Gå til innhold

Motor lampen lyser!

Ranger emnet

reyes

Anbefalte innlegg

Var ute å kjørte en tur i det motor lampen begynte å lyse helt plutselig. Merket ikke noe på bilen at noe var galt i det hele tatt.

Den lader på 14,3 volt stabilt.

Hva kan være galt, den lyser konstant, men bilen fungerer utmerket.

Skal si at jeg har nettopp fikset girkassen!

Noen som vet hva dette kan være`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motorlyset lyser går bilen i nødprogram. og det er somregel noe som er galt. jeg kjørte rundt 1 år med dette lyset av og på før jeg fikk opel til å lese av feilkoder og da var det lambda sonden som var defekt. men bilen sveiv aligevell. få ople til å lese av feilkoder så finner du ut hva som er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motorlyset lyser går bilen i nødprogram. og det er somregel noe som er galt. jeg kjørte rundt 1 år med dette lyset av og på før jeg fikk opel til å lese av feilkoder og da var det lambda sonden som var defekt. men bilen sveiv aligevell. få ople til å lese av feilkoder så finner du ut hva som er feil :)

Hva er egentlig lamda sonden? Og hvor sitter den?

Er en Vectra A 2.0 8v 1992:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambdasonden sitter nede på grenrøret, på din bil bak motoren. Er som en tapp som står opp litt før festet til katalysatoren med noen ledninger som kommer opp. Det denne gjør er å måle avgassen og finne rett verdi for blanding av luft og bensin.

Les ut feilkoder først, ikke bare bytt den. koster tusenlappen og kan hende det ikke er den.

Om du ikke vil påkoste tech test men prøve litt selv så finner du info om å lese ut feilkoder her:

http://www.vectraturbo.com/CMS/index.php?option=com_remository&Itemid=42&func=fileinfo&id=8

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle biler med injection etter 1988 eller 1989 (correct me if i'm wrong) skal ha katalysator, og med en katalysator følger det som regel med en lambda sonde i forkant (noen moderne biler har både før og etter katalysatoren), men selv biler uten katalysator har lambdasonder, men når det gjelder ditt spørsmål om alle vectraer har lamdasonde så er svaret som følger: Alle vectraer med injection har lambdasonde orginalt, veit om de som er dumme og fjerner dem men det skal egentlig være en der, og det gjelder i allefall alle c20ne motorer (sammen motor som det du har 2.0 i 8v), håper dette hjelper deg litt videre, men som sagt tidligere her, du bør få lest av feilkoden i forhold til motorlampen, det kan være ganske mye som er feil, alt fra lamda sonden, til bensinpumper og andre sensorer rundt om på bilen.

Member of Midnightclub

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at før dette skjedde, altså at motorlampa begynte å lyse.

Så klarte jeg å svi av jordledningen til dynamoen, pga overbelastning, ledningen var for tynn. Så jeg byttet til en tykkere kabel.

Og etter at jeg byttet til tykkere kabel og kjørte en stund så begynte motorlampa å lyse.

Etter det har jeg hatt problemer med å starte bilen. Først etter et par forsøk starter den nesten. Jeg må også hjelpe til med å gasse litt.

Noen som kan tenke seg hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tungstartet - noe ikke funkerer helt - nødprogram/feilkode - motorvenlampa.. les ut feilkodene så får du med engang vite hva det er. Kan være så mye. sensorer, tempmålere, lmm, lambda, tomgangstiller, bensinpumpe...

-91 Opel Calibra 16v

-89 Opel Vectra 2000 (under construction)

-90 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider