Gå til innhold

Elendig håndbrekk på 87 mod Camry.

Ranger emnet

ovlov86

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har er 87 modell Toyota Camry 2,0Xli, som har ganske så dårlig virkning på håndbrekket, noe som gjør den til en ennå kjedeligere bil på vinteren.. doh

Det jeg lurte på var om noen vet åssen jeg kan stramme dette? Har funnet strammeskruen under midtkonsollen, og stramma denne max, uten at brekket har blitt særlig mye bedre... Noen flinke folk som har noe peiling på disse bilene som har noen gode råd?

Hadde 240 før, og der var jo håndbrems i trommel, og bakbremser på skive, men er det både bakbrems og håndbrems på samme bremsesko på camry? (i trommel da seff)

Dette ble langt, men håper noen kan hjelpe meg, så jeg kan ha det litt mer morro på snøføret....

:hvaskjera

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at har du trommel på camryen så er det både hånd- og fotbrems i samme.

Det kan jo være flere grunner til at brekket virker litt "slappere" enn det man skulle forvente. Jeg ville åpnet opp tromlene og renset for støv i første omgang og rengjort litt. Ligger det tykt med støv mellom sko og trommel så kan du tenke deg til hva det gjør for bremsevirkningen... Sjekk deretter om du har nedslitte sko eller noen lekkasjer fra bremsesylindrene?

En ting som jeg vil anbefale er å skifte sko og monteringsdetaljer samt smøre opp selvjusteringsmekanismen.. Det burde hjelpe deg på vei (eller sidelengs).

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter ei gummi propp på baksiden av trommelen. ta ut denne. Da kan du justere et tannhjul inne i hullet. Det som skjer er at du legger br.bandet lenger ut mot trommelen. Da får du bedre HB og bedre reaksjon på bakremsene.

Skal være selvjustering der, men den fungerer dårlig.

Das Auto

09mod Golf VI 2.0TDI 4motion Highline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter ei gummi propp på baksiden av trommelen. ta ut denne. Da kan du justere et tannhjul inne i hullet.

Seriøst? Har ikkje camry, men har en bil med trommelbremser, og en

gummipropp som eg ikkje såg vitsen i. Må sjekke om den ligger med justerings

staget.

*haha* Og eg som har tatt av trommel for hver gang eg justerer inn bakbremsene.

:respect

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. uansett så bør man ta av tromlene en gang i blant for å fjerne støv og smøre opp glideflatene med litt kobberpasta (nei, ikke på bremseflatene ;) ) samt rense opp selvjusteringen.

Den gummiproppen leder deg til et tannhjul ja, men det er en mothake på det som man må løfte opp for å justere skoene "innover" mot hverandre for å lettere kunne ta av tromlen... stiller man tannhjulet den andre veien så presser du justeringen "utover" og du strammer opp skoene.. Her kan det lett bli for mye og du ender med varmgang i tromlene. Normalt skal denne mekanismen justere seg selv når man drar hardt i brekket gjentatte ganger. Fungerer ikke dette, så betyr det at enten fungerer ikke selvjusteringen, eller så er bremseskoene nedslitte og justeringen står på max.

Skal du justere på denne mekanismen anbefaler jeg deg et lite flatt skrujern til å løfte mothaken med og et litt større flatt skrujern til å stille på tannhjulet med.

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider