Gå til innhold

Hvilken effektpotte/effektanlegg har du? Si din mening!

Ranger emnet

Emerica

Anbefalte innlegg

Heisann.

Lurer på hvilke effektpotter folk her på forumet har, og eventuelt hvor de kjøpes?

Tenker på å kjøpe meg en effektpotte, eller eventuelt komplett effektanlegg, så jeg vil høre hva folk har å si om de forskjellige merkene.

Simons, Supersprint osv..?

Vil jeg merke mye effektøkning på min 1,8 bensinmotor? (90hk)

Vil man merke forskjell om man kjøper bare potte?

Om man kjøper effektanlegg, bør man da ta av katalysatoren? (Gjør katalysatoren noe på effekten?)..

Håper på gode svar i denne tråden, takk til alle som gir meg respons :)

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Opel Vectra A 92mod 4x4 - Solgt

Opel Vectra A 94mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

styr langt unna simons jaffal..funker jo greitt i noen år men det ruster noe helt sykt!

har supersprint nå (ikke rustfritt) og det holder MYE bedre...er selvsagt noe dyrere og.

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

styr langt unna simons jaffal..funker jo greitt i noen år men det ruster noe helt sykt!

har supersprint nå (ikke rustfritt) og det holder MYE bedre...er selvsagt noe dyrere og.

Hmm.. Simons skal jo være rustfritt..

Har du supersprint? Hvor kjøpte du det? Med eller uten katalysator?

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jeg merke mye effektøkning på min 1,8 bensinmotor? (90hk)

Ikke stort... effektanlegg fra cat og bakover+ bytte av luftfilter, kanskje 0,1hk ekstra og bedre respons på gassen.

Vil man merke forskjell om man kjøper bare potte?

Nei, kun lyden vil bli litt "kulere"... ellers skjer det lite gitt... hehe :)

Om man kjøper effektanlegg, bør man da ta av katalysatoren? (Gjør katalysatoren noe på effekten?)..

Ja, ved fjerning av cat'en kan du i noen tilfeller "utløse" 5-15 hk ekstra, men det avhenger veeeldig mye av motortype og hvordan bil du har. Feks en nyere mondeo kan miste effekt (5-7hk), mens en BMW 325 tjener 15-17hk.

Simons med "High Quality" stempel er forsinka, de andre tendenserer til å ruste fort.

Supersprint lager egentlig mest eksosanlegg til "massebilene", har du en bil det er laget under 2 millioner av, så sliter man litt. Dessuten er det überdyrt også... bakpotte kan man fint regne med belaster lommeboka med 4lapper++

Ansasport er et rimeligere alternativ til supersprint.. halv pris og litt til, dog et litt beskjedent utvalg, men undersøk til din bil :)

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt Simons. Kan hende at anlegget ruster etter et par-tre år, spesielt her oppe i saltsuppa Trøndelag, men du verden hvor mye billigere det er. Betalte 2700,- (inkl. frakt) for komplett system etter kat. Originalt GM anlegg etter kat koster ca 2500,-. Supersprintanlegg etter kat kom seg på 7450,- + frakt. Dvs at jeg nesten kan kjøpe 3 hele sett fra Simons for samme prisen som ett i fra Supersprint. Hadde jeg hatt råd, hadde jeg nok kjøpt rustfrie komponenter med et rustfritt duplex system bak. La oss si at Simonsanlegget mitt varer i 3 år. Da trenger jeg å spare ca 75 kr i måneden i 3 år, og det er en stor pils på byen en gang i måneden det. Og det klarer jeg lett. Da skifter jeg heller eksos hvert 3. år. Er heller ikke sikkert hvor lenge man har bilen heller, så det blir jo en vurderingssak hvor mye man vil legge i det. Syntes både utseendet og lyden ble bra nok for meg. Har jo ingen topptrimmet racerbil heller, så det aller beste var heller ikke nødvendig. Bare litt mer lyd, og litt finere der bak.

Hadde også Simonsanlegg på min forrige bil, og det var fortsatt like fint etter 2 år da jeg solgte den.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oyrein: hmmm.. Frister litt å kjøpe en Vega bakpotte, men de er da ikke laget til hver enkelt bilmerke ser jeg.. ? Så jeg må vel eventuelt lage fester selv?

Radial: Takk for et enormt bra svar fra deg. :) Du hjalp meg mye nå! :)

leepriest: Hørtes bra ut dette, men måtte du modifisere simons anlegget ditt? Hører rykter om at en del av disse anleggene må modifiseres grunnet at det er for langt osv.

Man skal jo normalt ikke modifisere et anlegg når man kjøper riktig anlegg til riktig bil, men enkelte har desverre endt opp med å modifisere simons, grunnet at det ikke har blitt levert i org. dimensjon.

Så jeg vet ikke om jeg tør å kjøpe Simons til min Vectra A 94... :P

Opel Vectra B 96mod

Audi 80E 92mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Måtte ikke modifisere noe. Overgangen mellom det gamle, etter katalysatoren, og det nye stemte perfekt overens. Var bare å ta av det gamle og prøvemontere det nye før jeg skrudde det sammens med medfølgende klemmer. Brukte også eksospasta i skjøtene for å få de helt tette. Brukte mindre enn en time på hele jobben, og det meste av tiden gikk faktisk med til å ta det gamle fra hverandre da skjøtene hadde rustet litt. Dette er faktisk det fjerde anlegget fra Simons jeg monterer, og jeg har aldri møtt på noen problemer med passform under montering. Kan jo være montøren det er noe feil med også da, siden de får problemer. Simons er jo en bare grovere kopi av originaleksosanlegget, og skal derfor alltid passe perfekt. Du kan jo se på Simons sin hjemmeside, http://www.simons.se , og les om hvordan de produserer anleggene de selger.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har racingbeat fra USA. Koster skjorta, Polert hele anlegget.

Og i tilleg gir det 60HK. NICE!!!

Den va... drøy... :op

har hatt effektpotter på alle bilene mine, har faktisk gode erfaringer med simons, men synes ikke lyden bi så tøff, det bi bare dyp "fattig" lyd...

anbefaler å fjerne kat(stake den/erstatte med en liten potte eller noe) og kjøpe en rustfri effektpotte.

Jeg har Vibrant Type T. (fornøyd)

har også prøvd Supertrapp Waveteck (mest fornøyd)

Og simons. (Var 18, ble høyt, ble fornøyd. ville ikke kjøpt det nå.)

Og sist men ikke minst! RAKARØR!!!

Billig, men harry=)=)

Avensis

Lenke til kommentar
Del på andre sider