Gå til innhold

Hvor stor lukket basskasse trenger et 12" basselement?

Ranger emnet

Orihime

Anbefalte innlegg

Dersom du lager en lukket kasse på ca 30 liter, vil du neppe bli skuffet... Nesten uansett hvilken 12-tommer det gjelder (om den ikke da er beregnet for kjempekasser eller kun portet kasse).

De fleste av de mest brukte all-round-høyttalerne som er beregnet for bil (og ikke trenger en enorm kasse) i denne størrelsen trives godt i alt fra 25 til 35 liter så vidt jeg har sett... Og jeg har sett og simulert temmelig mange høyttalere og kasser, da jeg var på febrilsk leting etter "høyttaleren for meg" i fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, noen svar har du fått.

Men ved tanken att DY12" trenger 60L lukka kasse, mens Peerless 12" Resolution klarer seg med 20L.

Så kan en ikke si 30L passer alle suber.

Så her må vi faktisk vite hva slags sub. eller du kan fortelle hvor stor kasse du kan ha, så kan vi gi tips om suber som kan passe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle fikse på anlegget i helga. Har sett på en kasse på 28 liter. Ut i fra de spesifikasjonene som står om elementet på den linken, tror du da at 28 liter er nok? Har sett på en annen kasse på 47 liter, men jeg synes dette virker mye til dette elementet. Jeg har ikke så god plass heller. Vil ha igjen noe plass i bagasjerommet. Den skal inn i en Audi 80 B3, og den har ikke all verden av plass i bagasjerommet. Jeg prøvde å bygge om her for en tid tilbake, men lage da "kassa" sjøl. Ble ikke så bra. Så skal laga det samme på nytt, eller tilnærma likt, men da med ordentlig kasse :)

Kasse.jpg

Har tenkt å bygge noe sånt som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra, ZyreX :)

Jeg kommer til å kjøpe en kasse på 28 liter. Kan umulig bli låtenes dårligere enn det det gjør nå :P Hehe. Så da blir det "nytt" anlegg i helga :)

For liten lukka kasse, så vill lyden miste noe av dypbassen, men kan få noe mer dunk.

28L lukka er ikke digert, men om det passer best plass messig i bilen, så er det bare å prøve problemet er kostnadene ved en slik kasse om det ikke skulle bli slik du ønsker.

Har du mulighet til å låne kassa fra butikken for å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider