Gå til innhold

magnul

Bruker
  • Innholdsteller

    1,940
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om magnul

  • Bursdag 05/19/1978

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Astra H stv.
  • Biltype (eks Audi)
    Opel
  • Årsmodell (eks 1995)
    2007
  • Yrke eller sivil status
    Nerd
  • Motor (eks 1.6)
    strikk
  • Fylke
    Akershus/Østfold

Contact Methods

  • MSN
    hurlen@gmail.com
  • Bosted
    Asker/Halden

magnul's Achievements

Generalmajor

Generalmajor (11/13)

10

Nettsamfunnsomdømme

  1. Har en Citroen C1 konebil der jeg har byttet ut originalanlegget med en DAB-enhet og byttet ut papphøyttalerne fra fabrikken. Helt fra jeg monterte dem første gang så har de stort sett helt elendig lyd. Skurrer og står i. Jeg tror/mener at det er et lite mønster med temperatur; om vinteren blir lyden bedre og bedre jo lengre man kjører, og om sommeren er det omvendt. Jeg er rimelig sikker på at problemet ligger i høyttalerne, for jeg monterte dem først og DAB-radioen seinere, og problemet har vært der hele tiden. Noen som har innspill om hva problemet kan være? Høyttalerne er 4" Sony Xplod. De er kjøpt fra England så reklamasjon er ikke bare-bare.
  2. Du får gi tilbakemelding hvis du gjør noe med EGR-ventilen da. Jeg sjekker feilkoder jevnlig, og har aldri hatt noen som kan relateres til EGR-ventilen. Hvis ikke du vet om det, så kan du lese ut feilkoder manuelt. Ulempen er at det er noen siffer på slutten som ikke sier deg noe (mens en feilkodeleser sier om den er "present" eller gammel). Trykk inn gass og brems samtidig og sett på tenningen (hakk to hvis jeg ikke husker feil). Da får du ut eventuelle feilkoder der du har km-standen. Står "ECN" og et nummer etterpå.
  3. Det der kjenner jeg igjen (men det var ikke den jeg hadde i tankene når jeg spurte). Har vel aller mest opplevd det på 6. gir når den jobber litt tungt, men også på lavere gir. Min bil har alltid vært sånn til tider. Kommer og går, og varierer litt med temperatur og luftfuktighet kan det kanskje virke som. Det er i hvert fall ikke svinghjulet, for jeg har byttet svinghjulet en gang og det var sånn både før og etter. Har ingen gode ideer, utover at jeg synes det virker som en form for feiltenning som oppstår når motoren tvinges til å kjøres litt for hardt ved lavt turtall. Det er mulig det bare er innbildning/placeboeffekt, men jeg lurer på om det er mindre fremtredende når jeg kjører på Shell V-power Nitro+-diesel. Har tanket det en del, spesielt vinterstid, siden jeg inntil nylig har hatt litt kaldstartproblemer pga noen slitne glødeplugger. Kan jo gi det er forsøk selv om det er litt dyrere enn vanlig diesel.
  4. Er det fysisk risting i hele bilen som om det er ubalanse hjulene, eller er det mer vibrasjoner fra motoren som man hører mer enn man kjenner? Jeg har samme bil og synes vel at den vibrerer litt innimellom, men har antatt at det kommer av at den bittelille motoren må jobbe litt hardt.
  5. Fint om du bestemmer deg om det er 2011 eller 2001 du spør om;-) Supplerer du med tenkt motor i tillegg så blir det sikkert lettere å svare.
  6. Greit med OP-COM, men man kan starte med å lese ut feilkoder ved å trykke inn gassen og bremsen før man setter på tenningen. Da får man feilkodene vist i dashbordet.
  7. Du begynner ikke å bytte deler på måfå. Du kan begynne med å sjekke om du har noen feilkoder. Det kan du gjøre selv som følger: -Hold gass- og bremsepedal trykket inn. -Sett på tenningen (men ikke start motor) -Feilkodene (hvis noen) kommer der km-stand står (står "ECN XXXXX") der XXXXX er ymse tall. Jeg har hatt noen sporadiske ladetrykksproblemer i det siste (til dels med nødmodus) og en drøss med feilkoder. Hadde bilen på service og da viste det seg at staget til wastegaten var delvis rustet fast. Dette problemet har vært størst ved kald motor, og den ble merkbart seigere ved lavt turtall etter at det hadde blitt fikset. Mulig det kan være problemet ditt også? I så fall bør du ha feilkoder relatert til turbotrykk. Full liste over feilkoder finnes her: Complete list of Astra H / Zafira B diesel fault codes - Astra Sport and Astra Owners Club - Mk1 | Mk2 | Mk3 | Mk4 | Mk5 | Mk6 | Astra Van | 888 | VXR - All Welcome Merk at feilkoder som er lest ut på måten jeg har beskrevet over er med fler tall enn de som står i lista. Dette er fordi de siste 2 siffrene er "symtomkoder". Leser du ut f.eks "ECN 10703" (eller 010703, husker ikke helt) så betyr det "P0107 Boost Pressure Low Pressure ".
  8. OP-COM kommer med software, ikke bare kabel. Du kan altså ikke bruke den sammen med det kompisen din har, og du vil ha akkurat samme funksjonalitet som jeg har.
  9. Den koster ikke mer enn litt over den magiske 200-kronersgrensa (typisk) fra ebay eller dx.com. Beste tipset for å få tak i noen med en slik en i nærområdet er vel kanskje Opel Motorsport Club. Jeg har en, men jeg befinner meg i Halden. Ellers går det jo an å høre med ditt lokale opelverksted om hva de skal ha for jobben.
  10. Jeg tror ikke nødvendigvis det er noe galt med den. Alle motorer yter litt dårligere når det er kaldt, men på 1.3cdti blir det mer merkbart iom at motoren er litt marginal i utgangspunktet. Jeg har samme motor, men har bare lært meg til å kjøre på litt lavere gir så lenge den er kald.
  11. Tech2 er verktøyet Opelverkstedene bruker. Det er litt for dyrt for hvermannsen å kjøpe seg. OP-COM kan du få kjøpt relativt rimelig på ebay. Den funker bare på Opel, men kan gjøre en god del mer enn en vanlig feilkodeleser. OP-COM er enkelt å bruke, men har aldri prøvd å pare en CD-spiller med det. Skal dog være funksjonalitet der til å gjøre det.
  12. Noen som vet om firma i Norge som driver med overhaling av girkasser, evt. på innbyttebasis? Finner plenty av steder som driver med automatkasser, men manuelle er det verre med.
  13. Da er det 100-hk, og det er ikke EcoFlex-modellen.
  14. Skal du ha billig bil og unngå at den er altfor langkjørt ville jeg da vurdert 1.3cdti også. Ingen racer, men mer kjørbar enn 1.4 bensin. Skuddsikker motor, og ikke så treig som enkelte skal ha det til. Funker i hvert fall helt fint på langkjøring.
  15. Kan ikke være til så mye hjelp, men jeg har en tidlig (februar) 2007, og denne er pre-facelift. Jeg har ikke samme motor som deg, men jeg har ikke partikkelfilter. Min er helt klart en 2007-modell, men allikevel ikke facelift. Mine takrails er er lakket sølv metallic, og har annen festeanordning enn facelift (mine har to "pupper" ved hvert feste, mens facelift har en hull som en pigg i stativet skal hugge inn i). Nå tror jeg vel at 100-hesteren eksisterte parallelt med 110hk en stund? Har du 5 eller 6 gir? Hvilken motorkode får du hvis du sjekker opp reg-nummer på mekonomen el.l.?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår