Gå til innhold

Forman

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Forman

  • Bursdag 04/28/1981

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Passat
  • Biltype (eks Audi)
    VW
  • Årsmodell (eks 1995)
    2002
  • Yrke eller sivil status
    Systemkonsulent
  • Motor (eks 1.6)
    1.9 TDI
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Sotboks

Contact Methods

  • Bosted
    Lille Berlin

Forman's Achievements

  1. Du vil ikke få mer effekt av å øke ladetrykket på en dieselmotor. En bensinmotor gir deg økt effekt og temperatur om du øker ladetrykket, men en TD vil gi deg lavere temperatur med økt ladetrykk, uten noen effektgevinst. Om du vil ha litt mer futt i TDI´n din, så må du gi den mer diesel. Jeg kjenner ikke til motoren som sitter i en 95mod Passat TD, men jeg regner med at det er en TDK. Disse har som regel en justeringsskrue på dieselpumpen som lar deg øke dieseltrykket, og kombinert med større dyser vil du få litt ekstra moment og effekt. Stikk i motsatt av en bensinmotor vil eksostemperaturen din øke med mer drivstoff, så for å holde temp under kontroll må du øke ladetrykket litt også. Jeg har kjørt en 35i 1.6TD som var skrudd opp maks, og det gikk som bare F.... Om din motor ligner denne så burde du være veldig forsiktig når du justerer, for det er mye å hente om du ikke bryr seg om konsekvensene. Du kan fint hente ut 30-40hk ekstra med mer diesel uten å røre turbotrykket, men da vil du få en eksostemp som tar livet av turboen din. Det beste er å montere en sensor i eksosmanifold, slik at du kan overvåke eksostemp. Samtidig er det lurt å sjekke opp hvor mye turboen din takler før det blir fare på ferde. Selv om turboen klarer å levere 1.6bar @ 4000RPM betyr det ikke at den tåler det. Har du litt flaks sitter det en Garret GT15 under panseret ditt, for de tåler juling som få. Ta frem skrutrekkeren og juster opp... du ser raskt når motoren trenger mer luft, for da begynner det å ryke kraftig, samtidig som en evt. eksostemp-sensor rapporterer nærmere 700-750c.
  2. Ikke om man prøver å prate med Møller i Tønsberg. De kalte de øvre bærearmene for slitedeler. Jeg nevnte dette med garanti, og da fikk jeg til svar at jeg KANSKJE fikk det på garanti. Når jeg forklarte dem at jeg hadde verkstedstime om 4 dager, og at jeg veldig gjerne ville vite om det kostet noe eller ikke, så ristet de bare på hodet. "Vet ikke, kanskje, kanskje ikke" var svaret jeg fikk. Jeg avbestilte timen samt service. Kjøper ny bærarm et annet sted og monterer selv. Service blir det i sverige. Hva som er garanti og ikke er et kaos. Møller rundt om gjør som de vil uten å sjekke opp noe. ----------- 240tic: Hvordan har du gjort det med doble potter? Mulig å få se et bilde av hvordan det ser ut under der?
  3. Forskjellen på 130 og 150 er stort sett bare FMIC som er litt større en den lille sidemonterte som står i 130hk. Jeg tror også at det er en del i turboen som er litt anderledes slik at den skal tåle høyere trykk over tid, men selve turboen er den samme. Like stor etc. Med FMIC på en 130hk burde de vært fult mulig å hente ut det samme som av en 150hk. Muligens med noe redusert levetid på turboen. Eksos, dyser, kompresjon, topp etc er likt. Dysene er gode for 240hk, så de er ikke noen hidring med det første. Det er ikke helt umulig at jeg kommer til å teste dette en dag. Jeg går med planer om å montere en FMIC. Da synes jeg nesten at jeg må mappe den samtidig. Skulle jeg ta livet av turboen så får jeg en god grunn til å montere en større. Har lyst på en VNT20. Med denne så resten være godt for 220+ hk :)
  4. Det der kaller jeg defekt AWD.. evt. produksjonsfeil. Kan umulig være meningen at det skal trekke så dårlig på bakhjul.
  5. Se her ja, det er godbilen sin. Gratulerer :) 4 Motion kommer du til å lovprise om du går for chip senere. Med ~400nm er det ikke så veldig kult med FWD, det kan jeg skrive under på. Ser ut som du har planene i orden. 20", senk og soting gjør utrolig mye på disse bilene.
  6. 90 og 110hk er "vanlige", mens 130hk er pumpedyse. I tillegg til ekstra hestekrefter er det mer moment i PD motorene i forhold til HK. 130hk får man også en del mer ut av ved chipping. 175+ hk og 380+ nm med en god chip. Dette er reelle tall som kan bekreftes med en dyno.
  7. Stemmer. Poenget med denne type turbo er for å kunne gi brukbart trykk tidligere samtidig som man ikke får for mye motstand på høyere turtall. zoom zoom: Så vidt jeg vet er VNT og VTG det samme. VTG er navnet på teknologien, mens VNT er Garret sitt navn på en serie med turboer.
  8. Dette høres virkelig ikke bra ut. Det er vel hevet over enhver tvil at det har kommet metallspon inn i motoren din. Kanalene i IC er såpass store at sponet passerer og kommer inn i motor. Store biter kan nok ha blitt stoppet i IC, men det fine metallstøvet sliper god ned. Blir som å kjøre dakar uten luftfilter.
  9. Gå for Audi´n du, så vet du at du får en skikkelig bil ;)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår