Gå til innhold

Tore H.S.

Bruker
  • Innholdsteller

    18
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Tore H.S.

  • Bursdag 07/17/1980

Contact Methods

  • Bosted
    Sandefjord

Tore H.S.'s Achievements

  1. Er det et isolert område på den som er ripert eller er det flere steder på bilen?
  2. Clay var vel i utgangspunktet tenkt til malingsfjerning, ikke til fjerning av nupper som LatSaab nevner, hvilket antagelig er asfalt eller salt som har satt seg på lakken. Ved å gjøre dette vil du få, som Cosw sier, masse små riper som er synlig i sollys eller sterkt hvitt lys. Syre er nok heller ikke noe særlig, selv ville jeg satset på et parafinbasert løsningsmiddel, tjærefjerner, og deretter en skikkelig vask med skikkelig såpe (Cartech e.l.) og lakkrens. Det brukes clay i forbindelse med Ditec-behandling, men da er lakken først ordentlig kjemisk rengjort. Dette skal gjøres i "ripelys", altså sterkt hvitt lys som ikke lyver vekk noe. Dette blir som å bruke høyglanspad og hardvoks for metall på lakken, det blir vanvittig blankt, men når man tar den med ut i sola ser det ikke ut...
  3. Jeg kan fikse sånt, men det blir jo litt langt unna da...
  4. Utvekslinga på bakakslingene står på et metallskilt på venstre side av akselen sett bakfra. Bare å vaske/skrape vekk tectylen, så finner du det :)
  5. Ønsker å kjøpe et sånt som på bildet under (eller noe lignende):
  6. Nå tenkte jeg på lakkforberedning av ei eksisterende garasje da ;) Holder på å bygge dobbel garasje selv, så jeg vet alt om hva dét koster... dyrt nok det gitt.
  7. Du får dem jo litt større også da... :D http://www.vikre.no/TSUplasthaller/50-120%20kvadratmeter.htm Men, seriøst... TSU1330 burde jo være en grei størrelse, men den koster jo også en hel del mer... Burde jo faktisk kunne gjøre en hel del med en garasje for 15000,- i hvert fall hvis man er litt om seg og får tak i brukte vifter og armaturer.
  8. Dette ble en vanvittig fin bil! Sånn skal en Volvo se ut ;)
  9. Har ikke helt bestemt meg for pris... er nok åpen for bud, men jeg "gir" den ikke bort :)
  10. Tittel er fixed ;) Alt for få av dem ja, Colli :D
  11. Dette er 76-modell Volvo 242 DL Jubileum, regga i 75 for ordens skyld. Eid av fattern fra 82 til 97, da jeg overtok den. Slipte ned hele bilen, monterte nivåregulering, us-front, snutepanser, hekkspoiler, klemte sammen fjørene foran, sotet ruter og lakkerte den i en mørk vinrød BMW-farge, som jeg ikke husker koden på i farta. Hadde den frem til sommeren 98, da upcoming eu-kontroll og ursliten orginalmotor førte meg i retning av salg. Jeg hadde dessuten fryktlig lyst på Mercedes. Og det ble det, jeg solgte bilen og kjøpte en 70-talls S-klasse, som endte opp med å bli solgt som delebil etter et halvt år, sammen med den andre delebilen :D I flere år angret jeg som en hund på at jeg hadde solgt den, dels av nostalgiske årsaker og dels fordi jeg hadde så mange planer for den som jeg ikke hadde fullført. Idéene var blant annet, av det lille jeg kan huske; et-motor, T-rød styling, diger eksos og en hel masse andre råner-effekter. Heldigvis ble ikke dette noe av. Haha ;) Rundt nyttårsskiftet 2003/2004 tok savnet overhånd, til tross for at jeg hadde hatt 15-20 andre biler i mellomtiden som bortimot samtlige var fetere enn den Volvoen. Jeg kontaktet han jeg solgte den til og fant i tillegg ut ved hjelp av Google at han hadde lurt på å selge bilen et år tidligere. Men jo da, han hadde den stående fremdeles, og ønsket å selge den. Raste avgårde for å kikke og prøve. Konstaterte dessverre at han ikke på noen måte hadde forsøkt å være snill mot den, men blind av kjærlighet bladde jeg opp kronarser og kjørte blid og fornøyd hjem igjen. 3 dager var ganske eksakt hva motoren, som ikke lenger var original, holdt før toppakningen røyk. Dette skulle visstnok være en veldig bra motor, som var kjørt lite og blada blada... Det førte til at bilen ble stående parkert et år uten motor. Tanken var uansett at dette skulle bli et langtidsprosjekt som ikke skulle på veien igjen før den ble veteran. I januar 2005 kom jeg tilfeldigvis over en B230A i knallgod stand fra en kar i familiær tilknytning. Dermed ble det motorbytte, UTE i 30cm snø i hagen i -10 grader! Kjøpte originale Volvodeler for ca 5 lapper til motoren, for å være på den sikre siden og få motoren 100% tett. Etter det ble den brukt daglig hele 2005. I løpet av det året ble det montert svart originalt skinninteriør, glt-vinge, nye dempere, senkesett og 940-felger (husker ikke navnet), som etter hvert ble byttet ut til 17" felger (Texascoms gamle felger). Så kom tid for eu-kontroll igjen, og bilen ble nå parkert i gårdsplassen til svigermor og svigerfar, til stooor glede (neppe). Våren kom og isen gikk og hun seilte sin vei... nei, ikke helt, men bilen fikk i alle fall nytt batteri, en slurk bensin og startet som om den skulle vært kjørt i går. Bortsett fra at bakre eksospotta hadde løsnet, hadde den ikke fått noen varige mén av å stå parkert under snø i nesten et halvt år. Hele våren og hele sommeren gikk til å pusse ned bilen igjen, sparkle, fylle og slipe. Nå har bilen fått tilbake originalfronten og står i garasje og venter på å bli fraktet avgårde til lakkering. Nå skal den få tilbake sin originale farge, Caribbean Red. Til nå er dørkanter, motorrom, bagasjerom og underside av panser og bagasjelokk allerede lakkert. Videre har jeg modifisert bakfangeren slik at den ligger så tett inntil karosseriet som mulig, for jeg vil ikke ha lister på fangerene. Etter et forsøk på lakkering som ga dårlig resultat i høst, pusset jeg bilen jevn igjen, så nå venter den på å grunnes og lakkes nok en gang. Dessverre har det blitt slik at jeg har endt opp med fire biler, hvorav to er prosjekter og i tillegg et hus fra 1933 som jeg også har en drøss prosjekter på og garasjebygging, i tillegg til høyskole, i tillegg til dame og unger... puh... sier som Elling; jeg er en prosjektenes mann, så avgjørelsen har blitt at jeg må si takk og farvel til den gode 242'en en gang for alle når jeg nå får lakkert og eu-godkjent den. Noen som ønsker seg morsom Volvo til våren? Ypperlig utgangspunkt for motorprosjekt! ;) Specs per i dag: - svart skinn - gt-ratt - ny type fangere (lakkerte) - modifisert bakfanger - ingen lister på fangere - glt-vinge - lakkert snowcap - lakkerte vindusviskere :D - Lesjöfors senkesett - 17" felger Slenger inn et par bilder av den, og lover å komme med flere snart...
  12. Burde kanskje laget en tråd min 75 242DL Jubileum da... hadde en tidligere, men er så forferdelig dårlig til å oppdatere (hmmmm, har ikke ro i røven til å sitte og skrive og laste opp bilder). Den kommer til salgs om forhåpentligvis ikke så altfor lenge, så da blir det i alle fall en tråd om den... :D
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår