For det føste, "boksen" legger til drivstoff som igjen skaper mere eksos = (på diesel biler) gir mere ladetrykk og gir i sin tur mere luft. Man lurer ikke bilen til å tro at den får mere luft, den gjør faktisk det.
Det signalet som styreenheten sender til ventiler osv. i fuelsystemet, bestemmer innsprøytningstrykket over dysene, det er dette grunntrykket som blir hevet ved montering av en "boks". Da er det svært viktig at trykket blir hevet riktig, hverken for mye eller for lite, det har både med kapasiteten på dysene å gjøre (det er derfor man øker trykket, for å gi mere fuel på samme tid) og at man vil unngå at dysene blir tregere ved for høyt trykk.
Det er noen "bokser" av billig kvalitet som øker åpningstiden på dysene i tillegg til trykkøkning på grunntrykket og da risikerer man å få inn fuel på feil tidspunkt, noen som kan gi motorproblemer og i allefall svartrøk og dårlig forbrenning.
Så som alt annet her i verden er ikke en sko en sko, ei heller en bil en bil, og absolutt er ikke en boks en boks.