KJØP Hiace, ikke noe å lure på!
Jeg har en hiace 05mod 2wd. med org. toyota chipboks+1bar ladetrykk.
Litt dårligere komfort men slipper mye verkstedbesøk å dyre utlegg!
Har en kamerat som kjører transporter 05mod, han har bytta noe inni girkassa, mye i forstillinga, begge hjullagera bak, varmeapperatvifte(som igjen har begynt å tulle)m.mer helt sikkert..
Veit også at toppakning, og topp er en svakhet her, veit om to som kjører det som firmabil å begge har byttet! men det er den sprekeste motorutgaven av de mener jeg..
Jeg har prøvd den 05 mod litt å det virker som den drar godt som tom, han har chip å kn filter. Men jeg tar han likevel i bakkene, da har begge bilhenger med bilcrossbil på, har også tatt han med en grand vitara ddis 06mod(da ble han rett å slett parkert) :pray
Så sett fra min side går nok transporteren bedre tom men ikke med litt vekt i/etter...
Over på forbruk så har jeg erfart det slik (med/uten vekt:
-transporter med sugediesel: 0,5l uansett
----/------- 05mod tdi med chip+kn=ca.130-140hk?:0,75-0,9l
-hiace 05mod d4d 2wd, med chipboks=ca.125hk: 1l uansett
(gjør man om litt på luftinntaket reduseres forbruk noe)
-hiace 09mod d4d 4wd med chipboks=ca.140hk: 1,1l
fatters kjører hiace 4wd, å gjort det i alle år, kun byttet en original chipboks pga. feil i boksen.
Hatt bilene dra de var nye til de var stortsett 3-5år. Jeg trur ikke han har byttet en slitedel engang :P kun fulgt service.
min erfaring hittil med min 05 2wd, gått ca.321 000km med full servicehistorikk:
0-290 000km: -kun utført service
fra 290 000-321 000km:
-byttet skiver å klosser foran.
-stabstagforinger foran
-frontrute
-børster i dynamo
-diff støttestag(pga får ikke løs foring)
-diverse lyspærer, vinduspussere.
-utført service
foringene måtte ikke byttes men liker å ha det 100%