Gå til innhold

B30 motor i 260

Ranger emnet

Morgis

Anbefalte innlegg

Hei.

Bare lurer på hvordan det passer inn med en B30 motor fra 164 i 260a?

Har ikke planer om å bytte, men om B27 motoren skulle havarere ville jeg kanskje vurdert en B30E motor. Men er motorrommet langt nok? Trengs der mye modifisering? M46 girkasse på bilen.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bare lurer på hvordan det passer inn med en B30 motor fra 164 i 260a?

Har ikke planer om å bytte, men om B27 motoren skulle havarere ville jeg kanskje vurdert en B30E motor. Men er motorrommet langt nok? Trengs der mye modifisering? M46 girkasse på bilen.

Motorrommet er nok langt nok,men du må skjøte bunnpanna med en b20 bunnpanne.Traversen på 164rn er så langt frem at bunnpanna passer dårlig i en annen bil.men å bygge om bunnpanna er enkelt.

altså du må bruke bakdelen ifra b20 bunnpanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste går vel med pågangsmot og tilpasninger, men i teorien ville jeg tro at dette ikke er helt kurant. På grunn av den lange motoren fikk 164 et forlenget frontparti med 10 cm lengre akselavstand sammenlignet med 140-modellene.

joda,men 140 har ekstremt kort motorrom da.240 kan heller sammenlignes med 164.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar. Tror ikke jeg gidder å bytte girkassen.

Noen andre 6sylindrede motorer som kan gå greit nedi motorrommet og som kan kombineres med M46 ?

Lurer også på om hvis jeg etterhvert skal bytte kammene på B27F motoren til B28E kammer om jeg fortsatt kan kjøre blyfri bensin?

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D24 er 6 sylindret og passer på M46.

Kan ikke forstå at det ikke skal gå an å kjøre på blyfri med andre kammer.

Det er vel diesel motor igjen. Må ha bensin :)

Den europeiske 264a måtte der blandes bly i bensinen. En onkel av meg hadde en B28 motor og den måtte der bly i bensinen.

Den amerikanske ble bygd for blyfri grunnet katalysator.

Er mindre komp og daffere kammer på dem, men rart om det var det eneste som skulle til for å kjøre blyfritt. Er kjekkt å slippe den etterblandingen av bly hele veien så vil helst styre unna det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar. Tror ikke jeg gidder å bytte girkassen.

Noen andre 6sylindrede motorer som kan gå greit nedi motorrommet og som kan kombineres med M46 ?

Lurer også på om hvis jeg etterhvert skal bytte kammene på B27F motoren til B28E kammer om jeg fortsatt kan kjøre blyfri bensin?

960 motor da,b6304 f,får kjøpt adapterplate så m46n passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med B280? Den skal visst ikke være så gal som B27/28 og ville være en mer moderat forandring.

V6eren ble dessuten videreutviklet (og jeg antar forbedret) av franskmennene etter at Volvo gikk over til rekkesekser (960). Citroen XM, 2963 ccm - noen som har hørt om noen som har brydd seg om å prøve noe slikt...?

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med B280? Den skal visst ikke være så gal som B27/28 og ville være en mer moderat forandring.

V6eren ble dessuten videreutviklet (og jeg antar forbedret) av franskmennene etter at Volvo gikk over til rekkesekser (960). Citroen XM, 2963 ccm - noen som har hørt om noen som har brydd seg om å prøve noe slikt...?

Har faktisk vært inne på den tanken. Renault sin PRV motor med 3,0 liter, 24v topp og 200hester.

B280 er også en maskin med lite feil på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

960 motor da,b6304 f,får kjøpt adapterplate så m46n passer.

Den motoren er utrolig fristende ja, men kanskje litt for moderne for min 1979mod :) Var bra det kunne kjøpes overgang til M46. Var jo veldig positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider