Gå til innhold

technobreath

Bruker
  • Innholdsteller

    460
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om technobreath

  • Bursdag 04/29/1983

Contact Methods

  • Bosted
    Vigrestad

technobreath's Achievements

  1. skeptisk til gult tåkelys? sett forskjelen på gult og hvitt gatelys i tåke? Mye bedre med gult / oransje gatelykter for sikten sin del, men best av alt har jeg erfaring med nesten blåhvitt kraftig xenonlys, funker bra det også, men vanlig lys i tåke er jeg ikke særlig glad i... :) Men uansett - gule lamper er jo dritstygt når alt kommer til alt :P
  2. Kan jo lage en PWM styring av lyset. energieffektiv dimming da spenningen hele tiden er ca 12 V :)... Neinei... er forsåvit enig i at det er litt vel drygt å begynne å tipse på denne måten, men det kan gjøres da, men om det er så smart er en annen ting.
  3. http://web.mit.edu/rec/www/workshop/voltage-divider.gif Her er en spenningsdeler med tilhørende formel. En enkel spenningsdeler som tar |0 minutt å bygge. Jeg tror ikke det er vits å bruke en regulator - som skal ha til oppgave å ta en spenning, nedskalere den og stabilisere den - men en enkel spenningsdeler så kan du hente ut hvilken spenning du vil ved å variere forholdet mellom verdien i de to motstandene. Vin er batteriet og Vout er den spenningen du gir (+) til pæra. Andre enden på pæra kobler du som vanlig rett til jord. Du kan bruke for eksempel slike til designet. De skal monteres med kjøleribbe da... https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog eller slike med kjølehus påbygd ca samme pris: https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalogstart.do?tab=catalog Med dette prinsippet kan du altså dra spenningen på et bilbatteri på 12 volt hvor du vil mellom 12 og 0 volt, enkelt bare ved å variere motstandsforholdet mellom de to motstandene. Om du behøver så stor effekt toleranse på motstandende som jeg har satt opp er jeg litt usikker på, men noen her inne er sikkert bedre med de nøyaktige teoretiske beregningene enn meg, så velkommen.
  4. Biltilsynet godkjenner sist jeg sjekka.
  5. du trenger sprøyte, trykkregulator, slanger og vannutskiller, og en kompressor selvsagt... :). Kjøp med overliggendes kopp, da disse kanskje er enklest å sno rundt delene som skal lakkes. Tror nok du får til dette her dersom du er villig til å prøve å feile litt... :) Og legg bare på nok slik at du kan gjøre slik som Laaars sier... :) IKKE glem verneutstyr - i det minste ha en maske med filter som er godkjent for lakkeringen, holder ikke med vanlig støvmaske i grunnen... :) Slik maske får du også på biltema. :)
  6. Så ut til å ha en passe motor. Men som sagt tidligere... det er da umulig å avkrefte at en bil er skeiv på noen bilder.. må måles, men den der så da kraftig bulka ut da, og jeg blir skikkelig overrasket om den viser seg å ikke være durabelig skeiv...
  7. :omfg Ja da er det vel retting tenker jeg... :)
  8. hadde et tilfelle for noen år sia der jeg undersøkte pris på retting av felger jeg hadde kjørt i ett hull. Jeg ringte 1881, og de fant 2 firma i mitt område lett som bare det. Men det viste seg å bli vanvittig dyrt, så det er jo også en tanke... jeg vurderte ikke å rette felgene engang, de gikk rett i containeren.
  9. Feilen kan komme av mange flere årsaker enn dårlig jording også. Tingen er at om du klarer å skjerme signalkablene godt så er mye gjort. Kanskje bruke en skjerma signalkabel som jordes i en ende...
  10. En tanke er kanskje at releutgangen du har på alarmen er pulserende, mens blinklys releet skal ha konstant strøm... eller skal det ikke? nå ble jeg i tvil selv... :)
  11. Du kan i mange tilfeller åpne den med å komme til låsen på luka direkte fra baksiden av luka innenfor interiøret i bagasjerommet. Hadde et problem på den forrige bilen min, at luka ikke vile låse seg igjen. Da var det låsepinnen som hadde hengt seg opp og ikke ville gå i posisjon - jeg kledde da av interiøret bak luka i bagasjerommet - stakk hånda inn til jeg nådde lukas bakside og skyvde pinnen på plass, så du kan sikkert gjøre noe lignendes for å få åpnet den fra innsiden. Finn no å dra i som nevnt ovenfor. Men ikke sikker på om det er en "nødåpner" å finne et sted, men kommer du til luka fra baksida - dvs innsida i bagasjerommet som sagt så får du den garantert opp. Rimelig enkel sak... Kanskje kan du se under teppet ved hendelen du bruker normalt til å åpne med, men tviler nesten på du finner feilen der... men kan jo være, så det er verdt en titt...
  12. Jeg har et lignendes tilfelle å vise til: En kammerat av meg kjøper og selger biler. En bil han hadde kjøpt inn skulle han ha på PKK. Kontrolløren kjenner vi også begge to veldig godt, og han er av den nøye typen som gjør er både rettferdig, men etter boka veldig nøye - og bra er det. Kontrolløren godkjente ikke bilen, og kammeraten min tok den hjem for å utbedre feilene. Før han fikk sent bilen på etterkontroll så kom det en kjøper og ville ha bilen, han kom langveisfra bergen til sør for stavanger for å kjøpe denne, og han skulle hjemme i bergen ta etterkontrollen, for alle feila var utbedra av kammeraten min. Siden han var så i farta med å handle så skulle han ta etterkontrollen selv i bergen, og når han da gjorde det så nektet verkstedet å godkjenne bilen, da de mente det mange feil enda med bilen. Kjøperen ble selvsagt litt frustrert og rådvill, for å reparere bilen hadde han ikke lyst til når den skulle vært i orden, bare kontrollen manglet, men her var det altså flere feil enn først avdekket på PKK. Kammeraten min fikk bilen ned her igjen for å sjekke opp saken. Samtidig sjekka han opp med kontrolløren her nede på verkstedet hva som var praksis og lov å gjøre på en etterkontroll. Kontrolløren undersøkte saken nøye, og konklusjonen var at det IKKE går an å overprøve en PKK på en etterkontroll! Dessuten så undersøkte han bilen på ny, og undersøkte det som verkstedet i bergen hadde påpekt, og fant at feilene var enten ikke eksisterendes, eller ubetydelige! Og dere kan ta ordet mitt på at dette er en dyktig kontrollør som holder på med dette hver dag, og har gjordt det i mange år. Aldri har han latt noe slippe gjennom hos meg, og alltid gitt meg råd til hvordan jeg skal fikse feilene, men fikses måtte de for å få bilen godkjent. Det endte med at den lokale kontrolløren her godkjente bilen der og da etter en grundig etterkontroll - som verkstedet i bergen hadde nektet å godkjenne tidligere selv om ALLE feil fra original PKK var utbedret. Jeg har ikke regler å vise til på stående fot, men konklusjonen ut fra grundige undersøkelser av kontrolløren jeg kjenner er at en etterkontroll kan IKKE overprøve en original PKK! Er det biltilsynet som skal ha etterkontroll og vil overprøve så har de en mulighet til å EU godkjenne bilen, men om de mener noe mangler, så må de gi mangellapp etterpå. Men i slike tilfeller så må de godkjenne først. Typisk tilsynet da å gjøre som de vil...! Jepp, altså, de kan se så mye de vil, men bare se ikke røre! Edit: Dersom det er etterkontroll etter PKK, så kan du vel gå en annen plass enn til BT for å få denne gjennomført, eller har du et spesialtilfelle som gjør at BT MÅ godkjenne? For ellers så kan jo et hvert verksted som utfører PKK også ettergodkjenne...
  13. ok, detter akslingen ut så er enten leddet gåent, eller så har du en slitt låsering, eller så er akslingen for kort... detter ikke bare ut av seg selv. Jeg har opplevd dette en gang men da var ytre leddet ødelagt... At bilen er senka skal da ikke bety så mye trodde jeg... hjula skal jo kunne fjære uten at akslingen detter ut.
  14. Beste du kan gjøre er jo da og ta kontakt med bildiagnosebutikken.no for å høre hva du bør kjøpe. Har selv en av produktene de har der ser jeg - ELM327 USB. Jeg kjøpte denne på ebay for knappe 300 kroner ferdig momsa og frakta fra UK, så den de har her er veldig dyr igjen... men kan hende jeg får med noe annet enn en brennecd med piratprogramvare i når du kjøper i norge, men ville ikke satset for mye på dette. Jeg vet ikke om du kan resette airbag fra denne dingsen, men jeg tror det skal være mulig, men har ikke prøvd den særlig ut enda. Jeg kjøpte også en CD med programvare som skulle være veldig god til denne på ebay, her brendte jeg meg, og betalte 150 kroner for en brennecd med piratvare på - så ut som noe han hadde tatt rett fra download junk folderen sin og bare slengt det ut på en CD og brent i vei uten å rydde opp i det først - programvaren solgte han som sin egen produsert. sant!! Jeg tok kontakt med ebay og paypal for å få igjen penga mine, men der er papirmølla så omfattende og treg at det hele var til å spy av. Det endte opp med at jeg ble tilbudt å betale en utenforstående ekspert for å se på innholdet på CDen jeg hadde kjøpt, for å få hans vurdering om det var piratvare eller ikke - men det hadde jo kosta mye mer enn selve CDen, og de kostnadene hadde jeg ikke fått igjen uansett. Så jeg fikk aldri penger igjen for all umaken jeg gjorde for å informere dem om at folk svindla via deres nettverk... men ikke noe særlig hjelp der å få - så jeg bruker gladelig piratvaren når det skal være på den måten... Bare en heads up hvis du vurderer å handle på ebay - ikke kjøp noe fra hong kong eller noe sånt, og sjekk grundig at selgeren ikke har EN eneste negativ anmerkning. Denne selgeren jeg kjøpte det av hadde 99,8% positiv feedback - snakk om ulv i fåreklær!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår