
knuhen
Bruker-
Innholdsteller
31 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Om knuhen
- Bursdag 03/13/1966
Contact Methods
-
Bosted
Steinkjer
knuhen's Achievements

Korporal (2/13)
10
Nettsamfunnsomdømme
-
Sliter litt med bobilen som av og til vibrerer, rykker ved ca 2200 rpm. Alt i forstilling virker ok og tight, også drivaksler. Noen som har mistanke på feil ? Gjelder i alle gir
-
2000 mod voyager diesel kan ikke gi gass
emne svarte i knuhen sin knuhen i Amcar - amerikanske bilmerker
Avlest feilkode P1515 Feil på gasspedalsensor. Disse bilene går ved f.eks denne feilen over i "Limp home mode" og får et konstant turtall på 1100. Viste seg koplingen på gasspedalen var eiret opp, så crc løste problemet ;-) -
Er det standard OBD2 interface på diesel 2000 modellen ?
-
Problem med at bilen starter, men jeg får ikke til å gi gass (turtallet øker ikke) Om jeg stopper den, kommer den seg ofte eter en par starter og bilen går som normalt. Dette skjer både med vark og kald motor. Den kan også miste turtallet litt etter gasspådrag om jeg har clutchen inne. Noen guruer på dette feltet ?
-
Hvordan gjør jeg det med stramming på reima ?
-
mener selfølgelig reim, men har sett litt i motoren, ser ut som man enkelt kan ta av motorfestet der reimen går, for så å komme enkelt til ?
-
Har en 1,6 liter bensin Carisma 1998 modell som jeg tenker å bytte registerkjede på. Noen som har erfaring med dette på denne bilen ? Trengs spesialverktøy ? Har tidliger byttet på min Volvo 94o og det syns jeg var rimelig enkelt.
-
2000 diesel hoster når jeg starter den
emne svarte i knuhen sin knuhen i Amcar - amerikanske bilmerker
Kan jeg sjekke dette selv på noen måte ? -
Har en 2000 modell Voyager diesel som er starter straks men hoster en stund før den går fint (ryker også) I vår slet jeg med ast den var treg å starte, viste seg det da var det ene releet til 2 av glødepluggene.Byttet begge releene. Har nå sjekket det ikke er dette og alle glødepluggene får strøm ved gløding. (alle gløder også, da jeg har tatt de ut og koplet batteriet direkte på de for å se at de gløder.Har også målt de med tangampermeter og de trekker 10-20 A alt etter hvor varm de er. Synes også det lukter litt når jeg stopper bilen. Har byttet overstrømsslangene mellom sylindrene, så disse er tette. Ser for meg ut som den uansett ikke gløder på 1 eller 2 sylindre, da symtomene er lik de jeg hadde i vår. Har følgende spørsmål: 1.Kan glødepluggene være defekt selv om de virker ok når jeg kopler strøm direkte på de ? 2. Kan vel ikke være at diselen renner tilbake da bilen starter straks, men på 2-3 sylindrer(tror jeg på grunn av røyken) ? 3. Andre gode tips ?
-
Skal sjekke dette, men andre tips om vanlige feil med dieselbiler som er treg å starte ?
-
Legger denne i teknisk tråd, da jeg er litt interisert i hva som er vanligste problemet med kallstart av dieselbil. Har selv en 2,5 diesel 2000 mod voyager, den er utrolig enkel å starte varm, men værre desto kaldere. ikke store problemet nå da det er varm i været, men den hoster å harker litt noen sekunder, og ryker litt (nei den har ikke kjede, går pent varm, normalt diselforbruk, bruker ikke vann). Slik jeg ser det er det vel følgende som må være ok for en god start: 1. Batteriet. 2. Glødepluggene. 3. Diselfilter ikke tett. Hva annet er viktig ?? Knut
-
Levetid på regkjede 1997-1998 modell
emne svarte i knuhen sin knuhen i Amcar - amerikanske bilmerker
Bilselger oplyser følgende: Om kjedet ikke er byttet før og motoren havarerer er garantien som opgitt 143000 km. Om kjeden er byttet er det 1 år garanti eller 20000km som gjelder. Crysler er veldig "grei", så om kjeden ryker eller er strekt slik at den må byttes på f.eks 24000 km, "ordner vi nokk det". Utover dette må eventuelle uoverenstemmelser prøves for rettsaperatet hevder selger her. Kom med inspill dere som har fått andre beskjeder fra verksted/selger. Spørsmålene mine er også sendt til crysler Norge, men de viser kun til merkeforhandler. Gjør dette temaet kjent for kompisser av dere som har samme problem. -
Levetid på regkjede 1997-1998 modell
emne svarte i knuhen sin knuhen i Amcar - amerikanske bilmerker
Litt tomgang, men ikke alt for mye. Bragstad tror det er starten som tar livet av kjeden (ialefall at den slites mest da) Kompis avmeg byttet også det i toppen og kjede for 1 år siden, 10000 km, har alt 2 grader strekk nå. Skal sjekke oljetrykket. Ingen andre med erfaring om hvor lenge kjeden holder ? -
Levetid på regkjede 1997-1998 modell
emne svarte i knuhen sin knuhen i Amcar - amerikanske bilmerker
Bilen: Regkjede skiftet på 107.000 (Tror det var havari denne gangen) Jeg kjøpte den for 2 år siden, bilen sto da på 150.000 Kjeden måtte så byttes like etter min garanti på 0,5 år, altså på 163.000 (Bragstad hevdet den var bra på min kontroll like før garantien gikk ut) Ble da enig om at jeg kostet delene, og de jobben, men burde vel ha tatt dette videre ser jeg i ettertid. Var foresten denne gangen i kontakt med NAF advokat her på Steinkjer, og han mente jeg hadde en god sak. Kjeden hadde da gått 43.000 (selger hevdet snitt på 80.000 var normalt (når jeg kjøpte bilen). Var så inne på sjekk ved nesten 170.000. Regkjede var da strekt 4grader og oljetrykket var 2,5 bar v.4000 rpm. Denne kjeden holdt altså nesten 7000 km (Noen bedre ?!). Noen dager etter ringte Bragstad å ville skifte vippearmsbukker og støtstenger, da oljetrykket på 2,5 var for dårlig. Dette skiftet de uten omkostninger.(kostnad ca 11.000,-) Oljetrykket steg da til 3,5 bar v.4000rpm, og jeg hadde ny kjede igjen. målte så kjeden flere ganger denne sommeren,høsten og strekket lå på ca 0,5 grader de neste 9000 km. Så nå like før 1 års garantien utløp, dro jeg på Bragstad å skulle måle kjeden på nytt. Bilen hadde nå gått nesten 18.000 etter forrige kjedebytte. Fikk da melding om at de måtte bytte den igjen, strekket var blitt 3,5 grader. Altså 3 grader på ca 9000 km. Oljetrykket var også lavt igjen. De skiftet kjeden og tok av bunnpanen og fjernet "grums" som lå i silen på oljepumpen. Oljetrykket var nå over 3 bar ved 4000rpm. Da jeg selv holder bilen vedlike svært godt, bytter jeg ole vår og sommer, kjører ca 20.000 i året. Garanti er ok, 1 år/20000 km, men heldigvis er det vel noe som heter reklamasjon. Spørsmålene mine er : 1.Kan jeg kreve å heve kjøpet etter 2 år/40000km 3 regkjeder ? 2.Hva med om kjeden nå holder like over 1 år, og må byttes igjenn, er det fortsatt firmaet som må ta dette, da en regkjede normalt skal holde mye lenger ? 3. Noen som kan forklare meg at det er normalt å måle oljetrykket v 4000 rpm, da en diesel i normal drift går på 1500-2000 rpm, ofte også på under 1000 på tomgang. -
Levetid på regkjede 1997-1998 modell
emne svarte i knuhen sin knuhen i Amcar - amerikanske bilmerker
Da er regkjeda byttet for 3 gang på 40.000 km. Garantisak. Denne hadde gått 18.000. Verkstedet på Steinkjer (Bragstad) hevdet det også var avleiringer i silen på oljepumpa, så de fikset dette. Når jeg kjøpte bilen var jeg klar over problemet, men selgeren fortalte at kjedene gikk ca 80.000. Verkstedet anbefaler også mineralolje 10-40 Hvor langt har deres gått ?
Bilforumet diskusjon
Bilforumet er plassen du diskuterer bilrelatert innhold. Du spør gode spørsmål og får hjelp av dyktige medlemmer med til sammen tusenvis av år med erfaring fra bilhold. Du kan diskutere alt fra bremseproblemer, tips til montering av ekstralys, hjelp til feilsøking. Du kan også dele dine erfaringer med andre og hjelpe andre medlemmer av dette fantastiske samfunnet.
Kommersielt innhold
Innholdet på forumet er i all hovedsak brukergenerert og blir moderert av brukerne selv. Det er strenge regler for posting av direkte reklame fra eksterne aktører. Forumet eies av Ekstralys as og er hovedsponsor av forumet. Ekstralys og enkelte partnere har anledning å poste umoderert innhold som kan inneholde produktplasseringer. I slike tilfeller vil kommersielt innhold være merket av den som poster i dens signatur.