Gå til innhold

Spørsmål om motorbytte!

Ranger emnet


triggerhappy

Anbefalte innlegg

Har en 323 1,6 automat Sedan fra '91 stående. Det er frustrerende lite drag i den, og jeg tenkte at det hadde vært gøy med en GT-R motor i den. Reidar på IT mente at han kunne skaffe meg en. Skal helst kjøre med orginalt oppheng, drivverk(ikke girkasse) og bremser.

 

-Passer motoren rett inn?

 

-Hvordan vil drivverk tåle dette? Ungår selvsagt brutale rivstarter osv.

 

-Passer girkassa fra GT-R, med tanke på at det er en 4x4?

 

-Holder de orginale motorfestene? Må det eventulelt sveises nye?

 

-Hvordan passer det med eksosannlegg?

 

-Går det på plass en IC, og vil denne få nok luft gjennom fronten?

 

-Er det vansklig å legge inn clutch-opplegg, og montere inn i fotbrønn?

 

Alt i alt, vil dette la seg gjennomføre uten for mye mas?

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Det ville vel være myyyye lettere å bare selge den å kjøpe en gtx eller gt-r da?

 

Det er jo ikke så mye drivverk utenom kassa på en fwd da..:)

 

 

Koster meg 100 000 i mellomlegg opp til en GT-R, mens motorbytte kommer på 20-30 00, så det vil ikke være myyyye lettere nei.:)

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by triggerhappy

 

 

Koster meg 100 000 i mellomlegg opp til en GT-R, mens motorbytte kommer på 20-30 00, så det vil ikke være myyyye lettere nei.:)

 

Nå tok jeg ett kjapt søk å fant ut att bilen din ligger på 30-50k

 

Gtx fant jeg til 70-100k

 

gt-r 120-150k

 

fpr du 40k for bilen din mangler du ca 50k til gtx og 100k til gt-r,så kommer motoren og tilbehør til 30k da mangler du 20k til gtx og 70k til gt-r.

 

På både gtx og gt-r er det jo 4wd og du trenger ikke slite med å bytte motr og sånt:)

 

Hadde det vert min bil hadde det vert åpenbart hva jeg hadde gjort:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min har gått 48 000 km:eek: , og er 100% rustfri har full defa-pakke, tectyl, gått feilfritt gjennom alle EU-kontroller, er faktisk nybillukt i den:D Har fått bud fra folk på overkant av 60 000:)

 

Hvis jeg først selger, så blir det cossie.

 

Men det hadde vært litt gøy å prøv dette, hadde blitt en skikkelig sleeper! Gøy å bygge noe selv, ikke bare kjøpe ferdig:)

-x 1988 Ford Sierra Cosworth

-x 1991 Mazda 323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Svar i teksten under...

 

 

 

Originally posted by triggerhappy

 

-Passer motoren rett inn?

 

*- Ganske greit. Det bør passe rett på hvis du får ,med feste på karrosseriet(skrudd) og traversen til girkassen.

 

 

-Hvordan vil drivverk tåle dette? Ungår selvsagt brutale rivstarter osv.

 

*-Ikkeno problem her. Dekka vil nok ta det meste (spinner)

 

-Passer girkassa fra GT-R, med tanke på at det er en 4x4?

 

*- Bør gå ann å bruke 4wd kassa. Bare lås senterdiffen først (dra velger-armen utover)

 

 

-Holder de orginale motorfestene? Må det eventulelt sveises nye?

 

*- Motorfester tar du med fra GT-R.

 

-Hvordan passer det med eksosannlegg?

 

*- GT-R anlegg bør passe på flensen under motor. Men du bør bygge nytt. Mere effekt..

 

-Går det på plass en IC, og vil denne få nok luft gjennom fronten?

 

*- Det er alltid plass til en IC. Skal du ha helt sleeepy-look, så gå for en GTX-kjøler. Den sitter inne på rammevangen. Ikke helt patent med hensyn til power, men helt usynlig.

 

-Er det vansklig å legge inn clutch-opplegg, og montere inn i fotbrønn?

 

*- Nei !

 

Alt i alt, vil dette la seg gjennomføre uten for mye mas?

 

*- Mas? Må nok defineres, men tipper dette lar seg gjøre på en helg hvis du har alle delene forran deg. Husk å få motor komplett med ledn.nett til motor.

 

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SeVen

Dere får det til å høres så lett ut! Lover deg at det kommer til å bli en hel masse klunder.

 

Dessuten funker det dårlig å kjøre med FWD og 4x4 kasse.

 

Hei.

 

Du har så rett, så rett...:rolleyes: Det blir masse mas. Bedre å bare spille Playstation, å kose seg med automaten til og fra A og B...

 

Det funker bedre å kjøre med kasse fra 323 "F" 1,8 DOHC (den passer rett på), men har man en 4wd kasse tilgj. og sperrer senterdiffen, går dette også greit. Eneste er plassen til transferdiffen som kanskje blir snau mot gulvet. Enten banke inn gulv litt (ikke mye), eller ta av transferkassen helt.

 

Men dette er ikke for tiltaksløse folk. Men hedigvis er det noen som har litt pågangsmot, og setter igang å bygge noe gøy av og til. Jeg synes det er kult at noen gidder å lage spesielle biler. Se på "mazda-loonie" med 323 sedan GT-R. Den bilen blei jo helt unik. Som en mini-evo.

 

Men for all del, det er jo kult å slippe mas også, men har man mer visjoner enn penger, må man ofte bruke fantasi for å bygge en kul bil.

 

Mvh "-en som ikke hadde skiftet olje selv engang hvis han hadde vunnet 4 mill i lotto..."

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har jeg holdt meg mest på engelske forums, men oppdaget akkurat idag bilforumet.net, og tilveldigvis var det litt snakk om Mazda her også!

 

Vel, det jeg har spørsmål om, er følgende:

 

Jeg har en Mazda 323F (BA modellen) med 1.5 liter (DOHC 16-VALVE), og jeg ønsker en oppgradering til BPT-GTX, altså 1.8 liter Turbo fra en GT-R!

 

Har allerede fått en god del tips og veiledning, men jeg lurer litt mer på hvor jeg kan få tak i en slik motor? Må jeg til utlandet eller er det mulig å få til noe i området (Sørlandet)?

 

Dette er litt mer detaljer spec på motoren, litt ulike data men:

 

JAP-SPEC Familiar GTX 1.8Turbo

BP TURBO 1839.6 GTX TYPE 185

BP Turbo - 1839cc DOHC 16 Valve, 4 Cylinder, 4WD, 180 Hp GTX

 

Hva annet må jeg gå til innkjøp av i tillegg til motoren, må vel kanskje bytte ut girkassen etterhvert, og hvertfall clutchen?

Må ordne med bremser også :)

 

Jeg prøvde meg litt frem på http://www.toll.no med utregning av avgift for effekt økningen, og det vil bli endel tusen bare i avgift på en slik oppgradering, men jeg lurte litt på hvordan det fungerer med utregningen? Vil vegvesenet gjennomføre tester av bilen min etter jeg har rigget den? Hva med mindre endringer etter ny motor, som f.eks. effektanlegg?

 

Litt bilder og informasjon om bilen min finner dere på siden min:

http://fanms.com/car.aspx

 

Hilsen,

Sondre

Mazda RX-7 FD 1.3L 1993 (http://www.fdboy.com)

Land Rover Freelander 1.8L 2000

Solgt: Mazda RX-7 FD 1.3L 1992, Suzuki Swift 4x4 1.3L 2006, Honda Civic, Mazda 323F BA 1.5L 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår