Gå til innhold

Tennplugger eller?

Ranger emnet


Husmora

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at bil ikke er min sterke side, jeg er faktisk særdeles dårlig når det kommer til biltekniske spørsmål. Derfor forsøker jeg her.

 

I dag hadde jeg en snodig opplevelse med min golf III 1994 modell. Hver gang turtallet nærmer seg 1500, så slipper den taket og faller ned til 400 - for å så øke til 1500 - og falle igjen. Dette medfører store problemer når jeg skal kjøre i kø, krypkjøre - eller starte fra 0 kmt og ut av veikryss etc. Hva kan dette skyldes? Når jeg gir på og overstiger 2500 går det greit, men hvis jeg slipper gassen helt - så synker den til rundt 400 for å så øke til vanlig tomgang. Den går greit på tomgang, men det er altså når jeg gir gass at den svikter. Har fylt på kondensfjerner, og sjekket luftfilteret - men ingen ting hjelper. Noen som har noen forslag til hva jeg kan sjekke og evt. bytte? Det virker som om jeg akkurat har fått lappen siden bilen gir på og slutter, og gir på og slutter ved å holde gassen fast inne når den kommer til rundt 1500-2000 omdreininger. Hvis jeg gir på skikkelig (5000-6000) og ruser motoren, så faller den av og til så lavt etterpå at bilen kveles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest noe om slik fjusking før en gang og da var konklusjonen at luftmengdemåleren var gåen. Veit ikke om det er det i dette tilfellet, men kan være værdt å sjekke

 

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde et lignende problem på min, en 1,8L...

 

va på versted med den, der ble følere ogslikt byttet... men nei, det hjalp ikke..

det tok lang tid før eg fant det ut. der er vel sannsynlig vis noen ledninger som går til forgassern om du har det... vertfall det kan vere lurt å sjekke opp de ledningen som styre følere og slikt te bensinmengeden. det va problemet mitt. det va to ledninge som va blitt så varme at dem hadde fått smeltet isolasjon, å dermed lå dem å "kakket" borti hverandre som medførte at han kuttet bensintilførselen i 1sekund ca, å da hoppet den på turtallet slik du beskriver... du kain jo sjekke dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner hva som var problemet ditt - men hos meg så forekommer det jo kun når den er rundt 1500-2000 omdr. og den kutter ikke dersom jeg holder høyt turtall kontinuerlig. men, jeg får sjekke litt - selv om det er som å be en blind mann operere hjernen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på service for 3-4 uker siden, og da snakket de om at de hadde renset et eller annet måle-apparat. etter det så har det vært umulig å starte uten å ruse bilen noe jeg aldri har behøvd før, og den har gått dårlig på tomgang når den har vært kald. kan det ha noen sammenheng? kan det ha vært luftmåleren du nevnte tro og ikke temp måler som jeg har trodd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den fusker nok litt ja, det er nok betegnelsen! går i rykk og napp når den ligger på ca 1500 omdreininger +. 1,4 liter bensin tror jeg det er (jeg vet at det er bensin da).

 

tror jeg skrev det tidligere, eller er det andre spesifikasjoner dere trenger? 1,4 l bensin.... 60 hk kanskje...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk samme problem med vr6'en min nå..Når jeg trør på så funker den fint, helt til jeg prøver å kjøre roligt da hørres det ut som om den ikke får bensin en liten stund..muligens ledninger som kommer ilag da ja? Samme skjer når jeg skal bakke, den dauer RETT ut viss jeg ikke bare slipper den roligt ut på clutchen..

* Golf 2 1986 (Vraket)

* Golf 2 1992 (Vraket)

* Golf 2 1985 (Solgt)

* Golf 3 1992 Vr6 (Solgt)* Golf 2 1991 (Solgt) * Bmw 523i 2001 (Vraket)

* Bmw 520i 1996 (Solgt) * Bmw 520i 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette bare minnet meg om sånn som min va, da det låg to ledninger i en bundt som hadde dårli isolasjon, men min sto også å vandret på turtalle fra 500-3000 omdreininger på tomgang til den plutseli stoppet. under kjøring nøkket å hærja den volsomt til jeg ga på... å vist e sko gire kunne den finne på å stoppe i det jeg clurtset.. jeg ville tatt å sjekket ledningen som ligger på eller veldi nært motorn, husk å surr av den beskyttelses tapen som er surret rundt flere ledninger, det va inne en sånn bundt jeg hadde problem...

 

for det va jo heilt unødig å egentli fare på versted med den, siden dem ikke fant det å det kosta MYE...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår