Gå til innhold

hva skal man velge? 850 el 940/960?

Ranger emnet


Vomaz

hva ville du ha valgt? 800- eller 900-serien  

50 stemmer

  1. 1. hva ville du ha valgt? 800- eller 900-serien

    • Volvo 800-serien
      14
    • Volvo 900-serien
      37


Anbefalte innlegg

Kjører 850 nå. kjørte 940 før. Seff skal du velge 940 hvis du ikke har fått alt forlite luft underfødselen eller har noe vag sykdom som hemmer hjernen din i og tenke. Kjøper du deg 850 håper jeg du virkelig kommer til å slite med oljeforbruk pga den ræva veivhusventilasjonen og den utrolige late dritt motoren som elsker bensin.

Når skal det komme noe positivt fra deg da? Dust!fucku

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg ville sett det posetive i denne tråden å valgt 940. For det er faktisk ikke mye posetift ( untatt lyden ) i en 850. jo, setene! setene ( front) skal ha skryt! ellers så har vi taklyset forran! det er også fancy. Da kan jeg ikke komme på noe mer, sorry. Men jeg skal skrive en liste her. som jeg oppdaterer når jeg kommer på noe :)

s90R, Hvorfor er ikke dette posetift for gutten som lurer? andre her kommer jo med " du må finne ut hva du liker av fwd og rwd ". Dette er jo ikke noe å snakke om en gang. Fordi det er en så liiiiiten bit av disse 2 helt forskjellige bilene.

 

" For s90R(:ssip: ), Det posetive med 850 "

1. Setene forran er gode og sitte i. god side støtte.

2. Motor lyden! 5ern gir deg en faktastisk lyd inne i cupeen.

3. Taklyset forran, Dette er noe av det bedre.

4. Askebegeret er fint til å holde på pomesfrites fra macern i.

5. stor spylervesketank ( i forhold på min bmw )

6. Olje påfyllings lokket er lett og komme til.

7. Askebegeret er enkelt å ta ut for og tømme det

8. ...

 

Edit4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg forklare dette? Det er bare sånn det er. sorry. Volvos 5ere ( uten turbo ) er late. skikkelig late. selv med 144hk ( vognkort / volvo ) så blir denne lett ifrakjørt av andre glt volvoer fra 116hk til 136 hk. Det er kjent at den er lat. sorry men sant. Veivhus problemet er jo et enormt problem på disse bilene! har vært sånn fra de kom ut til den dag i dag. volvo ramstad fikk vår blok åpnet for å utbedre denne feilen da den brukte mye olje. ta deg et søk på google så finner du ut MYE mer om dette. har bilder jeg kan sende deg fra oppfreste veivhus. fleste som er bilintreserte som oss med en volvo 5er freser opp dette når de skal trimme eller renovere blokka. Hvorfor den sluker bensin sier seg selv. fleste 850er er jo 2.5 20v. den er dyr i drift på en tung dum bil. ikke på langkjøring. den går vell på litern der. men små kjøring så er den stygg dyr! Mor mi syns det er moro med leiebil nå fordi hun slipper fylle bensin noen ganger i uka. ( hun kjører mye ). Sorry hvis jeg ødelegger drømmene dine om 850 ellerno s90r. men det er en utrolig dårlig bil i mine øyne :) ( ps, du får foreslå awd utgaven for trådstarter ;) Så kan jeg lage et stygt lite svar om hvorfor han MÅ holde seg unna den også )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i mine 8 år som bilmekaniker på Bilia, så kjenner jeg meg ikke helt igjen med det du sier her:) Jeg kjenner de motorene inn og ut! Foreldrene mine har hatt en 850 GLT i 5 år, og de har ALDRI klaget på bensinforbruket! Kan vel ikke si at forbruk på under 1 liter på blandet kjøring er ille??? På ferietur med campingvogn på 1500 kg opp til Lillehammer brukte den 1,2 på mila! Dessuten så gikk den bilen veldig bra! Hold deg unna 126hk, så er det ikke noe problem:)

Bilen foreldrene mine har nå er en V70 AWD som har gått 180 000, og fungerer like perfekt som når den var ny;) Og ja, vet om noen av problemene som dette systemet har hatt:)

PS. Ikke kom å prøv å lære meg om disse bilene;)

Hvorfor skal jeg forklare dette? Det er bare sånn det er. sorry. Volvos 5ere ( uten turbo ) er late. skikkelig late. selv med 144hk ( vognkort / volvo ) så blir denne lett ifrakjørt av andre glt volvoer fra 116hk til 136 hk. Det er kjent at den er lat. sorry men sant. Veivhus problemet er jo et enormt problem på disse bilene! har vært sånn fra de kom ut til den dag i dag. volvo ramstad fikk vår blok åpnet for å utbedre denne feilen da den brukte mye olje. ta deg et søk på google så finner du ut MYE mer om dette. har bilder jeg kan sende deg fra oppfreste veivhus. fleste som er bilintreserte som oss med en volvo 5er freser opp dette når de skal trimme eller renovere blokka. Hvorfor den sluker bensin sier seg selv. fleste 850er er jo 2.5 20v. den er dyr i drift på en tung dum bil. ikke på langkjøring. den går vell på litern der. men små kjøring så er den stygg dyr! Mor mi syns det er moro med leiebil nå fordi hun slipper fylle bensin noen ganger i uka. ( hun kjører mye ). Sorry hvis jeg ødelegger drømmene dine om 850 ellerno s90r. men det er en utrolig dårlig bil i mine øyne :) ( ps, du får foreslå awd utgaven for trådstarter ;) Så kan jeg lage et stygt lite svar om hvorfor han MÅ holde seg unna den også )
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg forklare dette? Det er bare sånn det er. sorry. Volvos 5ere ( uten turbo ) er late. skikkelig late. selv med 144hk ( vognkort / volvo ) så blir denne lett ifrakjørt av andre glt volvoer fra 116hk til 136 hk. Det er kjent at den er lat. sorry men sant. Veivhus problemet er jo et enormt problem på disse bilene! har vært sånn fra de kom ut til den dag i dag. volvo ramstad fikk vår blok åpnet for å utbedre denne feilen da den brukte mye olje. ta deg et søk på google så finner du ut MYE mer om dette. har bilder jeg kan sende deg fra oppfreste veivhus. fleste som er bilintreserte som oss med en volvo 5er freser opp dette når de skal trimme eller renovere blokka. Hvorfor den sluker bensin sier seg selv. fleste 850er er jo 2.5 20v. den er dyr i drift på en tung dum bil. ikke på langkjøring. den går vell på litern der. men små kjøring så er den stygg dyr! Mor mi syns det er moro med leiebil nå fordi hun slipper fylle bensin noen ganger i uka. ( hun kjører mye ). Sorry hvis jeg ødelegger drømmene dine om 850 ellerno s90r. men det er en utrolig dårlig bil i mine øyne :) ( ps, du får foreslå awd utgaven for trådstarter ;) Så kan jeg lage et stygt lite svar om hvorfor han MÅ holde seg unna den også )

 

Jeg hadde fått hørt av mange at den 144hk femmern i 850 skulle være så jævlig late, så jeg ble nysjerrig så jeg dro på Volvo for å prøve en 850 med denne motoren. Siden jeg hadde hørt så mye om hvor lat den motoren var så hadde jeg ikke så store forhåpninger til den. Men jeg syntes egentlig at den dro helt greit, ikke noe racerbil men en helt grei motor. Men hva forventer du av en stor familiebil med 144hk?

At dette veivhusproblemet er så enormt som du sier tror jeg ikke akkurat, hadde det vært så jævlig hadde nok Volvo gjort noe med det.

At en motor har mange ventiler og høyt volum utgjør ikke så mye på drivstofforbruket. Om bilen til din mor bruker 1l/mil på langkjøring så er det enten på tide for bilen å oppsøke verksted å ta en liten sjekk, eller så bør sjåføren ta seg en tur hos en kjøreskole å be om å få et kurs i økonomisk kjøring. Jeg kjører 960 med 3.0 24V, den bruker 0,8l/mila på langkjøring enda den er tyngre og har automat, AC osv.

Jeg er ikke noe fan av 850, men jeg har et godt inntrykk av disse bilene, utenom at dem har framhjulstrekk da.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg V70 AWD etter jeg er ferdig med studiene så hadde vært meget intresant å fått hørd dine meninger om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i mine 8 år som bilmekaniker på Bilia, så kjenner jeg meg ikke helt igjen med det du sier her:) Jeg kjenner de motorene inn og ut! Foreldrene mine har hatt en 850 GLT i 5 år, og de har ALDRI klaget på bensinforbruket! Kan vel ikke si at forbruk på under 1 liter på blandet kjøring er ille??? På ferietur med campingvogn på 1500 kg opp til Lillehammer brukte den 1,2 på mila! Dessuten så gikk den bilen veldig bra! Hold deg unna 126hk, så er det ikke noe problem:)

Bilen foreldrene mine har nå er en V70 AWD som har gått 180 000, og fungerer like perfekt som når den var ny;) Og ja, vet om noen av problemene som dette systemet har hatt:)

PS. Ikke kom å prøv å lære meg om disse bilene;)

Under 1 liter på blandet kjøring? Neppe. lang kjøring så bruker den rundt litern. Den bruker mye bensin. vet ikke hvor mye dine foreldre kjører men.

At du er bilmekaniker på bilia sier vell sitt til at du ikke skrur mye volvo sånn sett. Veivhus ventilasjon blir som oftest sendt til merkeverksted fordi dette er et problem med de. at du ikke har fått med deg noe sånt aner jeg ikke hvorfor da dette er et problem som er kjent. mtp dine foreldres v70 awd, så kondolerer jeg. Personlig venter jeg til volvo har fått dreisen på haldex :)

THolandsli at du syns 850 motoren er helt grei er vell opp til hverenkelt person. Jeg syns ikke det. Vet dette ikke er no racebil orginalt men jeg venta meg mye mer fra denne. Noe de fleste andre med disse bilene også sier. Men, veivhus ventilasjonen gjør også mye av dette. når vi fikk bilen vår fra forhandleren første gangen så gikk den skikkelig dass. morra mi som da var vandt med 940 syns denne var lat ( selv med mer hk og mye mer volum ). Etterhvert som bilen begynte å bruke olje var den inne flere ganger for og rense topp, motor etc etc. Sier ikke at volvo 5ern er en dritt motor, skal selv ha en slik en dag. Men den kommer med problemer. hvertfall de av eldre typen som vi har 96 og eldre ( som jeg vet om. ikke hørt noe om de nyere ).

Men nå gidder jeg egentlig ikke diskutere dette mer, for nå må jeg ut å fylle olje på 5ern og se hvor mye rust det er på den. ( ikke det at vi hadde noe rust på noen av våre 940er ( 95-96mod) , men 850 ruster som f, kanskje noe og tenke på det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen å tjukk i hue du er! Du vet hva Bilia er? Nordens største VOLVO kjede. Og jeg skrur Volvo stort sett 99% av tiden. Det siste er et dårlig fransk merke som jeg ikke gidder å nevne.

Det problemet som har vært med veivhusventilasjon, er at folk ikke gidder å sette inn bilen sin til en skikkelig service på merkeverksted! på serviceskjemaene så står det tydelig at veivhusventilasjonen skal rengjøres. Og hvis det sitter et flammefilter der, så skal det fjernes.

Har hatt 2 stk. 850 GLT selv, og disse har også gått under literen!:oohh

Som sagt, du trenger ikke å prøve å lære en Volvo- mekaniker om Volvo!anger2

Men du er mere enn velkommen for en prat på jobben, jeg jobber på Volvo på Hønefoss;)

Under 1 liter på blandet kjøring? Neppe. lang kjøring så bruker den rundt litern. Den bruker mye bensin. vet ikke hvor mye dine foreldre kjører men.

At du er bilmekaniker på bilia sier vell sitt til at du ikke skrur mye volvo sånn sett. Veivhus ventilasjon blir som oftest sendt til merkeverksted fordi dette er et problem med de. at du ikke har fått med deg noe sånt aner jeg ikke hvorfor da dette er et problem som er kjent. mtp dine foreldres v70 awd, så kondolerer jeg. Personlig venter jeg til volvo har fått dreisen på haldex :)

THolandsli at du syns 850 motoren er helt grei er vell opp til hverenkelt person. Jeg syns ikke det. Vet dette ikke er no racebil orginalt men jeg venta meg mye mer fra denne. Noe de fleste andre med disse bilene også sier. Men, veivhus ventilasjonen gjør også mye av dette. når vi fikk bilen vår fra forhandleren første gangen så gikk den skikkelig dass. morra mi som da var vandt med 940 syns denne var lat ( selv med mer hk og mye mer volum ). Etterhvert som bilen begynte å bruke olje var den inne flere ganger for og rense topp, motor etc etc. Sier ikke at volvo 5ern er en dritt motor, skal selv ha en slik en dag. Men den kommer med problemer. hvertfall de av eldre typen som vi har 96 og eldre ( som jeg vet om. ikke hørt noe om de nyere ).

Men nå gidder jeg egentlig ikke diskutere dette mer, for nå må jeg ut å fylle olje på 5ern og se hvor mye rust det er på den. ( ikke det at vi hadde noe rust på noen av våre 940er ( 95-96mod) , men 850 ruster som f, kanskje noe og tenke på det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 1 liter på blandet kjøring? Neppe. lang kjøring så bruker den rundt litern. Den bruker mye bensin. vet ikke hvor mye dine foreldre kjører men.

At du er bilmekaniker på bilia sier vell sitt til at du ikke skrur mye volvo sånn sett. Veivhus ventilasjon blir som oftest sendt til merkeverksted fordi dette er et problem med de. at du ikke har fått med deg noe sånt aner jeg ikke hvorfor da dette er et problem som er kjent. mtp dine foreldres v70 awd, så kondolerer jeg. Personlig venter jeg til volvo har fått dreisen på haldex :)

THolandsli at du syns 850 motoren er helt grei er vell opp til hverenkelt person. Jeg syns ikke det. Vet dette ikke er no racebil orginalt men jeg venta meg mye mer fra denne. Noe de fleste andre med disse bilene også sier. Men, veivhus ventilasjonen gjør også mye av dette. når vi fikk bilen vår fra forhandleren første gangen så gikk den skikkelig dass. morra mi som da var vandt med 940 syns denne var lat ( selv med mer hk og mye mer volum ). Etterhvert som bilen begynte å bruke olje var den inne flere ganger for og rense topp, motor etc etc. Sier ikke at volvo 5ern er en dritt motor, skal selv ha en slik en dag. Men den kommer med problemer. hvertfall de av eldre typen som vi har 96 og eldre ( som jeg vet om. ikke hørt noe om de nyere ).

Men nå gidder jeg egentlig ikke diskutere dette mer, for nå må jeg ut å fylle olje på 5ern og se hvor mye rust det er på den. ( ikke det at vi hadde noe rust på noen av våre 940er ( 95-96mod) , men 850 ruster som f, kanskje noe og tenke på det også?

 

Fy faen så du har bæsja på leggen. Ikkje veit du ka Bilia er, og i tilleg krangler du med en Volvomekaniker om, ja nettopp VOLVO. 144 hesteren er ingen racerbil, men det er det da ingen som har sagt. Eg synst den har et ganske bra drag om du gir den litt turtal. (Men dette er som tildigere nevnt i tråden relativt og ka egentlig ikkje diskuteres)

 

850en eg bruker (2,5 10v) ligger vel på rundt 0,8 på normal kjøring. Ikkje kom å sei at du ikkje får den ned under litern for da trur eg du skal sjekke om det er flere gir i den dere girkassa di.;)

 

For å svare på topic synst eg 850 ser bedre ut og gir et inntrykk av å vere mer moderne. At den har fwd kan vere både positivt og negativt, kommer jo ann på bruker og behov. Og lyden er fet!

96 Volvo 855 2,5 10V

Stylet med hällsjö og erebuni(blå og lilla)

Sinfoni 45.2X & Phoenix Gold ZX350

Seas Lotus Performance(6,5")& 2 stk Morel Elate 10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo kommentere at jeg har en far som har en 850 96 mod me 2.0 10v som jeg lånte litt da jeg hadde 240ien min.(kjører nå en v70 97 mod med 2.0)

 

Kan kommentere begge men 850 brukte jeg å ligge på ca 0.7-0.8 l på langkjør og på råning me litt hard aksing av og til så havna jeg på ca 1.1-1.2 på mila.

 

V70ien kjører jeg på noe det samme. Kan jo å nevne det at motoren min har slukt utrolie 6 dl på 6000km og vill ikke påstå at d er noe vanvittig forbruk?

 

Er rett d du sier at du må ha litt turtall på de men da blir jo lyden desto finere:D

Mvh Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips til Krishell og hans mor som tydeligvis har litt problemer med økonomisk kjøring:

 

1. Varm ikke opp motoren på tomgang, kjør straks du har startet bilen.

 

2. Kjør med konstant hastighet, se langt frem og bruk femte gir (eller bilens toppgir) under vanlig kjøring.

 

3. Slipp gassen helt hvis du har motor med innsprøytning og bilen bare skal rulle frem til stopp.

 

4. Akselerer friskt og skift tidlig til høyere gir

 

5. Unngå full akselerasjon og kick down med automatgir og automatisk/manuell girkasse

 

6. Kontroller dekktrykket regelmessig

 

7. Ta av takstativ eller takboks når den ikke er i bruk

 

8. Fjern unødvendige gjenstander fra bilen

 

9. Koble ut utstyr som du ikke bruker

 

10. Sørg for at bilen får service slik det er foreskrevet i servicehåndboka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, glemte av en ting.

 

Har forresten to søstre som kjøre henholdsvis 850 og V70 me 2.0 (familien er litt volvo freaker) og de har heller ikke merket noe til de såkalte problemene du påviser her.De overholder servicene sine og kjører normalt. Skal også nevne at hun med v70ien kjører strekingen Trondheim-Tromsø ganske ofte og hun klare seg me stusselie 0.7 på mila.må være noe galt med våre biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, sorry for bilia :D tenkte på noe helt annet så beklager den ;) Vet egentlig at du har jobbet med volvo mtp tråder jeg har sett du har laget også ;) ( blir fort trøtt etter å ha sitti oppe en hel natt med f1 ) Men veivhus er kjent på volvo 5erne. Hvis dere er tjukke i hue og ikke vet det så ring å sjekk på ramstad. Vi har fått hvertfall 10 gratis rep mtp veivhus ventilasjonen av de.

Ceral, jeg driter i om t5n din bruker 0.8 på mila når du kjører pent. syns det var mye egentlig. i forhold til 2.3 4ern til volvo.. ( fikk 2.3n min ned til 0.6 med ny lamda og chip. Det er LITE for en 2.3 turbo motor)

thamule: 10 ventilern vet jeg ikke noe om. at du råner å akselererer hardt innimellom og bruker 1.1 syns jeg er rart da en annen bil ville brukt utrolig mye mer :D

THolandsli: Tror ikke vi har noe behov for dette gitt. Vi kan nok kjøre økonomisk men er ikke greit på veiene hos oss dette. Det som har noe å si det er hvor ofte vi må stoppe å fylle bensin på dritt bilen. Er jo da man som regel titter litt godt på den å ser rust i hjulbuene etc. Vi har hatt 2 eldre 940er uten rust men på 850n... :/ synd... Bilene er nok på service når dem skal. Men vi har 850n der ofte pga olje forbruket dens. Noen ganger har vi olje i 2 måneder, andre ganger noen uker. Spørs sikkert hvor igjen stappa røret fra innsuget til veivhusventilasjonen er. Og du kan banne på vi aldri lar motoren stå lenge på tomgang før vi kjører.. 2unger som skal kjøres på skolen vær morgen som hun må ta seg av.

IvarW: At hun bruker 0.7 på mila med en 2 liter syns jeg ikke er så rart gitt..

jeg bruker like mye på min 2liter 6er.

Men leit høre om volvo freaker ( som du kaller dem ) med så liten motor. du får anbefalle de litt større motorer neste gang :)

( at v70 ikke har problemet med veivhus ventilasjonen regnet jeg med siden den er såppas ny. som jeg sa tidligere så er det de første årene med 5er volvo slet med dette ).

En annen dritt ting med volvo 850 er at dørstopperne er litt dårlige. vi har fått ødelagt 2stk nå, Er lett å sveise de fast igjen men kjedelig..

Annen ting er at abs`n slår jævelig tidlig ut på den ( i forholdt til 940( har tester med samme dekk / felg på begge bilene)). Så er gassresponsen dårligere også. noe som var skikkelig uvandt for meg som var vandt til 940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår