Her tenkte jeg folk kan legge ut litt info om Subaru sine AWD systemer.
Det er i utganspunktet likt som det har vært i alle år, men i den senere tid har det kommet antispinnsystemer og diffsperr styrt av bremsene og variabel midtdiff på noen modeller. Nesten hver motor og girkassetype har sitt eget system.
De fleste biler solgt i Norge etter ca 1996 med manuell gir har en låst midtdifferensial og helt åpne differ foran og bak. Siden motor og gir er langsplassert, og alle drivakslinger er symterisk like lange er den fantastisk stabil rett frem på glatt føre og når alle hjulene har lik motstand på underlaget.
Det er ikke noe problem å få en slik subaru til å stå fast. Mister du grepet på f.eks høyre fram og bakhjul samtidig, blir du stående. Da hadde det vært greit med et system som via bremsene bremset ned disse 2 hjulene, slik at alle kraft kom over på andre siden, og du i teorien ville fått en venstrehjulsdrevet bil. Dette er noe Subaru har begynt med i den senere tid, men har ikke oversikt over hvilke modeller som har fått dette installert enda.
Automatgirversjonene er normalt 70%fram og 30% bak, men kan overføre inntil 50% bak ved behov. Disse er ikke like underholdende å kjøre, men fungerer like bra når det gjelder framkommelighet. Viktig å holde jevn gass og la hjulene slippe hele tiden, slik at systemet får overført kraft til bakhjulene. Går du av gassen, må systemet begnne helt på nytt.
Subaru påstår å ha det beste 4x4 systemet, men de har nok et stykke igjen til de er på nivå med BMW xDrive og Land Rover og til dels MB sitt 4Matic.
Legger ved et par demonstrasjonsvideoer: