Gå til innhold

Tråden om Golfen min

Ranger emnet

kimoajajaj

Anbefalte innlegg

• 2 weeks later...
  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Heisann !

Shaky, bilen står hjemme nå så jeg får desverre ikke målt..

En liten oppdatering på bilen!

Har desverre ikke fått kjørt noe med golfen på snart 14 dager hulk hulk :(

Jeg har som kjenth bare et sett med alu. felger, og jeg finner meg ikke i å kjøre på stålfelger. Siden jeg går Vk.1 kjøretøy så tenkte jeg at jeg kunne spare noen kroner på å legge om dekkene selv, på skolen. Det hadde seg slik at jeg skulle ta min fars skoda pickup med på skolen for å bytte register reim og litt forskjellig, jeg tok derfor felgene av golfen og tok dem meg til byen.

Vi har ganske begrenset med tid på verkstedet, og det ble ikke bedre av at vi selvfølgelig måtte ha "skidag" denne uka, så en dag gikk bort. Fredag klokka 12 gikk jeg i gang med dekkene mine. Før jeg hadde fått startet fikk jeg beskjed om å møte i klasserommet pga. at en bilmekaniker-lærer-lærling skulle ha en teoritime med oss. Klokka ble derfor 13.00 før jeg fikk gå i gang med omleggingen. (vi skulle avslutte 14.20) . Jeg måtte også springe en tur på en bensinstasjon for å få plugget et hull i et av dekkene, så jeg så for meg at jeg igrunn hadde ganske knapp tid. Å legge om 4 dekk + ballansering tar vell ikke mer enn 20 min , men så hadde jeg nå aldri gjort dette før, men det gikk nå i grunn ganske fort.

Da klokka var litt over 13.30 begynte jeg med ballanseringen. Det viste seg da at vi kun hadde 10/5 grams vekter for bruk på alu felger, flott. Fikk ballansert 2 dekk, måtte bruke en vekt som var beregnet på stål felg. Da jeg gikk i gang med hjul nr.3 viser det seg til min store forskrekkelse at felgen er skjev. Læreren sier at dette er bortkastet tid og at jeg ikke kan kjøre med dette. Vell, jeg har da tydeligvis kjørt med felgen slik i hele vinter, kanskje flere år for alt jeg vet, og jeg har da ikke merket en damn dritt til dette, hjulet hadde sikkert vært skikkelig ballansert. klokka blir 13.55 og jeg tenker "jess, da blir jeg heldigvis ferdig med alt før vi avslutter" . Men neida. For beskjed om å pakke sammen og at jeg må vente med å ballansere den siste felgen til neste skoledag, som ble på Mandag. Litt kjipt igrunn med tanke på at jeg har 12 mils kjøring hjem og dette var min ene mulighet til å få med meg dekkene. Vellvell, så da måtte jeg finne meg i å kjøre bilen rundt med et uballansert dekk, ikke noe big deal, men jeg får nærmest ikke sove når jeg vet at noe ikke er som det skal være. Likte heller ikke at jeg måtte bruke lodd til stålfelger, så de ble til at bilen ble stående hjemme i en uke til, og felgene ble levert til en neve nyttig kar som jobber på Esso på Evenskjer, han skulle se litt på den skjeve felgen & ballansere dekkene på nytt, betalte 260,- for dette.

Drar å henter felgene på fredag:). Huff som jeg har savnet bilen:).

Vellvell det var vell det jeg hadde på hjertet:)

Joakim

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei hei folkens !

Begynner å bli lenge siden jeg har skrevet noe her, så jeg fant ut at det var på tide å legge igjen noen ord:).

Bilen har det bare bra nå, felgen som var skjev ble krute god. Rundet forøvrig 218.000 kilometer her om dagen.

På fredagen tok jeg meg tidlig fri fra skolen pga. at jeg skulle kjøre til bjerkvik å møte en kompis, og så skulle vi kjøre opp til Setermoen å hente en 1997 Suzuki RM 250.

Som vanlig har jeg flaks, Biltrangsynet hadde kontroll i Bjerkvik og jeg ble selvfølgelig stoppa, mens bilen foran meg elgant skled forbi. Faen.

Jeg visste jo at skiltet mitt framme ikke var helt lovlig, ettersom at det var av klistre typen , type lite. Hadde også sota blinklys foran, ikke farga pærer bake, litt dårlige bakdekk. Etter å (skjelvende ) ha overbrakt førerkort & vogn kort til fyren fra biltilsynet, fikk jeg beskjed om var at jeg ikke fikk kjøre videre før originalt kjennemerke var montert foran. Slike situasjoner hadde jeg forutsett og hadde derfor det gamle skiltet liggende i bilen, skruer eller skrujern hadde jeg dog ikke, som jeg fortalte fyren. "det er ikke vårt problem" osv. osv. , jeg går inn på esso, kjøper skruer & får lånt et skrujern. Skruene var av type tjukk, og fangeren min var av type - den uten hull til skilt skruer. Etter litt om og men fikk jeg da delja skruene inn i fangeren og skiltet hang på. Merk, nokså forbandet og frustrert & irritert, faen.

"slå på nødblinken du" , som sagt så gjort. Kontrolløren kjiker nøye på frontblinkersene, "her var det lite lysgjennomtrenging" . Jeg ser at han går bak for å sjekke bake, men huffda jeg kom visst borti nødblink knappen og slo av blinklysene. Mitt firkantete bakdekk fanget dog oppmerksomheten til kontrolløren og jeg fikk en hel leksjon om hva årsakene til dette kunne være. Jeg hater somsagt alt som biltilsynet står for og det de gjør, men denne karen var faktisk grei med meg. Når jeg kom ut fra Esso etter å ha levert tilbake skrujernet som jeg fikk låne, ser jeg at jævlene står å tar bilder av skiltet som de nettop hadde revet av bilen. Hjemme på bordet ligger brevet fra Elcon Finans pålydende beløp akkurat det som jeg hadde på konto, ergo 0$ til bot. Jeg vakler bort til bilen og setter meg inn. Kontrollørern kommer bort til meg med en lappe. Jeg kjiker ned og later som at dette virkelig er verdens undergang, som det faktisk nesten var, men jeg kunne vell ikke vite at feriepengene straks kom på konto;). Kontrolløren gir meg en mangel lapp, "kjenne merker" & "blinklys foran" . Med tårer i øyene stammer jeg "m-me-men h-h-hhv-hvordan b-bli-blir det m me med bot d-dda? , jeg har virkelig ikke behov for en bot akkurat nå" , "neida det går bra det" , jeg tar mangel lappen og spør så kontrolløren om jeg er "løslatt" nå , og kjører avgårde.

Jeg syns egentlig det er bare gøy å bli stoppet når man vet at man har noe ulovlig som de patetiske jævlene får stor glede av, men jeg var raka fant og hadde ikke råd til bot.

Dagen etterpå stod dette i avisen:

avisLarge.jpg

Jeg skjønner faen ikke at de ikke har andre ting å skrive om, de fleste gir seg jo en god F i om en starkkars jævel ble stoppet med såkalt "hjemmelaget skilt" .

Det eneste positive som kom ut av dette var vell at jeg nå venter på nye "chrome" krytall klare frontblinkers med parklys, fra Autospar, fikk hvertfall en god grunn til å bytte blinkers nå.

En annen sak var jo at han kunne jo godt begynt å spørre etter papirer på senking, ratt, visker osv. osv.

Jaja en lang historie om en en liten hendelse, men det er jo enda en halvtime til Macgyver så hvorfor ikke ta seg tid til å skrive.. ;).

Jaja

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være ekkel, MEN hadde alle laget sine egne skilter hadde det blitt helt texas og politi og resten av øvrigheita kunne bare lagt ned butikken for det hadde blitt umulig å utføre arbeidsoppgavene sine..

eg skjønner deg derimot godt i forhold til at du ikke vil lage hull i fangern, ha skilt som ikke tar opp hele fronten osv. Har hatt samme problem selv!

Bra du slapp bot da! Dokumentforfalskning er jo alvorlige greier..

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo egentlig enig med det Golfrider:). Men skiltet har jo stått på bilen siden jeg fikk den, har liksom ikke tenkt så mye over det. Men som med mye annet her i verden, så tenker jeg slik "det gjør jo ikke noe jeg gjør det når ingen andre gjør det " hehe :). GOOD THINKING.

SKiltet var nå bra likt et vanlig skilt egentlig, ganske så sikker på at man kunne tydet det i en fotoboks..

BTI, skiltet er fester og saken i boks. Hvis det hadde vært opp til meg så hadde jeg egentlig gitt katta i å fått laget et mindre skilt, syns ikke det originale skilte skjemmer noe spesielt mer enn det gamle, tvært i mot egentlig. For alle la merke til det andre skiltet, folk legger ikke merke til vanlige skilt hehe :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så fester du bare skiltet der i sprekka mellom fanger'n å leppa..for du har jo 90 fangere? Blir ikke rare hulla av det +det ser faktisk ganske greit ut :)

* Golf 2 1986 (Vraket)

* Golf 2 1992 (Vraket)

* Golf 2 1985 (Solgt)

* Golf 3 1992 Vr6 (Solgt)* Golf 2 1991 (Solgt) * Bmw 523i 2001 (Vraket)

* Bmw 520i 1996 (Solgt) * Bmw 520i 2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er surt og bli stoppet slik, var igjennom det selv i fjorsommer, like etter jeg hadde kjøpt bilen, så måtte skaffe masse dokumentasjon som forrige eiere hadde sløset bort.. :rolleyes:

en kompis med en caravelle ble foresten også stoppet i bjerkvik.. med 4 hella 3000, dårlige fordekk, og sotet sidevinduer forran blir det en tur innom biltilsynet på han..

1993 Bmw 320i 24V Coupe --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=156879

x1988/91 Mercedes 190d 2,5 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=54434

x 1991 Mercedes 190E 2.0 <- alt av deler selges

x 1985 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis med en caravelle ble foresten også stoppet i bjerkvik.. med 4 hella 3000, dårlige fordekk, og sotet sidevinduer forran blir det en tur innom biltilsynet på han..

Er det ikke lov med ekstralys heller, nå?

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lov med ekstralys heller, nå?

på en personbil har du lov til og ha 4 langlyspunkt.. altså kunne han hatt 2 ekstralykter, men hadde 4..

1993 Bmw 320i 24V Coupe --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=156879

x1988/91 Mercedes 190d 2,5 --> http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=54434

x 1991 Mercedes 190E 2.0 <- alt av deler selges

x 1985 Volvo 740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, man kan ikke være like heldig hele tiden. Går enda å venter på min første stopp i kontroll. Har da heldigvis ingenting å være redd for annet enn soting av lykter. Hvordan måtte du gjøre det med veiavgiftsoblat? ser jo at den står på klistermerket du hadde. Kjører du uten oblat på det originale skiltet? Har vel forresten kommet nye i posten å nå når jeg tenker meg om.

Jaja, Synes du har en skikkelig pen bil Joakim. Får faktisk litt lyst på en gti selv når jeg ser på din.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, man kan ikke være like heldig hele tiden. Går enda å venter på min første stopp i kontroll. Har da heldigvis ingenting å være redd for annet enn soting av lykter. Hvordan måtte du gjøre det med veiavgiftsoblat? ser jo at den står på klistermerket du hadde. Kjører du uten oblat på det originale skiltet? Har vel forresten kommet nye i posten å nå når jeg tenker meg om.

Dette var min første kontroll hvor jeg kjørte bil, ble jo tadd for trimma moped i sommer da jeg lot bilen stå hjemme (holdt på å polerte) og kjørte moped på butikken for å kjøpe meg en cola:).

Jeg fikk nye oblater i uka som var, så den saken er i boks. Venter enda på nye blinklys framme og har derfor ikke fått sendt inn mangellappen, skulle jo vært inne etter en uke, får håpe dem ikke skjærer huet av meg av den grunn.

Takk for hyggelig reply Xplod:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh... Endelig ferdig å lese igjennom 60 sider. det tok et par timer.. Men, bilen din ser ut til å være i utmerket stand og er meget fin. 16v også.. Samme som meg.. Og forresten... Førersetet mitt er ikke slitt hull i på sideputen thumpsup Men den har ikke rullet mer enn ca 140 000 km heller da.

Du har gjort mye av det samme med bilen din som jeg har plnaner om å gjøre med min!

Vakkert!

-89' Golf Gti 16v

Tråden om bilen:

Golf-tråd nr. 1002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du tok deg tid til å lese igjennom tråden Okki:) I appreciate it, eller hvordan det nå staves ;).

Angående det med setet så er det noe som irriterer meg jeg, men jeg er ganske sikker på om at bilen hadde vært i mitt eie siden den var ny, så ville den nok ikke hatt den riften der, ettersom at jeg prøver å ha minimum med ræv-trykk i det jeg setter meg inn/går ut av bilen. Prøver også til en hver tid å ballansere ræva slik at den sitter midt i sete uten å belaste side støttene for mye, hehe. Var det noen som sa at en bil er en bruksgjenstand?. Du tok feil! :)

Faen, bestilte glass klare chrome blinkers hos Autospar, får mail om at dem ikke venter dem inn før om 2 uker, for meg virker det som at dem aldri har noe på lager.

Bestilte hos NBS, valgte å betale med kort, men har ennå ikke motatt noen mail med hvordan dette skulle foregå, jeg regna med vanlig prosedyre (sender kortnummer & expire date på mail) men jeg har somsagt ikke hørt noe fra dem enda. Sendte mail til dem i går og etterlyste ordrern men har enda ikke fått noe. De som bruker å være så kjappe & profesjonelle, arg.

Jaja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går no dagene ;) Kan være at du kjøper ting alle andre også vil ha :) Husker du posta at du fikk mopedbot ja, hehe. Solgte Rs2'n før jeg fikk det problemet. Man blir tatt før eller siden. Så da er det like greit å kjøre original nostalgisk Camino når man skal kjøpe is eller Cola (glassflaske selvfølgelig) en varm sommerdag. Blir skilt på meg den 1. Juli nå. Gleder meg som bare det :) Må si jeg er imponert over at du etter å ha hatt bilen så lenge ikke har solgt den pga. lysten på no nytt. Ser det overalt at folk jobber seg ihjel på en bil og selger den når de er ferdig pga. De er lei. Godt å se at det ikke er bare meg som blir glad i materialistiske ting.

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider