Gå til innhold

Delefilter på 4-kanals forsterker, går det?

Ranger emnet

Northfield

Anbefalte innlegg

Jeg har en Power Aqustic 4-kanals forsterker som jeg har tenkt å bruke til å drive en 12" sub og 6"x9". Så hadde jeg tenkt å koble et delefilter på den slik at subben ikke fikk diskant (det er ikke innebygd delefilter i forsterkeren)

Har spurt folk som har peiling på dette (butikker e.t.c) men de er litt usikkre.

Jeg kan begynne med å forklare hvordan jeg har tenkt å få dette til. Jeg strekker signal kabelen til bagasjerommet også bruker jeg en splitter slik at jeg får delt den i to, også strekker jeg den ene til kanal 1&2 (der jeg kobler 6x9 på) også strekker jeg den andre til delefilteret også vidre fra delefilteret til kanal 3&4 (der jeg kobler subben på) Noen som har prøv dette og har erfaring med dette? Hvis jeg har forklart litt vanskellig så bare spør hvis det er noe dere ikke skjønner. Setter stor pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil tro dette skal gå fint.. men hva med å lage ett delefilter mellom forsterker og sub? det er jo sånn det er i vanlige hus-høytallere og komponent-sett :) ett eksempel: http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=658331%20&cart_id= nå har jeg ingen anelse om hvor mye krefter du bruker på suben, så det var bare ett eksempel. men, sånt går jo også ant og lage selv. har selv lagd det når jeg ikke hadde noe sub utgang på eff.trinnet hjemme.

Do-It-Yourself - DIYstash

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved brukm av el,delefilter, så skulle det bare å sende en signalkabel (mener selvsagt høyre og venstre) til el.filter.

Og så sende signalkabel fra høypass siden til kanal 1 - 2. og sende signalkabel fra lavpass siden til kanal 3 - 4.

Det blir da 2 veis el. delefilter som også må ha strøm. Vet ikke hva ett slikt filter vil koste.

Alt, er passivt filter, men dem kobbles mellom forsterker og høyttaler. billigere løsning, men vanskligere å "trimme"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det noen som vet om det blir bra og ha delefilter på subben jeg skal bruke? Det er en Cerwin-Vega 12" den heter vell vega 124 for og være helt nøyktig

finn deg en spole som du kobler i serie med subben, om du ikke kan få tak i ett aktivt delefilter.. Om du ikke er så nøye på det kan du kjøpe ett på biltema til 249kr

Archive%5CProduct_images%5C31%5CLarge%5C31-386_l.jpg

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten er det noen som vet om det blir bra og ha delefilter på subben jeg skal bruke? Det er en Cerwin-Vega 12" den heter vell vega 124 for og være helt nøyktig

Vega 12" kan du fint bruke 1 stk spole har kjørt med det selv i mange år uten problemer. Jeg brukte spole:8,2Mh (koblet i serie på + siden)

Jeg brukte også da en kondensator pr frontsett (mellomtone/diskant)

på 470uF (koblet i serie på + siden)

Men el. filter er antaglig beste å bruke om du får tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vega 12" kan du fint bruke 1 stk spole har kjørt med det selv i mange år uten problemer. Jeg brukte spole:8,2Mh (koblet i serie på + siden)

Jeg brukte også da en kondensator pr frontsett (mellomtone/diskant)

på 470uF (koblet i serie på + siden)

Men el. filter er antaglig beste å bruke om du får tak i.

Koblet i serie? Hvordan gjorde du det med kondensatoren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider