Gå til innhold

hva skal jeg gjøre?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Jeg "må" bytte motor og gir, samt bakaksling i 242'en min.

 

alternativ 1:

b230et med ny ic, hjerne, m46od, ledningsnett, 2 pumper, +++.

pris: 10.000kr

 

alternativ 2:

B230FT +++

pris: 15.000kr

 

alternativ 3:

B234FT +++

pris: (4.000kr for b234, 10.000kr for b230ft i sverige + montering + innsprut).

 

alternativ 4:

Chevy 350TPI

pris: 15-20.000kr

 

Hva synest dere jeg skal velge?

alle har sine fordeler og ulemper..

 

fordeler:

b230et at den er billigst

b230ft at den tåler mye..

b234ft at den har mye effekt, er sinnsykt stilig og sjelden, samt tåler mye.

350TPI har stilig lyd og er fin å se på. bra med nm også.

 

ulemper:

b230et er en av lavfriksjons motorene

b230ft trenger litt trim

b234ft må settes sammen av en mekaniker som jeg må betale

350tpi veier mye

 

skal jeg droppe volvo og gå for 350 tpi?

eller skal jeg spare penger og skaffe b234ft?

 

hva skal jeg?? hehe. hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei DaButcher

 

Jeg veit jo ikke veldig mye om dette, men jeg kan iallefall gi deg litt å tenke på:)

Hvor mye hk nøyer du deg med da?

Hvis du vil nøye deg med opp til 210-230hk velger du B230ET.

 

Husk at det blir dyrt å trimme mer. Skal du ha mer hk blir det mye som må byttes.

 

Det er viktig at motoren får nok luft og bensin samt tenning.

Turboen må gi nok luft, dysene må gi nok bensin, osv..

Luftmengemåleren til et er ikke akuratt så veldig bra, så hvis du skal ha 250hk++ så tror jeg nesten det er best med datasprut (autronic, haltech osv..). Hvis du vet hvordan man kan få opptil 300hk med Motronicen, vil jeg gjerne vite det.

 

FT/FK har luftmassemåler. Vet ikke hva de klarer.

 

Jeg ville nok brukt en B230FT/FK med oljespyling under stemplene. De kom i 1994 en gang. De tåler mest. ca 340 har jeg hørt. FT fra 1989 eller 90 tåler ca 300hk og B230ET tåler opptil 250hk, spørs hvor lenge det holder da. Det er en del av de motorene som går istykker.

 

MEN du har glemt B23ET:> Den tror jeg fint tåler 300hk, og gjerne mer enn det. Det er en fin motor. Også B6304F. Kommer du med rak6er, kommer du til å få mye oppmerksomhet på treff vettu:>

 

Men hvis du f.eks vil ha 300hk, trenger du en kraftoverføring som ikke ryker.

 

Clutch og Trykkplata: Ingen aning om hva man pleier å bruke

 

Girkassa: M46 tåler vel opp til 220-230hk. M90 er ikke glad i hard giring, også er den ganske dyr da. Så finnes det noen Getrag kasser, men da trenger man et adapter, og kanskje et annet svinghjul. Du må nok regne med minst 5000kr for en M90 eller Getrag kasse. Finnes jo noen BMWkasser som passer også, men jeg har ikke oversikt over hvilke.

 

Bakakslingen Det finnes jo 2 typer til 240. 1030 og 1031, der 1031en tåler mest. Begge finnes med sperrer tror jeg. Hvor mye 1030en tåler vet jeg ikke, men jeg kjører jo med 1030 uten sperre, og den har ikke ryket ennå. Tenkte jeg skulle sveise en sperre som nødløsning. Jeg har B230ET med 182hk ++ i Volvoen min.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skrotnisse

sett i 350 motor. har noen kamerater som har det. du kommer ikke til å angre...men du kan jo kjøpe blokka mi? godt utgangspunkt vis du vil opp i 300-350hk

 

problemet er bare at jeg kan ikke mekke selv :(

hva bruker en 350tpi? hørte at de brukte lite, pga "intelligent" injection? eller er det BS ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Jeg tror den B234 toppen bare er bortkastet, med mindre du ikke skal ha mer enn 400hk.

 

vel.. b234 gir i seg selv mye mer effekt..

b230ft blokk (1995, med underspyling) + nytt innsprut + b234 topp = 300hk/350nm+++.

 

Dette er ifølge ovlov.net folkene, som driver RACING med slik motor. De har en restriktor på turboen, som gjør at de må ha vann injection for ikke å få "detonation".

 

å trimme en ET til 250hk er ikke så veldig kav da.. den har jo 182-184 standard, en god chip gir vel 40hk. SÅ tar man effekt anlegg, effekt filter, 940T eksos manifoil, etc. da er man vel oppe i en 240-250hk.

 

den skal visst tåle 250hk, i følge mange osm driver å trimmer b230. men man har jo også en 1989' b230et, som tåler like mye som b23.

b23 har mekanisk innsprut og er derfor ikek så veldig villig til chiptrim.

 

350tpi veier mer.. Jeg hra ikek servo, så da må jeg i så tilfelle ha servo også.

 

ps. har noen erfaring med å montere el vifte i en 240?

jeg leste noen tuts på turboperformanceclub sine nettsider, men jeg tror de tok vekk de sidene når de endret design.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ting er ikke like enkelt som det høres ut som.

 

Motoren trenger nok luft og bensin for å yte effekten den skal ha. altså. selv om du setter på en B234topp (532?) så vil ikke motoren få nok luft/bensin for å klare effekten du vil at den skal ha.

 

Jeg tviler på at man kommer opp i 240-250 hk med chip, 3", åpent filter og 940t manifoil på B230et. Chippen oppgir skrytehester og ikke ÆRLIGE hester. Du hadde neppe bremset til noe mer enn 200-220hk med det oppsettet. :)

 

Tenk deg om to ganger før du setter i en V8. Du trenger Motorfester, modifisert mellomaksel også blir det gjerne automatgir, og da trenger du oljekjøling til automatkassa tenker jeg. jaja..

 

men jeg må stikke.. vi prates. Jeg skal rekke en kino som begynner halv 8 i Lillehammer, så nå blir det bånn gass:>

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

den skal visst tåle 250hk, i følge mange osm driver å trimmer b230. men man har jo også en 1989' b230et, som tåler like mye som b23.

b23 har mekanisk innsprut og er derfor ikek så veldig villig til chiptrim.

En 89 b230et tåler ikke like mye som en B23ET. Og b23et har ikke mekanisk injection, den har motronic med 012 boks.

 

Trond

- BMW 528i 85 -Langtids prosjekt

- BMW 525i

- BMW 745i

X BMW e30 med S50B30 -Morro bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat har en -85 244 med B-230 FT.

Han fikk tak i en 531-topp som jeg hadde slengende,som han portet omhyggelig selv.

Blokka, uten underspyling,ble boret 0,30 med originale overdim Mahle-stempel,samt at han fikk balansert veiv og veid råder og stempel.

Han kjører med originalt LH-system med et chip som tillater 7000 rpm.

Originale dyser,bare stresset bensintrykket med en justerbar regulator som ganger med 1,4.

Originalt FT-grenrør med den største originalleverte turboen (V-70 R tror jeg).

Resultatet var 260 hk,og 395 nm ved 3000 rpm......

Han får fullt ladetrykk i 60 km/t på 5-gear...

 

Kanskje noe å tenke på??

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det 260 Ærlige hester?

Jeg likte det oppsettet der:>

Hvor mye ladet han?

 

Er det noen som har hørt om noen som har fått noe særlig mer enn 250 ÆRLIGE! hester med 022/026 motronic?

 

Hvis du f.eks har 240hk chip, trimkam og 940t grenrør så får du neppe 260hk ÆRLIGE hester

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

btl: Ja,de var ærlige så langt jeg vet.

Ble kjørt på Alf Eng`s rullende landevei,og han er vel ikke kjent for å jukse så vidt jeg vet...

Jeg vet at bare ved å bytte fra 530-topp til 531-topp så tjener man opp til 10 hester,og når den samtidig er riktig portet hjelper det også.

Han lader nøyaktig en bar så hestene og momentet er ved det trykket.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Var det 260 Ærlige hester?

Jeg likte det oppsettet der:>

Hvor mye ladet han?

 

Er det noen som har hørt om noen som har fått noe særlig mer enn 250 ÆRLIGE! hester med 022/026 motronic?

 

Hvis du f.eks har 240hk chip, trimkam og 940t grenrør så får du neppe 260hk ÆRLIGE hester

 

ft = 940t..

 

så ft øker ikke.. et øker, pga ft har bedre utformede kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes både 240 og 740 med FT i f.eks USA. I 1987 fikk man vel 740turbo i 2 utgaver. En med katalysator (FT) og en uten (ET). I 1989 ble det slutt på ET, så det jeg vil frem til er at FT ikke = 940t :)

 

Dessuten er Luftmengemåleren på B230ET underdimmensjonert, så man får ikke noe spesielt over 220hk har jeg hørt, men det er bare noe jeg har hørt. Det var en som påstod maks 210 hk med den luftmengemåleren.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår