Gå til innhold

Lære om bil!

Ranger emnet

Mazda 323f

Anbefalte innlegg

Har egentlig ikke så mye peiling om bil, men er interisert i å lære så lurer på hvor jeg burde lese om bil, selv om jeg lærer mest av å gjøre praktiske ting selv. Skal prøve få tak i en delebil å herje litt med, har bare ikke plass til den noe sted! :naaaws

Så lurer på hvor jeg kan lese om sånt! Kan nesten ingenting! :google

Audi A3 97 1.8 automat/klima

VW Polo 01 1.4 TDI (Dama,s)

* Toyota Celica 91 2.0 GTi

* Mazda 323F 91 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg boka alt om bilen...(gammel bok) det var der jeg startet..

Skaff deg en gammel bil å skru etter å ha lest boka.. mye bra lærdom i det

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo helt klart å ha en bil som går i stykker hele tiden,

og gjøre ting du har lyst til å prøve. Spør, og du vil få svar, og kjøp

rep. håndbok til bilen.

Dette har jeg gjort, kjøpte en 18 år gammel bil, og prøvde meg frem på diverse,

f.eks stereo, instrumenter, bytte eksos osv. Det er utrolig hva du lærer av å feile!

Forbered deg på MYE banning!

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.powerpage.dk/

Der finner du en del informasjon, sånn teoretisk sett ihvertfall. Bla litt nedover på førstesiden så finner du f.eks virkningen av turbo, grenrør, ecu eller hva det måtte være.

Om du leser litt på VACN, Mazda Owners Club, Nissan Owners Club osv, så finner du mer detaljerte og spesifike poster der, enn på dette forumet. Sier seg på en måte selv, da de går mer inn på et spesifikt merke der. Men igjen kan man lett bli forvirret av og hoppe fra ett merkeforum til et annet da bilene har langt ifra lik motor med like deler.

Men som ibanez sier og sikkert de fleste vil si seg enige i, så er det best og skaffe seg en bil selv og skru på, om du har muligheten til det. Ingenting er som praksis ;)

Bil kommer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg lært mest av å ha en bilfrelst far og det å prakkes som en jævel med min egen og andres biler. Takker nesten aldri nei til å være med å skru bil, og med tiden har jeg lært ganske mye forskjellig fra det.

Da jeg var liten gutt og såvidt kunne lese ble alle bilbladene i huset lest fra perm til perm. Det gikk det mest i "Hot Rod" "Amcar" "Power" og andre amerikanske blader. Autofil, Max Power, Gatebil og slike blader har ikke jeg fått så mye nyttig info ut fra iallefall.

Man kan faktisk lære ganske mye av å lese om tekniske innretninger på internett også, men da er det greit å ha litt kunnskap fra før. Spesielt hvis det er veldig dyptgående tekniske artikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når eg kjøpte min første bil så viste eg ikkje kva forgasser var fornoko eller korleis eg skifta dekk. var rett og slett blank på bil.

fant så ein gammal bok som heite "alt om bilen" (tidligare nevnt i tråden). leste denne og eg vart mykje klokare. plukka i fra kvarandre ein bluebird. sendte den til varking pga mykje rust. kjøpte meg jettaen. skifta små ting, etterkvart så skifta eg større ting.

alt eg kan om mekking av bil er sjølv lært gjennom forum, bøker og tips fra folk.

anbefaller å kjøpe ein haynes bok om den bilen du skal mekke på for å få meir info ang bilen.

lykke til:)

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<--- Gått på skole og fagbrev som mekaniker, hehe...

Men har alltid vært interessert i bil, skrur opp ting og kikker, leser masse, lest allt om bilen kanskje 100 ganger, bilteknisk litteratur, haynes(kan lese slikt på senga, på dass, overalt), leser mye bilsport(Er det beste bilbladet, brett kunde potensiale), andre bilblader, kjøper meg ikke nye biler(mest for at de er så jævla stygge og litt pga dårlig råd)

Bynte å skru moped når jeg var under 10 år ihvertfall, demonterte grassklipperen(motor) når jeg var ca 14, den er nå kasta, var en 30 år gammal klippo som var utslitt da....

OG vær nysjerrig, skader ikke å spørre, kanskje der jeg har lært mest......

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

http://www.automobilia.no så har dei bøker for bil, båt , fly osv osv. send ein mail til dei og hør kva dei anbefaller av bil bøker. dei har og bøker for div bil modeller og motorer osv osv

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider