Fikk motorhavari på første langturen jeg hadde med min Neon. For meg som pendler øst-vest vil dette si MIDT oppe på fjellet, lengst unna folk som overhodet mulig.
Følgende scenario: Etter rundt tre timer lugger det litt i pedalen, og motortrykket synker fram til motoren kubber, jeg kan holde fullt pådrag på gassen og det dabber likevel bare av. Etter en obligatorisk runde med sjekking av olje etc. klarer jeg å kjøre et lite stykke før det skjer igjen. Denne gangen blir jeg litt skeptisk og ringer rundt for å rådføre meg hva som skjer. Dette medfører en forholdsvis lang pause, som gjør at bilen får kjølt seg og tydeligvis lar seg kjøre igjen.
Bilen leveres hos Møller i Bergen, de kjører diagnoseringsverktøy uten hell, og de skriver bilen ut da de ikke finner noen feil. Jeg returnerer over fjellene, feilen oppstår igjen, og igjen. Når jeg omsider er kommet fram leverer jeg bilen hos Chrysler-forhandleren her i byen, de kjører diagnoseringsverktøyet, til tross for jeg sier det er gjort uten hell tidligere, ringer og sier de ikke finner feil. Etter litt om og men får jeg dem til å trykkteste diverse system. Det har seg nemlig slik at bilen «drikker» kjøleveske; men BARE på disse langturene når det er motorkluss (bilen fungerer utmerket til vanlig småturer). Trykktestingen var uten hell, alle krinkler og kroker er sjekket for lekkasjer, og verkstedsfolkene er rådvill.
Er det noen som har vært ute for dette og aner en løsning?
- fortvilt eier