Det var ikke 242 stian som svarte, men meg (skrev hilsen ar9 etter). jeg kan mer en du tror om hvordan elektronene flyter, grunnen til min måtte å svare på var måten du skreiv svaret ditt over, det er det dummeste svaret jeg har hørt på området, og det beviste det jeg hveder om bilforumet. du fortsetter enda med idiotiske måtter å forklare ting på, "fylle på elktroner" du vet sansynligvis like godt som meg at det ikke er det du gjør, elektronene er der hele tiden, de flytter seg bare melom 2 platter, og for å gjøre det så trenger du en "vei" (forbruker) når batteriet lades, flyttes elektronene igjen fra + til -. Når det gjelder spenningen så svarte jeg på det! EN GOD DYNAMO HAR EN HØY LADESPENNING! eksempelvis 14.4-14,5.
"hva er forkjelleng på en dynamo som må tilføres mekaniske bevegelse for å kunne generere strøm? og atomkraftverk?" = det er en Generator (dynamo) som lager spenningen her også, drevet av dampen fra atomreaktoren (kjernen)!!
Quote:
242stian ps: høyere switche frekvens hjelper ja, men det hjelper litte/ingenting, når strømforsyninga er underdimensjonert! og poenget var, at det er viktigere med skikkelig batteri og dynamo, så dette er ikke relevant i det hele tatt!!
det var en komentar på det du sa:
"Det stemmer, men det er ikke kun billige som sparer på dette området har sett altfor mange "high end" som også gjør det"
når jeg nevnte dette med kondenstorer på sekundær siden av strømsforsyningen.... altså: High End forsterkere bruker høyere switch frekvenser ergo trenger ikke de så mange kondesatorer på sekundær siden...
Jeg sa ALDRIG at de var underdimensjonerte pga. få/små kondensatorer! der er det du tar utgangspunkter i her. jeg snakker om Alle komponenter INKLUDERT printbaner!
Grunnen til at jeg ANBEFALER støre dynamo er enkelt, pga. erfaring, men det er ikke sikkert alle har samme kjøremønster som meg..... men her er 90% av de jeg kjenner på forumet i allefall inkludert, for hvis du står 2 timer på lokale statoilen, så kjører du til essoen 10 min unna og står der i 1 time,(du står med musikk på over alt, ikke nødvendigvis veldig høyt, bare litt i bakrunnen før du deretter kjører hjem så vil det si at du "aldrig" får ladet opp batteriene hvis du har en 60A dynamo og bruker 40A kun til bilen. Det er også verdt å merke seg at mange biler IKKE kan lade fult på tomgang da RPMen på dynamoen er under der hvor efekten er oppgitt. Derfor monterer jeg også et reim hjul som gjør at den lader fult på tomgang. (på biler med elektronisk insprutt er dette ingen problem, på biler med forgasser kan du opleve at du dauer bilen pga. belastningen.) Kan også nevne at min alfa UTEN ANLEGG bruker opp til 110A KUN på fastmontert ORIGINAL utstyr. (dette inkluderer varme i ALLE seter, og en hel haug av andre ting.)
Jeg kan gå med på at min komentar lenger oppe var litt på kanten, men det var du som fyrte opp! og som sagt, jeg gidder ikke ha denne diskusjonen 50 ganger, for hva du gjør er for meg revnende likegyldig, jeg tenkte bare folket her skulle forstå at ikke alt som glitrer er gull......
ar9
"Kan kun forkjell på + og - ;-) hehe