreff fremover, men det gjør en evt. ulykke med personskade/tap av liv på en banetreff. Det er da ikke så vanskelig å forstå? Som nevnt flere ganger så er det mangel på erfaring og kunnskap om banekjøring som er det største problemet. Det finnes en del både skrevne og uskrevne regler i forbindelse med hvordan man opptrer på en bilbane. Dog ser det ut til at svært få av de som kjører på Gatebil kjenner til disse reglene, hvilket fører til en del skumle episoder. Spør du meg så bør det være obligatorisk at man kan flaggregler samt har en grunnleggende kunnskap om generell etikette på en bane. Selv om Gatebil allerede krever dette, så klarer de kanskje ikke å håndheve det like godt som arrangører av mindre treff. Ergo må de bli enda strengere, slik at vi ikke får en ulykke som truer fremtiden til banekjøring med gatebil. See?
  4. Sorry, så det faktisk ikke. Var så sort og fint :) Men som sagt, poenget var bare å illustrere at kravene for å kjøre på bane er strengere for å kjøre løp sammen med erfarne førere i en Peugeot Cup bil med 160hk enn en sammen med en gjeng med gærninger i gatebiler med 1000hk. Satt på spissen for å fremheve et poeng altså...
  5. Det er jeg klar over. Men tror du myndighetene ville latt dette passere dersom noe gikk alvorlig galt? Sist jeg kjøpte prøveskilt var det strengt tatt ikke mulig å krysse av for "banekjøring". Prøveskiltenes gyldighet betinger også at bilen er i "forsvarlig og lovlig stand". Jeg er litt usikker på om myndighetene vil si seg enige i at biler som Moen's Silvia etc. er i "lovlig stand"... Faktum er at prøveskilt er et smutthull som fungerer så lenge alt går bra, men som fort blir historie dersom myndighetene får øynene opp for det omfattende misbruket av denne løsningen. Norge er faktisk et av få land i Europa som har en ordning der man kan kjøpe midlertidige skilt. Dette er et privilegie og en luksus som vi fort kan miste dersom tillitten blir misbrukt!
  6. Hadde 205hk er vel kanskje riktigere å si... Men nå føyer du deg elegant inn i rekken av de som skumleser noen innlegg, danner deg din egen oppfatning av hva som blir sagt, og som svarer litt på siden av temaet... For la oss gjøre det klinkende klart: Gatebil er for gatebiler, og slik skal det fortsette å være. Uten instruktør i bilen, uten veltebur og uten vognlisens. Men for at man skal slippe unna alle disse kravene så sier det seg selv at man må være strengere på andre punkter. Man kan ikke få i pose og sekk. Det blir rett og slett for farlig. Det går tross alt langt ryddigere for seg under et billøp enn under Gatebil, og da er det jo litt bakvendt at man i bilsport må ha masse sikkerhetsutstyr. Det som er enda merkeligere er at de som driver med bilsport VIL ha masse sikkerhetsutstyr. Hvorfor? Jo fordi de vet hva som kan skje dersom noe går galt. Det vet ikke mange av de som kjører på Gatebil. Ikke før det er for sent... Men som sagt, noe krav om sikkerhetsutstyr vil vi jo ikke ha. Men en holdningsendring er nok på sin plass. Det skal ikke være slik at man føler seg presset til å kjøre over evne. At det vil skje uansett er det ingen tvil om, men slik som Gatebil har utviklet seg så er det nærmest et krav at man risikerer liv og lemmer for at publikum skal få litt action. Det er en farlig holdning når man ferdes på bane i en vanlig gatebil. PS. Jeg vet ikke hvor mange hester alle bilene har, men poenget er ikke at det nødvendigvis er noen av bilene med over 700hk som ikke har bur. Poenget er at dersom det hadde kommet en bil med 1000hk uten bur men med skilt, så hadde den fått kjøre. EDIT: Monster EVO'en har ikke bur så vidt jeg kan se, men ser heller ikke på den som det største faremomentet. Det er de uerfarne førerene med "normale" biler som er farligst... Ekstrem-klassen holder vi uansett utenfor denne diskusjonen da vi snakker om den ordinære banekjøringen.
  7. Hadde enda verden vært som Kardemomme by... Poenget her er ikke at det er synd på de som eventuelt blir skadet, men at et alvorlig uhell vil få konsekvenser for alt av banetreff på norske baner. Og faktum er at det er nettopp slike som deg som trenger en voksen som passer på, ettersom du ikke er i stand til å tenke konsekvens på egenhånd. Faktum er at et alvorlig uhell på Gatebil kan bety kroken på døra, uansett hvor teit du mener at det er... I denne tråden kommer det jo faktisk frem at de har begynt å gjøre en del grep for å bedre sikkerheten. Men personlig tror jeg ikke problemet er mangel på flaggvakter eller ambulansepersonell. Ei heller manglende sikkerhetsutstyr. Problemet er at både arrangører og utøvere er amatører når det gjelder holdninger i forbindelse med banekjøring. En racerbane er et lukket område der man skal kunne kjøre fort uten å bekymre seg for at det plutselig står en bil og burner midt i en sving. Det er også et sted der man tar hensyn til hverandre. På Gatebil er det i så måte totalt anarki. Selv sjefen for Gatebil tar så lite hensyn at han faktisk sendte Peder'n i veggen i fjor. Da er liksom lista lagt...
  8. He he. Sånn er det. Men det er egentlig greit at noen er tette i pappen, for da kan man få ut litt aggresjon med god samvittighet...
  9. Vet du hva som er noe av det værste jeg vet? Folk som skumleser tråder på diskusjonsforum for så å lire av seg noe piss som viser at de hverken kan lese eller tenke! Det er ingen som har nevnt noe om at det skal bygges bur i alle bilene som skal kjørepå Gatebil! Langt i fra! Derimot ble det påpekt at dette er et krav for å få kjøre billøp. Dermed er det et paradoks at det på Gatebil stilles null krav til sikkerhetsutstyr, selv på biler som har firesifret antall med hestekrefter... Det at noen anser sikkerhet som en uting viser jo bare at det er på høy tid å ta en debatt rundt temaet. At det er mulig å være så tett i pappen at man tror at en ulykke på Gatebil ikke vil få konsekvenser er skremmende!
  10. Til dere som har problemer med å forstå at hensikten IKKE er å stoppe Gatebil eller annen banekjøring: vennligst les tråden en gang til! Det er snakk om at man må gjøre noen enkle grep slik at man får sikkerheten opp på et litt mer akseptabelt nivå. Helt konkret kan man kanskje begynne med å kreve at alle førerene skal ha vært på en form for briefing før de slippes utpå, slik at de kan de grunleggende flaggreglene, samt får en kjapp opplæring i hvordan man skal oppføre seg på en racerbane. På mindre treff er ikke dette noe stort problem, men på Gatebil blir det anderledes. Er det så vanskelig å forstå at et alvorlig uhell kan få konsekvenser? Er dere virkelig så naive at dere mener at man får skylde seg selv dersom man blir skadet/drept på Gatebil? Tør dere å stå får det når dere står ansikt til ansikt med moren til den døde kameraten deres i en eventuell begravelse? Jeg vet at dette er å sette ting litt på spissen, men ikke vær dumme. Det er et helt spesifikt problem som bør gjøres noe med. Man må ikke legge ned hele Gatebil av den grunn...
  11. Lurer på om han som fikk en asfaltbit i hodet eller han som fikk en Mustang i fanget er enig med deg i det?
  12. [ironi]Smart fyr du. Skjønner tydeligvis akkurat hva diskusjonen dreier seg om og kommer med intelligente innlegg som treffer spikeren på hodet...[/ironi] Det sier seg vel selv hvem som er latterlig her... Men for å gi deg et saklig svar. Det handler ikke om å bli helt nazi på sikkerhet, men å gjøre noen enkle grep for å forbedre den noe. For selv om det aldri blir 100% trygt så kan man da ikke gi fullstendig faen. Det skjønner du også... Det som er sakens kjerne er at det har sklidd litt ut i forhold til hvordan det har vært tidligere. Problemet er at det har blitt for mye fokus på at de som kjører på banen skal underholde publikum med "villmannskjøring". De som kjører får da et press på seg som gjør at de kanskje kjører litt over evne. Det kan fort føre til ulykker som enkelt kunne vært unngått. Hele grunnidéen bak all banekjøring er at man skal få "kjørt fra seg" på banen under kontrollerte former. Men Gatebil har i de senere årene gått bort fra denne tanken. I stedet for å ha fokus på at man skal ha det moro med gatebilen sin, så er all fokus på å herje mest mulig. Men kanskje burde man vært litt strengere på hvem som skal stå for underholdningen. Det er mange førere på Gatebil som har mye erfaring, og det er ikke de mest profilerte ekvipasjene som er den største risikoen...
  13. Greit nok, men Gatebil er ikke slik det var. Bare for et par år tilbake så var sikkerheten langt bedre enn den er nå. Og argumentet med eget ansvar og WRC har ikke noe med saken å gjøre. Om en tilskuer blir drept under et rally i utlandet, så får ikke det konsekvenser for banetreff i Norge. Det samme gjelder om noen kjører seg i hjel i trafikken. Men om noen kjører seg eller andre i hjel på Gatebil, så er det ganske katastrofalt for alle de som ønsker å fortsette å kose seg på bane med gatebilen sin. Capice?
  14. Ikke kasko på bilen nei, men biler med skilt kjører i prinsippet etter veitrafikkloven. Ergo har de i det minste ansvarsforsikring som gjelder dersom de skulle meie ned en tilskuer...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår