Gå til innhold

Mine merkelige Clutch/gir problemer - Honda Civic

Ranger emnet

FireNacho

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli temmelig lei av problemer med bilen min. Nå er ikke jeg noe særlig bilkyndig men jeg jobber med saken. Jeg har hatt problemer med giret og at bilen slurer når jeg starter, jeg kom frem til at dette sannsynligvis er clutchplatene. Jeg snakket med verkstedet om symptomene og de sa at dette sannsynligvis stemte. Nå i går hentet jeg den, den har sluttet å slure når jeg starter den i første gir men den har fortsatt en veldig merkelig feeling når jeg girer. jeg sliter veldig med å gire ned fra høyere gir til lavere eks fra 4 til 3 eller 3 til 2. Det er nesten som en sperre som gjør at jeg må bremse ned sinnsykt mye og kjøre sakte før jeg får giret ned. For å få den fra 4 til 3 må jeg kjøre i rundt 40-30km/t. Videre så føles det ut som om jeg drar girspaken gjennom grus når jeg girer fra 2 til 3 gir. Har laget ett bilde som kanskje forklarer bedre:

girdritt.JPG

I tillegg kommer det sånn svak pipelyd som er vanskelig å høre når jeg trykker ned clutchen.

Noen som kan gi litt hjelp og hva dette kommer til å koste? Setter stor pris på all hjelp. Har ikke lyst til å gi opp bilen min enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen ekspert på girkasser, men det høres ut som dårlige synkro-ringer. Synk-ringene er de som akselererer det giret du prøver å gire til.

Sansynligvis må kassa overhales. En mulighet er en brukt kasse fra høggeren.

En annen ting å tenke på er girolja, ble den byttet på verkstedet?

Sikkert noen med mer peiling på dette her inne.

I mellomtiden kan du prøve å dobbelclutche. Det vil si at du mellomgasser og slipper UT clutchen i fri, mellom hvert gir. Altså, clutch inn, gir i fri, clutch ut og gass, clutch inn, sett i gir.

Kjører '63 boble om dagen, og dobbelclutching er et must innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider