Jeg har vokst opp med franske (Peugeot 309, Talbot Horizon) og svenske biler (Volvo 145) som familieslitere. Kvalitetsmessig vil jeg ikke si at det er mye forskjell på de bilene... og over x antall år som det her er snakk om så har eieren vel så mye å si om bilen er i brukbar stand eller ikke. Rust spiste etter hvert opp Volvoen (den ble 28 år gammel, 500' km), mens Peugeot 309 lever den dag i dag (21 år gammel, 300' km) uten en rustflekk. Men det har vært litt mer trøbbel med bremsene for eksempel på Peugeot kontra Volvoen.
Klart noen biler har fortrinn i forhold til andre biler (bedre rustbeskyttelse, bedre mekanikk, bedre elektronikk...). Men er ikke bilen fulgt opp skikkelig av eieren(e) fra starten av så hjelper det ikke hvor god bilen er i utgangspunktet. Unntaket er hvis bilen er restaurert nylig selvsagt.
Hvis en reiser nedover i Afrika, så går det mange Peugeot 504/505 for eksempel. De bilene er enkle og solide, kjent for å tåle en støyt eller tre og lett å skru på. Franske biler er ikke så ille som en skal ha det til.
Jeg lagde denne tråden for å finne ut hvilke biler det kunne vært spennende å se etter mens jeg er der nede. På 70-tallet ble det laget mange pene biler, både veldig firkantete og runde. For eksempel er Simca et nytt bekjentskap for meg! :) Det trenger absolutt ikke være fransk heller; BMW og Alfa Romeo fra 70-tallet er tøffe biler!