Gå til innhold

Stian1301

Bruker
  • Innholdsteller

    56
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Stian1301

  • Bursdag 01/13/1984

Contact Methods

  • Bosted
    Trondheim

Stian1301's Achievements

  1. Det ytre lageret hadde selvfølgelig brent seg, men fiksa det med vinkelkutter. Så stramma jeg til så mye at hjulet gikk fint rundt og akkurat så mye at det ikke ble slakke, så løsna jeg og satte mutteren til med håndkraft. Godt at det ruller uten noen ulyder igjen, men merker at jeg blir veldig skeptisk og sitter og hører etter mistenkelige lyder hele tiden... Men sånn er det å kjøre gammel bil.
  2. Bråker den mye? Er ikke fri eksos fremme ved manifold (mellom blokka og manifold)? Prøv å lokalisere nøyaktig hvor røyken kommer fra. Info om gåen toppakning hentet fra wikipedia: Å ha en gåen toppakning er et vanlig problem, spesielt med litt aldrende biler. Problemet kan oppstå når som helst i en bils eksistens, men vanligvis ikke før den har noen kilometer på samvittigheten, minst som regel 100 000 eller mer, selv om dette igjen er svært lavt. Først etter 200 000 kilometer er det ventet at en bil kan få dette problemet. Det bør ikke kjøres med en bil med gåen toppakning. Aluminium, som brukes i lettmetallsylindertoppene er lettere enn støpejernstopper, men kan også bli mye varmere, og sette mer press på pakningen. Dersom dette hender, kan pakningen sprekke. Resultatet er at det kan pumpes kjølevæske over i oljen, og det kan forekomme en såkalt hydrolock, hvor de glovarme sylinderne blir oversvømmet med kjølevæske, som ikke kan komprimeres, og dermed kan heller ikke motoren beveges. Dersom det gjøres forsøk på dette kan dette bøye stempelpinner, og motoren kan bli uøkonomisk å reparere. En annen ting som også kan forekomme er at eksos pumpes over i bilens kjølevæskesystem og presser vann ut, og skaper et enormt trykk, som i sin tur igjen kan skade motoren voldsomt. Tydelige tegn på at toppakningen kan være gåen er at bilen har blålig tykk eksos når den er varm. Driftsvarme bensinmotorer bør ikke avgi tykk eksos, dette er et tegn på slitasje. Det er også lett å se hvis bilen begynner å bruke mye kjølevæske, og det ikke er tegn til synlige lekkasjer. Inni bilen under kjøring kan en også finne ut om bilen begynner å få dårlig toppakning - temperaturnålen begynner å «vandre», det vil si at den kan stige opp til 100 grader, bilens egentlige kokepunkt, hadde det ikke vært for kjølevæsken. I det neste øyeblikket kan nålen falle helt til 70-80 grader. Motortemperatur skal være stødig under kjøring, men det er ikke umulig at den kan stige ved kjøring i oppoverbakker.
  3. Fikk den for mye bensin pga at tempføleren var gåen?? Har samme problem på min bil. Bytta rotor, fordeler, plugger, og pluggledninger. Men fortsatt ikke bedre. Men vet at tempfølern er gåen pga at viftene kobler ikke inn når bilen blir varm. Og den bruker MYE bensin. Skal sjekke ledningen til massemåleren i morgen...
  4. Takk for infoen! Da er jeg medlem:) Desverre et par timer for sent, men man vet jo aldri når det skjer et uhell igjen...
  5. Er veldig greit å bytte topp pakning. Tar litt tid og er en del skruer. Men gi deg god tid og husk hvor ting skal være så går det nok fint skal du se. Husk å kjøpe nye bolter til toppen og trekk til disse med moment nøkkel. Skal og festes i en viss rekkefølge, men dette sto forklart på pakken til boltene da jeg gjorde det. Hør med et verksted for riktig moment.
  6. Da har jeg erfart å kjøre ihjel lageret! Skulle kjøre til sverige i dag, en tur på 9 mil. Halvveis gikk lageret til hæl****!! Ble bare en helt grusom lyd fra bakhjulet. Så måtte bare parkere bilen og ringe falck, hvor det viste seg at de skulle ha 4500-5500,- for å hente meg fordi jeg bare har ansvarsforsikring. Så måtte bare parkere bilen på nærmeste gård og få en kompis til å komme og hente oss. Så blir det å kjøre oppover igjen i mårra og få bytta lageret. Håper at det bare er lageret som er røket nå da! Det var lørdagen sin det!!
  7. Jeg måtte dra til skikkelig for at det ikke skulle være slakke lengre. Men da bør jeg kanskje løsne den litt igjen og heller la det være litt slakke før jeg bytter lageret?
  8. Hvor hardt skal jeg stramme hjullagrene bak? Jekka opp bilen og kjente på dekket i dag og da var det litt slakke der. Stramma til litt på sentermutra, men måtte ta godt i for å få strammet den. Kan jeg ødelegge lageret med å skru for hardt?
  9. Sikringsboks til golf 3 selges. Trodde det var noe galt med den gamle så kjøpte en på et bilopphuggeri, men viste seg at det ikke var noe galt med den allikevel.
  10. Har nesten samme problem på min 92 GTI. Den fjusker en del på lavt turtall, spesielt når den er kald. Når jeg er ute og kjører og tråkker inn clutchen faller turtallet ofte ned til nesten 0 så hopper det opp og ned et par ganger før den blir normal igjen. Stopper og plutselig i et og annet kryss, men alltid lett å starte igjen. Har prøvd å bytte fordeler, rotor og pluggledninger og det resulterte i at den ble helt fin i 2 dager. Har og spraya startgass fra luftfilter til innsug for å se om den drar falskluft, men nei... Noen tips?
  11. Takk for svar! Bytta den selv i går og det var veldig enkelt. Var plug & play hele veien. Bytta over en og en ledning fra den gamle til den nye boksen. Er veldig vanskelig å gjøre noe feil!
  12. Må nå bytte sikringsboks og lurer på om tilkoblingene bak bare er plug & play eller om det er rom for store feil?
  13. Hvis den låser alle andre dører så er det sentrallås. Sjekk at vakumslangen ikke har fallt av på bakluka. Er bare å åpne dekselet på innsiden av luka så kommer du til.
  14. En irriterende liten kvitrelyd som er der nesten hele tiden, vanskelig og høre om den kommer fra forhjulet eller bakhjulet. Forsvinner når jeg bremser og svinger til høyre. Bilen er en 1992 gti, så er skivebrems fremme og bak. Bak har jeg nettop bytta skiver og klosser. Lyden var der før jeg bytta bremsene.
  15. Takk for svar! Sto mye bra på den siden!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår