Gå til innhold

Sub i sedan?

Ranger emnet

farlig

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett focal polyglass 27v2 element som jeg skal bygge i en volvo 940 sedan. Hvordan bør jeg gjøre dette, for å få det til å låte best mulig?

Jeg hører omtrent utelukkende på rock, så en lukket liten kasse er vel å foretrekke?

Jeg regner med at suben bør peke fremover mot skiluka?

Hva har dere gjort?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygget lukket kasse i sedanen min også... Elementene spiller bakover.. Funker veldig bra i bilen min.. Men jeg kan legge ned setene :thumb Så kjører helst kun med en passasjer :) Men spiller bra med seteryggen oppe også..

Hva som blir best i ditt tilfelle er jo vel bare å prøve seg frem..

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å støpe kasse baki der, og bolte den fast i chassi. Dermed får du gode vibrasjoner fra kassa og. (f.eks i hjulbrønnen?!)

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vibrasjoner er vel ikke helt riktig ord. Lyder 'sprer seg' i chassiet da, om jeg kan kalle det det...

Det at lyden sprer seg i chassiet er ikke positivt vel? Hvorfor skal man da lyddempe om det er det man vil oppnå?

Og i sedan ville jeg uansett latt sub og eventuell port spille inn mot skiluka. Og når man får dette tettet igjen mot bagasjerom så har man nok det beste resultatet som kan fåes i sedan.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man nedfellbart baksete og en liten hattehylle hjelper det på en del. Blir grei lyd av det, selv om det ikke er ideelt med basskasse i sedan. Fikk det til å låte bra i bilen min hvertfall! Jeg hadde elementet mot bakluka. Hører mange sier det er best å ha Elementet mot baksete ryggen hvis man har sedan og fast hattehylle, men ikke i mitt tilfelle, da jeg prøvde elementet i alle forskjellige retninger. Man må bare prøve seg fram :)

2011 Lancer Sportback

1986 BMW 325 Coupe

http://www.mitsubishi-klubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i sedan ville jeg uansett latt sub og eventuell port spille inn mot skiluka. Og når man får dette tettet igjen mot bagasjerom så har man nok det beste resultatet som kan fåes i sedan.

Vet du har erfaring og spiller høyt, pus, men er du sikker på det der?

En kamerat bygde kasse slik som du sier, (lukket kasse) med høyttalerne ut der seteryggen skulle vært. Slang ut baksetene. Bygde inn hele bilen med glassfiber, var helt tett til bagasjerommet...

Med tre Earthquake SubZero 12" og den 13000-kroners PHD5000-greia til å dra dem med, spilte han ynkelige 132-komma-noe i dB-drag'en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde elementet mot bakluka. Hører mange sier det er best å ha Elementet mot baksete ryggen hvis man har sedan og fast hattehylle, men ikke i mitt tilfelle, da jeg prøvde elementet i alle forskjellige retninger. Man må bare prøve seg fram :)

Min erfaring også. Aldri fått det til å spille høyere med elementet pekende forover :)

Men klart, noen kan nok være heldigere enn andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens! Nå har det seg slik at jeg ikke er ute etter å spille høyest mulig, men at det låter bra. Prinsippet blir jo det samme som høyttalere i et hus; hvis disse plasseres nærme en bakvegg, eller nærme et hjørne vil bassfrekvensene forsterkers, fordi bassen sprer seg i 360 grader.

Men hva spiller penest da?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du har erfaring og spiller høyt, pus, men er du sikker på det der?

En kamerat bygde kasse slik som du sier, (lukket kasse) med høyttalerne ut der seteryggen skulle vært. Slang ut baksetene. Bygde inn hele bilen med glassfiber, var helt tett til bagasjerommet...

Med tre Earthquake SubZero 12" og den 13000-kroners PHD5000-greia til å dra dem med, spilte han ynkelige 132-komma-noe i dB-drag'en...

Når ble db en måleenhet for kvalitet?

Trådstarter stilte et spørsmål basert på lydkvalitet, "låte best mulig".

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider